הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז מרכז, בראשות עו''ד מיכה גדרון, אישרה השבוע תוכנית התחדשות בניינית בראשון לציון, שמחליפה למעשה את תמ"א 38 בעיר. מדובר בתוכנית שקודמה על ידי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית והוועדה המקומית לתכנון ובנייה. פוטנציאל תוספת יחידות הדיור מהתוכנית הוא כ-16 אלף דירות. אם רק 30% מהפוטנציאל ימומש, יתווספו 4,800 דירות חדשות.
התוכנית חלה על כל מרחב העיר וכוללת את כלל המבנים הנדרשים לחיזוק מפני רעידות אדמה. היא מאפשרת התחדשות הדרגתית של המרקם הבנוי במנגנון של חיזוק ותוספות בנייה או במנגנון של הריסה ובנייה מחדש. בנוסף, קובעת התוכנית מנגנונים לתוספת חזית פעילה הכוללת מסחר ושטחי ציבור.
2 צפייה בגלריה
ראשון לציון
ראשון לציון
ראשון לציון
(צילום: אבי מועלם)
מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, טלילה הראל, מסרה כי "העיר ראשון לציון נמצאת בתנופת פיתוח ומקודמות בה תוכניות רבות להתחדשות עירונית. התוכנית שאושרה מהווה נדבך נוסף במתן מענה לצרכי ההתחדשות של המרקם הוותיק של העיר".
מנכ"ל הרשות להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר, הוסיף: "התוכנית מאפשרת לאלפי תושבי העיר ביותר מ-8,000 יחידות דיור ישנות להתחדש וליהנות מפתרונות חיזוק מיגון בפני רעידות אדמה ואיומים ביטחוניים. יחד עם הבשורה האישית לדיירים, התוכנית גם תביא לתוספת של עד כ-16 אלף יחידות דיור חדשות ושטחי מסחר ותעסוקה, מבני ציבור ושטחים ירוקים".

כפר יונה: מגדלים בני 16 קומות

בתוך כך, לאחרונה אישרה הוועדה המחוזית מרכז תוכנית להקמת שכונת מגורים חדשה בצפון כפר יונה הכוללת כ-2,650 יחידות דיור, שטחי ציבור, שטחי תעסוקה ומסחר ושטחים פתוחים. התוכנית, שקודמה על ידי חברת שיכון ובינוי ונערכה על ידי אדריכל זמיר תירוש ממשרד כנען שנהב אדריכלים, חלה על שטחים שברובם בבעלות פרטית, חלה על שטח כולל של כ-340 דונם והיא ממוקמת מצפון לכביש 57 (דרך העצמאות) ביישוב.
התוכנית, שמנוהלת על ידי חברת וקסמן גרופ, מהווה תכנון מחדש לשכונה מאושרת במקום וצפויה לכלול מגדלים בני עד 16 קומות לאורך כביש 57 ובמרכז ובקצה השכונה לצד בינוי נמוך יותר המלווה את הרחובות הפנימיים. מתוך כלל יחידות הדיור, 100 דירות יוקצו לטובת דיור להשכרה לטווח ארוך וכ-795 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות בשטח כולל של 55-80 מ"ר.
2 צפייה בגלריה
תוכנית צפון כפר יונה
תוכנית צפון כפר יונה
תוכנית צפון כפר יונה
(הדמיה: כנען שנהב אדריכלים)