אחרי עיכובים רבים ומידור של הגורמים המקצועיים באוצר מדיוני התקציב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כינס היום (ג') מסיבת עיתונאים ביחד עם בכירי משרדו כדי להציג את העקרונות המרכזיים שינחו את הכנת תקציב 2025.
סמוטריץ' ציין כי יעד הגירעון יהיה עד 4% ויבוצעו צעדי התכנסות סביב 35 מיליארד שקלים. הוא טען ש"הממשלה והמגזר הציבורי תחילה" מבחינת ההתאמות הנדרשות, ואמר כי הוא לא מפרט מה בדיוק יהיו הצעדים כי הדברים צריכים להיות בשיח עם ההסתדרות. עם זאת, הבהיר כי המגזר הציבורי יצטרך להיכנס מתחת לאלונקה, ושתהיה גם הקפאה מלאה של שכר השרים, חברי הכנסת והבכירים, כדי לתת דוגמא אישית. בהסתדרות כמובן צפויים להתנגד לכל מהלך של פגיעה בשכר העובדים.
2 צפייה בגלריה
מסע"ת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והנהלת המשרד בנושא תקציב המדינה לשנת 2025
מסע"ת של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והנהלת המשרד בנושא תקציב המדינה לשנת 2025
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: גיל יוחנן)
עוד ציין סמוטריץ' כי כל הקצבאות של הביטוח הלאומי יוקפאו וכך גם מדרגות המס, מה שצפוי לפגוע למעשה בכל משקי הבית בישראל. סמוטריץ' אמר: "אף אחד לא יראה פחות בחשבון הבנק שלו, אבל יהיו הקפאות". הוא ציין כי הוא לא מעוניין להעלות מיסים, אם כי הקפאה של מדרגות המס ושל נקודות הזיכוי משמעותה המעשית היא העלאת מס.
בצל ההתנגדויות הגדולות שצפויות נגד הקפאות אלה, בין השאר של נבחרי המגזר החרדי בשל הקפאת קצבאות הילדים, אמר סמוטריץ' כי יצליח להעביר את המהלכים בממשלה. עוד ציין כי אחת התוכניות המשמעותיות בתקציב הבא יהיו המלחמה בהון השחור.
בנוסף טען כי בשל העיכוב הרב בהכנת תקציב המדינה לא יוצמדו אליו הפעם עשרות רפורמות מתוכננות במסגרת חוק ההסדרים, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. הוא הוסיף כי בתקציב הבא יהיו הרבה פחות כספים קואליציוניים, אולם ציין כי סגירת משרדים מיותרים קטנים היא "כסף קטן" יחסית.
מבחינת לוח הזמנים לאישור התקציב, סמוטריץ' אמר כי השבוע יציג את הצעדים המרכזיים לראש הממשלה, בתחילת אוקטובר יובא התקציב לאישור הממשלה, בנובמבר יובא לכנסת לקריאה ראשונה ובדצמבר יאושר סופית.
חידוש דיוני התקציב שהוקפאו בחודשים האחרונים הוא מהפך של 180 מעלות מבחינת סמוטריץ', שרק לפני כשבועיים הציע לראש אגף התקציבים יוגב גרדוס "להניח את המפתחות", תוך שהוא מציין שהוא זה שיוביל את תקציב המדינה ויקבל את ההחלטות בעניינו. במסיבת העיתונאים אמר כי "היו מחלוקות עם הגורמים במשרד אך עכשיו כשקבענו את העקרונות אני מצפה שיתיישרו מאחורי ההחלטות".

ההתנגדויות לתקציב המתגבש

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר: "הביטוח הלאומי מתנגד לפגיעה בקצבאות לנכים, קשישים, סיעודיים, מובטלים וכיו"ב. את הקיצוצים יש לעשות ממקורות אחרים ולא על גבם של החלשים בחברה".
שר העבודה, יואב בן צור, הגיב לדברים: "כשר הממונה על הביטוח לאומי, דעתי היא ברורה ונחרצת. הקפאת הקצבאות הוא מהלך שגוי ולא מוסרי ואני מתנגד לו בתוקף. יש פתרונות רבים להתמודד עם ההוצאות הכבדות של המלחמה. מקבלי הקצבאות מתמודדים מול אינפלציית מחירים במזון, בדיור ובכלל תחומי החיים שרק מזנקת לשחקים, הקפאת הקצבאות היא מכה אנושה עבור מאות אלפי משפחות שזו הכנסתם היחידה, אסור להפקיר אותם לגורלם. לא אתן יד לפגיעה באוכולוסיות המוחלשות".
אבי מעוז, יו"ר מפלגת נעם, אמר בתגובה להצגת התקציב כי "כפי שהדברים נראים כרגע, אני מתכוון להצביע נגד תיקון תקציב 2024 שיובא לכנסת בשבוע הבא".
יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ דוד ביטן (הליכוד) מסר: "אתנגד בכנסת להקפאת הצמדת קצבאות נכות הילדים, השירותים המיוחדים וקצבאות הנכות הכללית. לא ייתכן שיש כסף לכל גחמה פוליטית והציבור המוחלש בישראל ייפגע".
סיעת יהדות התורה הודיעה מוקדם יותר לראש הממשלה בנימין נתניהו כי תחרים את דיוני התקציב עד להסדרת סוגיית תקציב החינוך החרדי. בכך, לקואליציה לא יהיו האצבעות הדרושות כדי להצביע על שינויים תקציביים העולים בוועדת הכספים ובמליאה, כמו פריצת מסגרת התקציב שיועדה להמשך מימון המפונים, שאמורה לעלות בימים הקרובים להצבעה, וכמובן ההצבעה על תקציב השנה הבאה לכשיגיע לממשלה ולכנסת.