המכס בוטל, המחיר עלה: שופרסל החליטה להפסיק למכור בשר טחון טרי ב-28 שקל לק"ג אחרי החגים ובכך בעצם העלתה את המחיר של בקר טחון מצונן ל-49-39 שקל לק"ג - התייקרות של עד 75%. כל זאת למרות שבוטל המכס על יבוא בשר בקר טרי מצונן.
עד יולי 2022 הוטל מכס של 12% על בשר טרי מיובא והמדינה חילקה מדי שנה ולעיתים פעמיים בשנה מכסות יבוא פטורות ממכס במסגרת מכרז. שופרסל הייתה אחת מהזוכות במכרז והיא קיבלה מכסת יבוא, כשהמדינה חייבה את הזוכות למכור 25% מהמכסה הזאת כבשר טחון, במחיר נמוך אליו התחייבו מראש. שופרסל התחייבה ל-28 שקל לק"ג - מחיר אליו הגיעה כדי לקבל את המכסה וגם בזכות הורדת המכס על המכסה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל
(צילום: המועצה לצרכנות)
אחרי שבוטל המכס לכלל השוק בוטלו גם המכסות - שכן לא היה בהן צורך. ואם אין יותר מכס - המחיר לצרכן אמור היה לרדת בכלל השוק ובפרט בקרב אלה שכבר מייבאים ללא מכס, מיומנים בייבוא ויודעים למכור בזול.
רק ששופרסל נקטה כל העת מספר צעדים כדי למשוך צרכנים לקנות ביוקר. עוד בימים בהם חויבה למחיר נמוך על-ידי המדינה - עובדי הקצבייה שלה הפנו צרכנים לבשר הטחון היקר יותר שהרשת מכרה במקביל לבשר הזול וכינתה אותו "בשר טחון פרימיום", בטענה שהבשר הטחון הזול הוא בשר עתיר שומן.
כשבוטל המכס נעלמו שלטי המכירה של הבשר הטחון הזול למרות שהוא המשיך להימכר בסניפים בסתר. שלטי המכירה של הבשר היקר נשארו להתנוסס בקצבייה לבדם.
בתום חודש החגים שופרסל ביטלה סופית את מכירת הבשר הטחון המוזל - מה שכאמור מביא בעצם לעליית מחירים ברשת. היא אמנם לא מחויבת יותר למחיר זה כי בוטלו המכסות, אבל לא ברור למה ששופרסל לא תמשיך למכור בזול אם המכס בוטל. ואם המחיר הזה היה נמוך מדי עבורה - מדוע לא להעלות אותו באחוזים בודדים או ב-10%, למה ב-75%?
המחיר הגבוה של שופרסל די שכיח בשוק. בכמה מוכרים בשר טחון בשאר הרשתות? במגה בעיר: המחיר ירד מ-49.90 שקל לק"ג ביולי ל-39.90 שקל לק"ג כעת. ברשת פוליצר המחיר עלה מ-60 שקל לק"ג ל-65 שקל לק"ג. בויקטורי המחיר נשאר 39.9 שקל לק"ג. המחיר בסלאח דבאח נשאר 39.90 שקל (יש מבצע 3 קג ב-109). בחצי חינם המחיר נשאר 59.90 שקל ומוכרים 3 קילו ב-99 שקל וכך גם ברשת יוחננוף. רמי לוי מוכר ב-39.90 שקל לק"ג. במבצע: 29.90 שקל (מוגבל ל-3 ק"ג). לא בכל הרשתות מדובר באותם נתחים טחונים.
לפי יבואנים, מחיר הבשר בעולם עולה וזאת לכאורה הסיבה שהמחירים ברוב הרשתות לא ירדו בעקבות הורדת המכס. יבוא בקר לישראל זה עניין לא פשוט שכן הוא מצריך שליחת שוחטים יהודים לחו"ל. בחלק גדול מהרשתות יש כרגע מבצע בקניית 3 ק"ג, אבל מי שלא זקוק לכמות כה גדולה - ישלם ביוקר.
משופרסל לא נמסרה תגובה עד מועד פרסום הכתבה.
במשרד האוצר התעלמו מפניות ynet לתגובה.
ממשרד הכלכלה והתעשייה, שפיקח על המחיר הנמוך בתקופת המכסות, נמסר בתגובה: "בשנים האחרונות פעל המשרד לייצר מודל תחרותי בחלוקת המכסות הפטורות ממכס, במוצרים עליהם קיים מכס ביבוא, כדוגמת גבינות קשות ובשר, כך שהצרכנים ייהנו מהמחיר הנמוך ביותר, ואף סייע בפתיחת ערוצי יבוא חדשנים. עם החלטת משרד האוצר על ביטול המכס על יבוא הבשר, התייתר הצורך בהליך חלוקת המכסות".