האינפלציה בארה"ב מתקררת מעט: מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש יולי ב-8.5% בקצב שנתי, אחרי שביוני עמדה האינפלציה השנתית על 9.1% אחרי עלייה של 1.3% בחודש יוני בלבד. התמתנות האינפלציה מיוחסת בין השאר לירידת מחירי הדלק בארה"ב. אחרי פרסום נתוני האינפלציה: וול סטריט ננעלה בירוק - נאסד"ק זינק ב-2.9%, S&P 500 עלה ב-2.1% ודאו ג'ונס התחזק ב-1.6%.
נתוני האינפלציה החודש מגיעים ימים ספורים אחרי פרסום נתוני התעסוקה בחודש יולי בארה"ב, שהצביעו על חוזקו של שוק העבודה האמריקני. לכלכלה בארה"ב נוספו בחודש יולי 528 אלף משרות חדשות, הרבה מעל לתחזיות. שיעור האבטלה ירד ל-3.5% מ-3.6% חודש קודם לכן.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מכריז על חיסולו של מנהיג אל-קאעידה איימן א-זווהירי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: AP)
הנתונים החזקים של שוק העבודה בארה"ב הגיעו אחרי נתוני צמיחה רעים בארה"ב שני רבעונים ברצף: בסוף החודש שעבר פורסם כי כלכלת ארה"ב התכווצה ברבעון השני של השנה ב-0.9% בחישוב שנתי, וזאת לאחר התכווצות של 1.6% ברבעון הראשון.
ברקע, הריבית בארה"ב ממשיכה לטפס ולאחרונה הודיע הפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, כי הריבית תעלה בעוד 0.75% אחוז, וזאת אחרי שעלתה לפני כחודש וחצי ב-0.75% - ההעלאה החדה ביותר מאז 1994. בכך שיעור הריבית במשק בארה"ב עומד היום על 2.25%-2.5%.
בתוך כך, האינפלציה הנמוכה יותר צפויה להשפיע על המסחר בוול סטריט היום ובימים הבאים בעליות שערים. זאת בשל הערכה שייתכן שהפד יעלה את הריבית בשיעור נמוך יותר מהתחזיות המוקדמות של העלאה ב-0.75% פעם נוספת.
האנליסטים צפו כי העלאות הריבית בארה"ב יימשכו ברציפות עד תחילת שנת 2023 והריבית שם תגיע לכ-4%. האינפלציה הגבוהה באירופה תחייב גם היא העלאת ריבית שנייה ברציפות, לאחר שרק לאחרונה הועלתה הריבית באירופה בפעם הראשונה לאחר שהונהגה במשך תקופה ארוכה ריבית שלילית באירופה.
המשך המלחמה באוקראינה אמנם גורם למחירים גבוהים במיוחד של רוב חומרי הגלם, אולם בשבועות האחרונים החלה התמתנות במחירים ואך נרשמו ירידות חדות בעיקר במחרי הנפט והחיטה. יחד עם זאת מובעת דאגה רבה באירופה בדבר חשש למחסור באמצעי חימום, נפט וגז לקראת החורף, והכותרת בעיתון הגרמני הנפוץ "בילד" הייתה לאחרונה "בחורף יהיה לנו קר".
ביום שני יפורסמו גם בישראל נתוני מדד המחירים לצרכן, שעלולים לקרב את האינפלציה בישראל לשיעור שנתי של כ-5%. עד לחודש יוני האינפלציה בישראל עמדה ב-12 החודשים הקודמים על שיעור נמוך יחסית של 4.4% בלבד.
פורסם לראשונה: 15:39, 10.08.22