(צילום: מיקי שמידט)
נמל אילת מושבת כמעט לחלוטין מפעילות מאז חודש נובמבר בעקבות תקיפות החות'ים נגד אוניות בים האדום, שפוגעות מאוד בנתיב הסחר הימי. בריאיון שנתן הבוקר (ראשון) מנכ"ל הנמל, גדעון גולבר, ל-ynet, הוא טען שהמצב הקשה לא מותיר להנהלה ברירה והיא צפויה להתחיל עוד השבוע בפיטורי כ-50 עובדים, מתוך 110 העובדים בנמל.
בוועד עובדי הנמל לא אהבו את ההתבטאות הזו של גולבר. "אם המפעיל לא יכול לעמוד בתקופה הזאת כדי לצלוח אותה, הרי בכתב ההסמכה הוא מחויב להשאיר את הנמל פעיל ולהשאיר אותו עובד, והנמל הזה אמור לתת מענה במידה ומגיעות לפה אוניות כאלה ואחרות", אמר לאולפן ynet יהודה בלולו, יו"ר ועד עגינה מחלקת ים.
2 צפייה בגלריה
נמל אילת
נמל אילת
נמל אילת
(צילום: יאיר שגיא )
עוד אמר בלולו: "המפעיל לא יכול להגיד אני רוצה עכשיו לפטר 50 עובדים כי בא לי. הוא קנה את הנמל עם זכויות, והוא קנה את הנמל עם חובות. המדינה, לפני שמכרה את נמל אילת, היא אמרה למפעיל 'יש לך חובות'. הדבר הראשון זה שהיה לפתח את הנמל, לקדם אותו, להביא אותו למכולות ולהביא אותו למטען כללי, ולפתח את העיר. והדבר השני, שבמצב חירום, כמו היום, הוא צריך להיכנס מתחת לאלונקה ולתת את השירותים שהוא מחויב לתת, תוך שמירה על מצבת העובדים".
כשבלולו מדבר על המפעיל הוא מתכוון לאחים נקש, שרכשו מהמדינה את הזיכיון להפעלת הנמל בשנת 2013 באמצעות פפו ספנות שבבעלותם, בתמורה ל-122 מיליון שקל במסגרת הסכם עד 2028, עם אופציה להאריכו בעשור נוסף. הרצון לפטר עובדים בנמל אילת אינו חדש, וכבר בחודש אפריל דנו בוועדת הכלכלה בכנסת ברצון של האחים נקש לקצץ כ-50% מכוח האדם. ח"כים בוועדה איימו אז להחזיר את הנמל הדרומי לבעלות המדינה, אם לא יימצא פתרון לפיטורי העובדים.
בלולו גם לא חוסך ביקורת מהמדינה: "נמל אילת הוא לא מפעל רגיל כמו שמציירים בתי עסק אחרים במדינת ישראל. נמל אילת הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל, הוא נכס לאומי. ממשלת ישראל הכירה בו כנכס לאומי ויש לו חשיבות לעיר אילת ולעובדים, אין לנו משהו אחר. ישראל מוותרת על נכס אסטרטגי בזה שהיא לא הגיבה עד עכשיו כמו שצריך לתקיפות, וכמו שראינו, כטב"ם אחד בתל אביב, ופתאום הייתה תגובה משמעותית".
עוד טען בלולו כי במצב הנוכחי של אילת ובכלל, לעובדים המפוטרים מהנמל לא יהיו אופציות תעסוקה אחרות: "גם טווחי הגילים של העובדים, שאם הם יפוטרו חס וחלילה, זה לא גילים שעובדים יכולים ללכת ולחפש מקומות עבודה אחרים".
2 צפייה בגלריה
גדעון גולבר מנכ"ל נמל אילת
גדעון גולבר מנכ"ל נמל אילת
גדעון גולבר מנכ"ל נמל אילת
(צילום: גדי קבלו)
האם בעקבות הרצון לפטר אתם תצאו למאבק? "נמל אילת היה קיים לפני המפעיל הזה והוא יהיה קיים גם אחרי המפעיל הזה. אם הוא לא מסוגל לעמוד בתקופה הזאת, יש לו את האפשרות לשים את המפתחות וללכת. זה לא אומר שהעובדים צריכים לשלם על התקופה הזאת, ואם הוא חושב שהוא לא צריך לשלם על התקופה הזאת, הוא לא צריך להשתמש בעובדים. סך הכל זה מקום העבודה שלנו, כל המדינה נמצאת באיזשהו סחרור ואנחנו רוצים לצלוח את זה. אז אם אתה לא מסוגל לצלוח את התקופה הזאת, שהמדינה תביא, תשים מנהל מטעמה, תנצח את התקופה הזאת, ובסופו של דבר הנמל הזה ימשיך לשגשג".
יש לך מסר למנכ"ל בעקבות הדברים שלו? "לא ללכת לכיוון הזה. מה שהוא עושה, הוא משתמש בעובדים. אני מבין את הרצון, מבין את הכוונה, אבל זו לא הדרך הנכונה. זאת אומרת, אתה מרגיש שהוא מנצל את העובדים, שאנחנו יודעים שכל עובד פה זה קריטי לו העבודה הזאת, במאבק שלו כדי להשיג משהו מהמדינה. העובדים הם לא הבעיה, העובדים הם הפתרון. וצריך לזכור כל הזמן שכל נמל אילת הוא בזיכיון, הוא לא שייך לכזה או אחר, הוא שייך למדינה. ואם המדינה חושבת שנמל אילת חשוב לה, אז היא צריכה להיכנס מתחת לאלונקה".