1 צפייה בגלריה
גירושים אפורים
גירושים אפורים
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט השלום בראשון לציון קיבל לאחרונה בקשה שהגישה אישה גרושה למתן צו פתיחת הליכים נגד בעלה לשעבר, שעניינה חוב מזונות של יותר ממיליון שקל בן עשרות שנים. השופט אילן בן דור קבע שאף שלא מדובר בחוב בר הפטר, יש הצדקה לפתוח בהליכי חדלות פירעון על מנת להעניק למבקשת את "ארגז הכלים המיוחדים" שהם כוללים ובכך לסייע לה אחת ולתמיד בגביית המזונות.
תחילת הפרשה בשלהי שנות ה-80 של המאה הקודמת. בתקופה זו ניהלו בני הזוג הליכי גירושים שבסופם אישר בית המשפט הסכם שחייב את הבעל לשלם מזונות. לטענת האישה, במשך כל השנים שעברו מאז היא ניסתה לגבות את המזונות בדרכים המקובלות, אך ניסיונותיה כשלו.
לדבריה, הליכי הגבייה בהוצאה לפועל לא הניבו את התוצאה המיוחלת, ואף נתקלו בהתנגדות אלימה מצד הבעל לשעבר. היא טענה שהוא היכה את אחיה, שניסה לעזור לה בהליכי הגבייה, ותיארה אותו כ"אדם מתוחכם וערמומי שפועל למניעת הגבייה".
בינואר השנה הוגשה הבקשה לבית המשפט, והאישה טענה שמתקיימים התנאים לפתיחת הליכי חדלות פירעון בנוגע לחוב המזונות, ששיעורו נכון למועד הגשת הבקשה הוא 1.244 מיליון שקל. לדבריה, בעלה לשעבר מחזיק בנכס מקרקעין שיכול להוות מקור לפירעון החוב.
הגרוש התנגד לפתיחת ההליכים. לטענתו הוא מובטל, חולה ומתפרנס בקושי מקצבת אזרח ותיק. הוא הודה אמנם שמאז 1996 הוא לא משלם מזונות וכי הוא נכנס לכלא "חדשות לבקרים" בגלל העניין, אך לטענתו מדובר בחוב שאינו בר הפטר שלא ניתן לקבל לגביו פתיחת הליכים.
עו"ד נתנאל אמויאלעו"ד נתנאל אמויאלזאפ גרופ
השופט בן דור ציין שאופיו של החוב ככזה שאינו בר הפטר לא מהווה מחסום מקבלת הבקשה: "אכן, חוב מזונות הנובע מפסק דין כנקודת מוצא אינו בר הפטר, אך זאת כדי להבטיח את תשלום המזונות מתוך התחשבות באינטרס הנושה הזכאית למזונות ולא כדי לאפשר ליחיד להמשיך לחמוק ממנו".
בדומה, נקבע, עצם העובדה שבמוקד הדיון ניצב חוב מזונות גדול אינה מהווה סוף פסוק עבור האישה, שנותרה ברעבונה למזונות וכורעת לבדה תחת העול. צוין שקבלת הבקשה תאפשר לה להשתמש בארגז הכלים המיוחדים שמקנה חוק חדלות פירעון לצורך גביית חובות, המאפשר בין היתר סמכויות חקירה נרחבות לגילוי נכסים שהוברחו ואפשרות לביטול עסקאות שביצע החייב לטובת קופת הנשייה.
השופט כתב שאחת ממטרות החוק היא להביא לשיקום היחיד, אך זו מטרה מרכזית ולא בלעדית. מטרה נוספת שמונה החוק היא השאת שיעור פירעון החוב לנושים, ובמקרה זה לאישה.
לאור האמור נענה השופט לבקשה והורה על פתיחת הליכים בעניינו של החייב. על רקע הספק שהטיל הממונה על חדלות פירעון לגבי התועלת שתצמח מההליכים, השופט הורה כי לאחר הפעלת הכלים המיוחדים על ידי המבקשת לצורך גביית החוב, יבחנו הנאמן והממונה את התועלת בקיום ההליכים ויביעו דעתם בנוגע להמשך.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד נתנאל אמויאל עוסק בחדלות פירעון • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין