1 צפייה בגלריה
גרושים עם ילד
גרושים עם ילד
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בירושלים דחה לאחרונה אב לשלושה שטען שאמם חטפה אותם לישראל ולא מאפשרת לו לחזור איתם לניו יורק. השופט פליקס גורודצקי קיבל את גרסת האם שלפיה המשפחה הגיעה ארצה לפני כשנתיים במטרה להשתקע כאן, ושוכנע שהרקע לתביעה הוא סכסוך אלים שהוביל לבריחת האם למקלט לנשים מוכות ולמעצר האב.
ההורים, בעלי אזרחות ישראלית ואמריקנית, התגוררו בניו יורק כמה שנים. שני הילדים הגדולים נולדו בארה"ב ואילו הקטן נולד בארץ. לפני כשנתיים הם הגיעו לישראל וכחצי שנה לאחר מכן נמלטה האם למקלט לנשים מוכות יחד עם הילדים, ובעלה נעצר ונחקר בחדש לאלימות במשפחה.
כשבועיים לאחר מעצרו הגיש האב תביעת חטיפה בטענה שהאם מונעת ממנו להחזיר את הילדים לניו יורק – מקום המגורים הקבוע והמרכזי שלהם. לדבריו, הוא ואשתו החליטו להגיע ארצה למשך שנה בלבד כיוון שמוסדות החינוך בניו יורק נסגרו בשל משבר הקורונה והם רצו שהילדים ימשיכו ללמוד. אלא שכשביקש לחזור, אשתו סירבה ורקמה נגדו מזימה כדי למנוע ממנו לקחת את הילדים.
האישה טענה מנגד שלא מדובר בחטיפה מאחר שהיא ובעלה החליטו לעלות ארצה וההגעה לכאן לא הייתה זמנית. לדבריה, כבר ב-2016 הם פתחו תיק עלייה וכעת החליטו לממש זאת. לדבריה, הילדים נמצאים כאן כבר חלק גדול מחייהם, השתלבו במסגרות חינוך, רכשו חברים, הם יודעים עברית, אוהבים את הארץ ורוצים להישאר בה.
עו"ד דורית בן אברהםעו"ד דורית בן אברהםQ elite beauty
השופט פליקס גורודצקי קבע כי האב לא עמד בתנאים להוכחת חטיפה לפי אמנת האג, כיוון שלא הצליח להוכיח שהילדים נחטפו ממקום המגורים הרגיל שבו גרו לפני כן. במילים אחרות, בניגוד לטענתו, מקום המגורים הקבוע והאחרון של הילדים הוא ישראל ולא ארה"ב.
בפסק הדין נדחתה גרסת הבעל שלפיה המשפחה הגיעה לארץ רק לשנה ואוזכרו ראיות רבות שהציגה האם ומעידות שבני הזוג הגיעו לכאן בכוונה להישאר. כך למשל, הסכם שכירות ל-23 חודשים ושאלון שהגישו לביטוח לאומי שבו הצהיר האב כי ביצע את כל הפעולות הדרושות כדי לסיים את החיים בחו"ל כמו העברת חפצים, מכירת נכסים, רישום הילדים לבתי ספר בישראל, סגירת חשבונות ועוד. עוד הוא הצהיר שם כי ב-2016 הפסיק תהליך עלייה קודם בשל ענייני עבודה אבל "עכשיו חזרנו סופית".
השופט הוסיף כי גרסתו של האב נחלשת עוד יותר מכך שהסתיר את תהליך העלייה הקודם שלמעשה מחזק את טענת האישה. הוא ציין שהילדים השתקעו בישראל, השתלבו במוסדות חינוך, לא רשומים במוסדות בארה"ב ונמצאים כאן כבר חלק ניכר מחייהם.
בסופו של דבר השופט שוכנע שהתביעה הוגשה "על רקע הסכסוך שפרץ בין הצדדים... אשר הוביל למעצר התובע ולקרע ממשי ביחסי הצדדים". הוא קבע כי האם לא ביצעה חטיפה ודחה את התביעה. האב חויב בהוצאות של 40 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובע: עו"ד בנימין (בני) דקל • ב"כ הנתבעת: עו"ד רן רייכמן • עו"ד דורית בן אברהם עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין