מחיר החמאה באירופה ירד, ותנובה חזרה לייבא חמאה אירופית תחת המותג "השף הלבן". כך נודע ל-ynet ול"ממון". למרות שמחירה לקמעונאים זהה למחיר חמאת תנובה תוצרת הארץ, חלק מרשתות השיווק מוכרות את החמאה המיובאת של תנובה במחיר גבוה יותר וגורפות יותר רווח על חשבון הצרכן.
כזכור, לפני שלוש שנים הוצאה החמאה מפיקוח מחירים ממשלתי, ונפתח היבוא החופשי של חמאה לישראל. כוונת המחוקק הייתה שפתיחת היבוא תגדיל את התחרות ותוריד את מחירה לצרכן. בפועל, כפי שהראתה בדיקת משרד החקלאות שפירסם דוח בנושא, החמאה המיובאת לא הוזילה את מחירי החמאה בישראל. נהפוך הוא, היא נמכרת במחיר של עד 14 שקל ל-200 גרם, עלייה של עשרות אחוזים לעומת מחירה כשהייתה תחת פיקוח המחירים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חמאת "השף הלבן" של תנובה
חמאת "השף הלבן" של תנובה
חמאת "השף הלבן" של תנובה
המכס על חמאה מיובאת הוסר בפברואר 2020, והפיקוח על מחירי החמאה הוסר בנובמבר 2021. למרות זאת, על פי נתוני משרד החקלאות, בסוף 2022 מחיר ממוצע לקילוגרם חמאה מיובאת היה יקר ב-25 שקל, מאשר חמאה שיוצרה בישראל שמחירה עלה ב-7.5% בלבד.
החמאה המיובאת של תנובה, אשר חזרה כעת למדפים, נמכרת במחיר מומלץ לצרכן של כ-10 עד 11 שקל לחפיסה בת 250 גרם. בשופרסל, לדוגמא, חמאת השף הלבן נמכרת בכ-12% יותר (4.6 שקל ל-100 גרם) ממחיר החמאה הרגילה של תנובה, (4.1 שקל ל-100 גרם) למרות שהיא נרכשת מתנובה במחיר זהה לזה של חמאת תנובה הרגילה. חמאה צרפתית ששופרסל מייבאת נמכרת בסניפי הרשת במחיר גבוה עוד יותר - ב-14.9 שקל ל-250 גרם.
מנתוני סטורנקסט עולה כי שוק החמאה בישראל גילגל כ-245 מיליון שקל בשנת 2022. הצרכן הישראלי הוא צרכן חמאה מתון יחסית לעולם, וצרך בממוצע כ-3.7 ק"ג חמאה לנפש בשנה. לשם השוואה, הצרפתים, שיאני צריכת החמאה, צורכים 8 ק"ג חמאה בשנה בממוצע.
עם זאת, גם בישראל הביקושים לחמאה גדלו בשנים האחרונות, ויש מחסור תמידי בחמאת תנובה. למרות טענות שנשמעו שתנובה לכאורה הפחיתה את ייצור החמאה מטעמי כדאיות כלכלית, הרי שלפי נתוני סטורנקסט, בשנתיים האחרונות גדלה אספקת החמאה של תנובה ב-25%. בשנת 2022 נמכרו 3.5 מיליון טונה מחמאת תנובה המיוצרת בישראל.