רשת טויס אר אס ישראל מתכווצת: מספר הסניפים צפוי לרדת מ-28 ל-10-8 בלבד. חברת האם שלה, היפר טוי, של פישמן רשתות, מתכוונת להסב את רובם לסניפי הפיראט האדום, רשת עם קונספט זול יותר, שחלק מסניפיה מופעלים בבעלות וחלקם בזכיינות.
שש חנויות טויס אר אס שכבר הוסבו לחנויות הפיראט הן: רננים, שפיים, כרמיאל, מבשרת ציון, בני ברק והחנות בגראנד ב"ש. החנות בקניון ויצמן ליד ביה"ח איכילוב בת"א נסגרה והחנות בנמל ת"א צפויה להיסגר גם היא. במקביל, עמוד הפייסבוק הוותיק של טויס אר אס שינה שם להיפר טוי ונפתח עמוד חדש לטויס אר אס ישראל - עם פחות עוקבים.
3 צפייה בגלריה
חנות של טויס אר אס
חנות של טויס אר אס
חנות של טויס אר אס
(צילום: אוראל כהן)
"צריך לשנות כיוון כי השוק השתנה", אמר ל-ynet אייל פישמן. "בגלל המלחמה, המצב לעסקים שמסתובבים בהם עם ילדים הוא לא מרנין כרגע. ואף אחד לא יודע מה יהיה. המדינה לא עזרה לנו בשקל, כי עסק גדול לא מקבל כלום. גם טויס אר אס העולמית לא מסייעת ורק רוצה את התמלוגים שלה, אז אנחנו מסבים סניפים למותג הפיראט שלנו וסוגרים הרבה סניפים מפסידים. נישאר עם 10-8 סניפים של טויס אר אס. אלא אם השוק ישתנה בחזרה, נתמקד בפיראט שהוא זול יותר והוא יהפוך למותג המוביל שלנו".
אין ספק שהמלחמה מזיקה לחלק מעסקי הקמעונאות: קניונים שנסגרים ונפתחים לסירוגין, תקיפה איראנית, אזעקות - אנשים חוששים לצאת עם הילדים וגם מכירות האופניים ליום כיפור לא מתרוממות בשל חשש של הורים שהילדים ירכבו בזמן אזעקות.
פישמן מדגיש: "אנחנו סוגרים הרבה סניפים מפסידים כי אנחנו לא יודעים מה יהיה אורכה של המלחמה. ייסגרו בעיקר סניפים שאנחנו לא מאמינים שאנחנו יודעים לאזן אותם אם המצב ימשיך. כחלק מאותה התייעלות, לאור זה שאנשים רוצים דברים זולים יותר, הסבנו סניפים מסוימים ממותג טויס אר אס לפיראט האדום. זה בעיקר כי התמלוגים שאנחנו משלמים לטויס העולמית הם לא נמוכים ולא מצדיקים את מה שאנחנו מקבלים ממנה. לכן כרגע אנחנו מצמצמים את מספר הסניפים של טויס אר אס ובחלק מהמקומות מסבים אותם לסניפי הפיראט האדום.
3 צפייה בגלריה
עמוד הפייסבוק של טויס אר אס ששמו שונה להיפרטוי ישראל
עמוד הפייסבוק של טויס אר אס ששמו שונה להיפרטוי ישראל
עמוד הפייסבוק של טויס אר אס ששמו שונה להיפרטוי ישראל
(צילום מסך מתוך פייסבוק)
"מחירי הצעצועים היום נמוכים לעומת המחירים לפני 10 שנים. ישראל זה אולי לא השוק הכי זול בעולם, אבל בעוד שהמחירים בסופר עלו פי 2.5, מחירי הצעצועים בוודאות ירדו מאוד. אז אם המחירים ירדו ומספר הצרכנים קטן בגלל המלחמה, והוצאות השכ"ד והארנונה והחשמל עלו - אז צריכים לעשות דברים כי אולי אין מקום פה כרגע לחנויות צעצועים גדולות".
סגרתם את החנות במרכז ויצמן שצמוד לאיכילוב. "זאת הייתה חנות טובה, שהקניון העדיף לפתוח חנות של מישהו אחר במיקום שלה. הוא העביר אותנו לקומה למעלה ומאז המכירות ירדו, כי אנשים לא אוהבים לעלות למעלה. יחד עם הוצאות שכ"ד וארנונה שעלו - זה היה סניף מאוד טוב, שהפך לסניף מפסיד לכן לא ראינו לו עתיד".
אילו סניפים ייסגרו? "אנחנו באמצע החלטות דירקטוריון. סגרנו כמה סניפים קטנים וננסה לסגור עוד כמה סניפים. הכל תלוי במשאים ובמתנים. אם בעלי הנכסים יעזרו, אז ייתכן שנסב אותם לסניפי הפיראט האדום. אם לא ייתכן שנוותר עליהם. סניף הנמל למשל ייסגר".
3 צפייה בגלריה
סניף של הפיראט האדום
סניף של הפיראט האדום
סניף של הפיראט האדום
(צילום: מירב קריסטל)
קשה להגיע לשם עם ילדים בימים אלה כי אין מיגון. "נכון. אין הגנה ואנשים מפחדים. אז הירידה במכירות בנמל גדולה יותר, ההסכמים הם צמודי מדד, שעלה, ויש מלחמה ואף אחד לא עוזר לך כי זה מכרז של עיריית ת"א. בסוף עסק זה בשביל הרווח, לא שומרים על חנות בשביל האגו, אז אנחנו מתאימים עצמנו לסיטואציה. טויס העולמית לא רצו לעזור לא בקורונה ולא במלחמה".
הסניף בדיזנגוף סנטר ייסגר? "קשה לו מבחינת הרווחיות והוא גדול מדי. עוד לא החלטנו לגביו".
במקביל החברה החלה להפעיל לראשונה אתר אינטרנט לפיראט האדום. "האתר מוכר מונופול לגו במחירים הכי טובים בארץ", הוא טוען. "הפוקוס כרגע הוא על זול ומינימום הוצאות על תמלוגים".
יש צעצועים או דגמים שבלעדיים לטויס אר אס? "לא. פעם כשזאת הייתה חברת ענק, היו להם דגמים בלעדיים. היום אין. אנחנו מפעילים חנות של הום סנטר בקפריסין. שכה"ד נמוך שם יותר מהארנונה שאני משלם בישראל. המיסים העירוניים הם מאית מהמסים בישראל ואני לא מקבל שירות על הארנונה. אנחנו מקווים שנגמור בהתייעלות. נחליט איזה מותג יותר טוב ואולי נחזיק בשניהם, אם האמריקנים יחליטו לעזור לנו, אם כי כרגע זה פחות הקטע שלהם".