בשיתוף ידיעות הנדל"ן



על מוצרי חשמל שאנחנו קונים, יש אחריות, על דירה חדשה שאנחנו רוכשים מקבלן, יש אחריות בדק, אז למה על עבודות שיפוצים שעושים לנו בבית אי אפשר לקבל תקופת אחריות? את המציאות הזו פועלים כעת לשנות.
הצעת חוק חדשה שהעלתה חברת הכנסת מיכל שיר (תקווה חדשה) ואותה מלווה יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים ערן סיב, מבקשת לקבוע תקופת אחריות על שיפוץ שנעשה בדירה. בריאיון מיוחד באולפן ידיעות הנדל"ן מספרים חברת הכנסת שיר ויו"ר ההתאחדות סיב למה מדובר בצעד שישפיע על כל אחד ואחת מאיתנו, וגם מה קרה להצעת החוק בפעם שעברה שעלתה להצבעה.
"הצעת החוק אומרת דבר מאוד פשוט", כך חברת הכנסת שיר. "היום אנחנו הולכים לקנות קומקום ויש לנו עליו אחריות של שנה אבל כשאתה מוציא הון תועפות ממיטב כספך כדי לשפץ את הבית - מחר השיפוצניק יכול לברוח לך. אין אחריות, והכסף שלנו - בעצם, נמחק. את המצב אז אנחנו באים להפסיק דרך הצעת החוק הזו שאומרת שמעל ל-47 אלף שקל יש לך אחריות של שנה מקבלן השיפוצים".
הצעת החוק לאחריות על עבודות השיפוצים כבר כמעט אושרה לפני כמה שנים, אך טלטלה פוליטית הותירה אותה מאחור כפי שסיב מספר: "ב-2018 חבר הכנסת רועי פולקמן (לשעבר חבר כנסת ממפלגת 'כולנו') העלה את הצעת החוק. אני לא אשכח שערב אחד, ישבתי מול הטלוויזיה, ופתאום אני רואה את התמונה של המסך של ההצבעות ורשום חוק - אחריות שיפוצים. הוא למעשה נפל והפילו את הממשלה. אני זוכר איך הייתי בשוק. איך החוק הזה, שאנחנו באנו וניסינו להעביר אותו והוא חוק צרכני ממדרגה ראשונה, החוק הזה הפיל את הממשלה". אגב, רצה הגורל וגם הפעם, כשתחזור הכנסת מפגרה, המצב הפוליטי מעמיד את יציבותה של הממשלה בסימן שאלה. בהקשר למצב הפוליטי הנוכחי מוסיף סיב, "גם אם הממשלה תיפול חוק אחריות שיפוצים חייב לעבור".
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ומה לגבי לוחות הזמנים כעת? חברת הכנסת שיר מסבירה כי: "אנחנו עובדים מאוד מאוד קשה כדי שהחוק הזה יעבור. הוא עבר ועדת שרים לענייני חקיקה, עבר קריאה טרומית בכנסת וברגע שיש לך תמיכת ממשלה זה אומר שיש לך את תמיכת סיעות הבית ולכן אני לא צופה קשיים. תמיד במערכת הפוליטית אני נזהרת, אבל לא צופה איזשהו משהו חריג ואני מאמינה שמיד בפתיחת מושב הקיץ אנחנו נצליח להעביר את החוק הזה, את שני השלבים הבאים שעוד נותרו לו".
עוד במסגרת הריאיון באולפן, הוסיף סיב והסביר על חשיבות הצעת החוק לציבור הרחב: "פנו אליי בעבר ושאלו אותי איך אני, כמי שמייצג את קבלני השיפוצים, מקדם הצעת חוק שעל פניו יכולה להיחשב כמשהו שיהיה לרעת קבלני השיפוצים. אבל התשובה פשוטה וחד משמעית - אנחנו מייצגים את האנשים האמינים ואנחנו נגד החאפרים. אנחנו לא רוצים שקבלן שיפוצים יבוא חס וחלילה יעשה עבודה ויתנער מאחריות. אנחנו רוצים שאותו קבלן שיפוצים ייתן אחריות. החוק הזה בא לשים על השולחן את הנושא הזה ולמסד את כל אלה שלא נותנים אחריות, שנעלמים מהעבודה, שלא חוזרים לתקן, שזה מה שעשוי לקרות".
בשיתוף ידיעות הנדל"ן