ועדת הכלכלה אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלשיית במליאת הכנסת את התיקון לפקודת התעבורה, שמבטל את הסדרי החניה בערים בישראל עם מעל 40 אלף תושבים, שהיו אמורים להיכנס לתוקף ביום רביעי (1 בינואר).
בהצעה המקורית נקבע כי רשויות מקומיות יצטרכו לגבות תשלום עבור חניה מתושבי הרשות שחונים באזור חניה שלא משויך אליהם. ההסדרים הללו נדחו לפחות עד 2027, והם יחולו רק בערים עם מעל 120 אלף תושבים, ולא 40 אלף כפי שהיה בתכנון המקורי.
2 צפייה בגלריה
חניה בתל אביב
חניה בתל אביב
חניה בכחול-לבן
(צילום: ניצן דרור)
בנוסף, לפי ההצעה שאושרה בוועדה, האפשרות לקבוע הסדרי חניה בהן התעריף לתושב נמוך יותר מהתעריף למי שאינו תושב תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2027. כזכור, בחקיקה נקבע כי רשויות מקומיות שיבקשו לגבות מחיר גבוה יותר עבור חניה ממי שאינו תושב הרשות לא יוכלו לגבות יותר מ-30% מהתעריף לתושב מקומי. עוד נקבע כי ככל ששרת התחבורה תקבע תקנות בעניין, באישור שר הפנים, הם יובאו גם לאישור ועדת הכלכלה. בדיון היום שב יו"ר הוועדה דוד ביטן וציין כי תמך בביטול החוק בכלל, אולם מאחר שהממשלה איימה למשוך את ההצעה - והמשמעות היא שהרפורמה הייתה נכנסת לתוקף בעוד מספר ימים - הסכים להתפשר.

התקפלות נוספת של עיריית ת"א

במקביל, בוצעו גם שינויים משמעותיים במדיניות החניה החדשה אותה התכוונה לאכוף עיריית תל אביב החל מיום רביעי, אחרי שחוקקה חוק עזר עירוני בנושא. בתום דיונים עם משרד הפנים, הסכימו בעירייה להקטין את מספר האזורים בעיר מ-14, לפי התכנון המקורי, ל-9 בלבד. יש לציין כי כיום ת"א מחולקת ל-7 אזורים. המשמעות היא עדיין פחות אזורים בהם התושבים יוכלו לחנות בחינם, אבל צמצום ברפורמה לעומת הכוונה המקורית של העירייה.
ההחלטה הזו מתווספת לצעד נוסף שמיזער את המדיניות החדשה של עיריית ת"א, עליו הודיעה לפני כשבועיים – הכוונה לאפשר לתושבים לחנות בחינם במשך שעתיים באזורים שלא משויכים לאזור מגוריהם, וביטול האגרה השנתית על סך 500 שקל עבור תו חניה שני למשפחה. יש לציין כי לאחר שעתיים חינם, תושבים שיחנו באזורים אליהם הם לא משויכים יצטרכו לשלם על החניה.
2 צפייה בגלריה
עיריית ת"א כבר הציבה את השלטים החדשים בחלק מרחובות העיר
עיריית ת"א כבר הציבה את השלטים החדשים בחלק מרחובות העיר
עיריית ת"א כבר הציבה את השלטים החדשים בחלק מרחובות העיר
(צילום: רן רימון)
יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן, שהתנגד נחרצות למדיניות של עיריית ת"א, הבין כי לא יצליח לבטל את חוק העזר העירוני בחקיקה ראשית, אבל בתמורה לכך שיפסיק לנסות ולבטל אותו, התחייבה העירייה בפני משרד הפנים להקטין את מספר האזורים.
"ציפיתי מראש העיר שיבטל את חוק העזר וילך יותר לקראת התושבים שלו, הוא לא עושה את זה משיקוליו שלו. עיריית תל אביב לא צריכה עוד כסף מהתושבים, גם ככה לא פשוט לגור בה. אם העירייה תחזור בה מהסיכום אני מצפה ששר הפנים יבטל את חוק העזר", אמר ביטן.
נציג התושבים בתל אביב, גבי שמעיה, אמר כי "אי אפשר להיות בטוחים שחולדאי יעמוד בהבטחה שלו. ההטבות שניתנו יכולות להשתנות עוד חודש. זאת הוראת שעה, פשוט יבטלו אותה. מתעלמים לגמרי מהתושבים. התוצאה תהיה שמחירי החניונים, שגם ככה גבוהים, יעלו עוד יותר".