הימים הנוראים מאחורינו וכעת יש להחליף תקליט. או לטובת הצעירים שבין הקוראים – לעדכן את התוכנה. חג הסוכות בפתח, ואיתו שמחה מתפרצת: שלומית בונה סוכה, אבל לא רק היא – כל המשפחה מצטרפת לחגיגה. ניטול את ארבעת המינים המלבלבים, נרקוד בשמחת בית השואבה, נארח את האושפיזין = אורחים, ונרגיש כמו בבית.
מסביר הרב יוסף אהרונוב: "לפני למעלה מ־3,300 שנה יצאו אבותינו ממצרים, והסוכות שימשו להם מבנים ניידים למגורים במסעם במדבר, עטופים ב'ענני הכבוד' המגוננים של אלוקים, ולזכרם גם אנו יושבים בסוכות. מצוות סוכה חלה כל שבעת ימי החג. בימים האלה הסוכה נהפכת למרכז הפעילות שלנו — אוכלים ושותים בה, מבלים בה, נחים בה. כן, גם מסמסים ומשתפים תמונות מתוכה. אבל עיקר המצווה היא לאכול את הארוחות בסוכה, ובליל החג הראשון זוהי חובה. עושים בסוכה את הקידוש, מברכים 'המוציא' ואוכלים מהחלה. בכל פעם שאוכלים בסוכה לחם או מאפים, מברכים: 'בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוּנָוּ לֵישֵׁב בַּסֻּכָּה'".

סולל בונה

הסוכה צריכה להיות עשויה משלוש דפנות לפחות, העשויות מחומר חזק וקשיח. יריעת בד בלבד איננה נחשבת לדופן. אם רוצים בכל זאת להשתמש בבד, יש לקשור חוטי ברזל (מתוחים) לרוחב מסגרת הסוכה, עד לגובה של 82 ס"מ, או לחבר פסי עץ לרוחב מסגרת הסוכה באותם מרווחים. הסוכה צריכה לעמוד תחת כיפת השמיים, ולא תחת עץ או גג.
3 צפייה בגלריה
הרב יוסף אהרונוב, ראש מפעל השליחות  של חב"ד בישראל, בפרדס האתרוגים  המהודרים יחד עם נכדיו צבי ושיינא.  "ארבעת המינים, המגוונים, הם סמל  לאחדות והחיבור של עם ישראל"
הרב יוסף אהרונוב, ראש מפעל השליחות  של חב"ד בישראל, בפרדס האתרוגים  המהודרים יחד עם נכדיו צבי ושיינא.  "ארבעת המינים, המגוונים, הם סמל  לאחדות והחיבור של עם ישראל"
הרב יוסף אהרונוב, ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל, בפרדס האתרוגים המהודרים יחד עם נכדיו צבי ושיינא. "ארבעת המינים, המגוונים, הם סמל לאחדות והחיבור של עם ישראל"
(צילום: באדיבות פרדס לוריא, כפר חב"ד)
חשוב לזכור, כי סוכה שנבנתה מקרשים או שסוככה בסכך שנלקחו ללא רשות, היא סוכה גזולה, ואסור לשבת ולברך בה! זו איננה מצווה, אלא עברה. הסכך צריך להיות מן הצומח ועליו להיות צפוף, כדי שרוב שטח הסוכה יהיה מוצל. את הסכך יש להניח רק אחרי השלמת בניית הדפנות.

מצוות ארבעת המינים

אחת המצוות המרכזיות של חג הסוכות היא נטילת ארבעת המינים: אתרוג, לולב, הדס וערבה. הרבי מליובאוויטש מסביר שלקיחת ארבעת המינים ואיגודם יחד מרמזים על האחדות שיש בעם ישראל למרות החילוקים והשוני במעלות כל אחד ואחת. כל מרכיב בארבעת המינים מסמל חלק מיוחד בעם ישראל, ועל ידי האיחוד והחיבור שלהם מראים, שלמעשה כולם שווים מעצם היותם יהודים. וזה חשוב במיוחד השנה...
מברכים על ארבעת המינים בכל יום מימי חג הסוכות חוץ מבשבת: כשהשנה מתחילים ביום ראשון, 1.10.23. לוקחים שלושה הדסים, שתי ערבות ואת הלולב – ואוגדים יחד. האתרוג אינו אגוד עם השאר. את המצווה מקיימים כל זמן שהשמש מאירה: אוחזים את הלולב (שעימו אגודים ההדסים והערבות) ביד ימין. האתרוג עדיין מונח על השולחן. ומברכים: "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִיוָנוּ עַל נְטִילַת לוּלָב".
אז לוקחים את האתרוג ביד שמאל. ורק בפעם הראשונה של השנה מברכים את ברכת "שהחיינו": "בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱ־לֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לִזְמַן הַזֶּה" (מהפעם השנייה והלאה אין מברכים "שהחיינו"). לסיום מצמידים את האתרוג אל הלולב, אוחזים את שניהם בשתי הידיים ומנענעים אותם יחדיו.

ואם אין לי?

למי שלא בנו סוכה או רכשו ארבעת המינים משלהם, מציעים צעירי חב"ד לקיים את מנהגי החג ומצוותיו באמצעות אחת מיותר מ־1,000 סוכות ציבוריות שהוקמו במרכזי הערים, סוכות ניידות על גלגלים המחוברות לכלי רכב (שינועו בכבישי ישראל) ו־"סוכות למטייל", שהוקמו באתרי נופש פופולריים ויציעו לרבבות המטיילים לקיים את מצוות החג, ובהם גם אלפי סטים של ארבעת המינים לטובת הציבור.
כמו כן הכינו שליחי חב"ד אלפי סטים של ארבעת המינים לשימוש הציבור הרחב, ובמיוחד עבור אנשי כוחות הביטחון, מאושפזים, נפגעי טרור וקשישים. "סוכות מוגדר בתורה כזמן של שמחה ואחדות, ובמצוותו של הרבי מליובאוויטש, שליחינו המסורים עושים כל מאמץ כדי שלכל אחד ואחת יהיה משניהם: גם שמחה וגם תחושת ביחד, וכולם מוזמנים ליהנות מאלפי הסוכות ששליחינו פרסו בכל הארץ", מספר הרב יוסף אהרונוב, ראש מפעל השליחות של חב"ד בישראל.
3 צפייה בגלריה
כולם מוזמנים לחגוג בשמחת תורה
כולם מוזמנים לחגוג בשמחת תורה
כולם מוזמנים לחגוג בשמחת תורה
(צילום: שלומי הרב)
ביום השמיני של חג הסוכות חל שמחת תורה. ביום הזה מסיימים את קריאת כל פרשות התורה ומתחילים אותה מחדש. בחג הזה גם מתפללים תפילה מיוחדת - תפילת הגשם, שבה מבקשים כי השנה החדשה תהיה גשומה ועתירת מים.
בבתי הכנסת, בבתי חב"ד וברחבי היישובים כל המשפחה מגיעה לרקוד עם התורה, לנשוק לה, לשיר לכבודה, להרים "לחיים" ולשמוח בשמחתה. גם מי שלא למדו תורה השנה, מוזמנים לחגיגה, כי התורה היא חוכמתו של הבורא, ולכן שייכת לכל יהודי, מבלי להביט על רמת הלימוד שבה חונן.
הכניסה לסוכות ולחגיגות שמחת תורה חופשית!
לעדכונים ופרטים: https://chabadisrael.co.il

שמחה מכל הלב

בזמן שכולנו חוגגים את סוכות בחיק המשפחה, יש מי שיעבירו את החג במחלקות האשפוז ובחדרי המיון. מזוג הורים טרי שזה עתה נולד בנם הראשון, עבור בנער שנפצע בתאונת קורקינט ועד לקשיש שפונה בניידת טיפול נמרץ בעיצומו של חג - גם הם יקבלו חיבוק חם משלושים שליחי לב חב"ד, הפועלים בזרוע הרפואית של צעירי חב"ד. הללו יתוגברו באלפי מתנדבים כדי לוודא ששמחת החג ומצוותיו יגיעו לכל חדר אשפוז.
3 צפייה בגלריה
 מצוות ארבעת המינים ושמחת חג הסוכות גם בתוך מחלקת האשפוז
 מצוות ארבעת המינים ושמחת חג הסוכות גם בתוך מחלקת האשפוז
מצוות ארבעת המינים ושמחת חג הסוכות גם בתוך מחלקת האשפוז
(צילום: לב חב"ד)
מנהל לב חב"ד הרב לוי מנדלזון מסביר: "הקלישאה על 'הקשישה במסדרון' היא מבחינתנו המציאות, והשלוחים יעשו הכול כדי לבוא גם לשם עם הלולב והאתרוג ובעיקר עם שמחת החג. זו השליחות שקיבלנו מהרבי מליובאוויטש, ואנחנו מודים על הזכות לשמח בחג גם את מי שנמצא במצב אולי הכי לא משמח שיש".