ביום הראשון בתפקיד: שר האוצר החדש בצלאל סמוטריץ הורה לפעול לביטול המס על החד פעמי וביטול המס על שתייה ממותקת.
בפגישת הנהלה ראשונה שהתקיימה היום (ראשון) באוצר הנחה השר סמוטריץ׳ להכין במהירות האפשרית לימים הקרובים צווים לביטול מס על החד פעמי וביטול מס על השתייה המתוקה שהוחל בממשלה היוצאת. לפי חישובים של רשות המיסים מדובר בהפסד גביית מיסים שנתי של כ-1.2 מיליארד שקלים, שהם כ-100 מיליון שקל בחודש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
בצלאל סמוטריץ' בטקס חילופי שרים במשרד האוצר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המס על המשקאות הממותקים והחד פעמי נכנס לתוקף בדיוק לפני שנה בינואר 2022, במטרה להפחית את צריכת המשקאות הממותקים ואת השימוש המזיק לסביבה במוצרים חד-פעמיים. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר לאחרונה ב"כסף חדש" ב-ynet radio כי בכירים במערכת הבריאות מתנגדים לביטול המס על המשקאות: "משרד האוצר פרסם נתונים שמראים על ירידה של 17% אחוז בצריכה של משקאות הסוכר, זו ירידה מאוד משמעותית שמצילה חיים רבים במדינת ישראל ולכן נהיה מאוד מאוכזבים ומודאגים אם המס אכן יבוטל, הקטיעה של המס תהיה למעשה קטיעה של גפיים".

גם פרופ' איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת ומנהל המרכז הרפואי DMC, הוסיף אחרי ההחלטה: "מדובר בפגיעה קשה ובכייה לדורות, משקאות ממותקים הינם גורם מרכזי להתפתחות השמנה ושהיא גורם מרכזי להתפתחות סוכרת. ההחלטה הזו היא צעד אחורה בטיפוח אורח חיים בריא וחברה בריאה כאשר בישראל ישנם כ-600 אלף סוכרתיים ועוד כ-600 אלף טרום סוכרתיים והיא נמצאת במקום ה-1 בעולם במדד ההשמנה. הצרכנים העיקריים של משקאות מתוקים הן השכבות הסוציו-אקונומיות החלשות שהן הסובלות העיקריות מסוכרת והשמנה, מדובר במגיפה שפוגעת בצעירים וגורמת לאסון כלכלי, חברתי ורפואי".
גם ב"אדם טבע ודין" כועסים על ההחלטה: "ביטול המיסוי על הכלים החד פעמיים הוא לא פחות משערורייה. חמורה במיוחד העובדה שזה מה שעושה שר האוצר ביומו הראשון בתפקיד - פוגע בבריאות הציבור ועוד יותר מכך גוזר על מדינת ישראל להפוך למטמנה אחת גדולה. כבר היום אין בישראל מקום להטמנת הפסולת וביטול המיסוי על החד פעמי רק ימשיך לעודד את הציבור לרכוש כלים חד פעמיים תוך יצירת זיהום סביבתי ובריאותי. אנחנו נמשיך להילחם בכל הכלים העומדים לרשותינו ומצפים מהשרה החדשה להגנת הסביבה לעמוד נחושה אל מול ההחלטה".
מהשרה להגנת הסביבה היוצאת תמר זנדברג נמסר בתגובה להחלטה: "הממשלה החדשה נותנת לפוליטיקה קטנונית לחרב את הסביבה והבריאות. במקום להתקדם ההחלטה הזאת מחזירה אותנו שנות אור אחורה. חוץ מאצבע בעין ביטול המס יתרום רק לזיהום ולתחלואה. אני קוראת לשרה להגנת הסביבה החדשה להתנגד נחרצות למהלך המזיק הזה".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד לומד את הנושא והמשמעויות". השרה הנכנסת עידית סילמן השיבה: "אין תגובה".
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מסר: "אני מברך את שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על החלטתו הראשונה במשרד לבטל את 'מס ליברמן' על הכלים החד פעמיים והמשקאות הממותקים שנועד לפגוע בראש ובראשונה במגזר החרדי. זה היה אחד ההתחייבויות שלנו שנעשה מיד מיד עם הקמת הממשלה ואני שמח על כך".
צו להפחתת מיסים הוא בסמכות שר האוצר. הפחתת המס תיכנס לתוקף לאחר חתימת שר האוצר על צו שיוכן ברשות המסים ופרסומו ברשומות. נוסח הצו יונח על שולחן הכנסת שבה ניתן יהיה לבקש דיון בנושא שאינו מונע את כניסת הצו לתוקף.
3 צפייה בגלריה
"מברך על ביטול 'מס ליברמן'". יו"ר ועדת הכספים משה גפני
"מברך על ביטול 'מס ליברמן'". יו"ר ועדת הכספים משה גפני
"מברך על ביטול 'מס ליברמן'". יו"ר ועדת הכספים משה גפני
(צילום: גיל יוחנן)

סמוטריץ': "מקווה שההחלטות יהיו נכונות לאורך זמן"

מוקדם יותר היום נערך טקס החילופים בין השר היוצא אביגדור ליברמן לשר הנכנס סמוטריץ'. בתחילת הטקס לחצו השניים ידיים. החילופים נערכו על רקע ההתייקרויות בחשמל, המים, הדלק, הארנונה וכלי הרכב החשמליים.
אחרי שנועדו ביניהם במשך שעה, אמר ליברמן למחליפו סמוטריץ' בטקס החילופים: "אתה באת עם מחברת גדולה, אני באתי עם מחברת גדולה. אמרתי לחבר'ה פה במשרד תמיד - אין רווחים. אין מדינה ענייה עם מערכת רווחה חזקה. אם תצטרך אני עומד לרשותך. יש לנו מדינה אחת. בלי קמח אין תורה ולכן צריך לייצר הרבה מאוד קמח לאור הדרישות של השותפים שלך. הרבה מאוד קמח".
3 צפייה בגלריה
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
טקס חילופי שרים במשרד האוצר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
השר החדש סמוטריץ' אמר: "כשנכנסים למשרד כמו משרד האוצר, הדבר המרכזי שאני עושה זה להשיל מעלי את כל העניין הפוליטי כי אני שר האוצר ויש לי מחויבות לאזרחי ישראל. אני איש של שוק חופשי. ליברמן ואני מסכימים על הרבה דברים. המחויבות שלי היא לכלכלת ישראל. לא סוד שבמשרד האוצר יושבת הסיירת של השירות הציבורי. בעזרת השם, ככל שנחזק את הכלכלה - הכנסות המדינה יגדלו. אנחנו נכנסים לתקופה מאתגרת. אינפלציה ומשבר כלכלי עולמי. לא בטוח שכל מה שנעשה יהיה פופולרי, אבל אני מקווה שהוא יהיה נכון לאורך זמן".
סמוטריץ' אמר עוד: "יש לנו מדינה יוצאת מן הכלל שנבנתה פה בנס. יש פה כלכלה טובה ואני לא ממציא שום דבר. אני מתלבש על הקומות שבנו קודמיי, כולל השר ליברמן שהיה שר אוצר טוב. פעל באומץ. אני מקווה להשאיר אחריי משרד טוב יותר וכלכלה חזקה יותר. תודה לשר ליברמן ולמנכ"ל שאנחנו לא נפרדים כל כך מהר. גם במשרד התחבורה השתדלתי לייצר כמה שאפשר. בסוף לא כולם אוהבים את אותן החלטות, אבל זה יהיה בשיח. לאשתי רויטל ולילדיי. זה קצת קלישאה אבל אתם נושאים בעול ושותפים מלאים. בסופו של דבר כשהמשפחה חזקה ויציבה אז אפשר לעשות כמה שיותר דברים טובים".
לשאלות בנושאים הרלוונטיים, השיב שר האוצר החדש כי "הטיפול ביוקר המחיה הוא אחד הדברים החשובים שהממשלה רוצה לטפל בו. אני אעשה כל שביכולתי שהתקציב שנגבש ישמור על אחריות. זו תהיה עבודה קשה. נביא תקציב שיפתח תשתיות וצמיחה לפתוח את השוק. להסיר חסמים ומכסים. אבל לא אכנס לפרטים". בסיום דבריו עקץ סמוטריץ' את קודמו: "תעבדו פחות קשה אצלי, כי אצלי עובדים 24/6".