עיכובים בנתב"ג בעקבות השביתה במשק
(צילום: מיקי שמידט )
אחרי ההכרזה של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד על השבתת המשק היום (שני) בעקבות רצח ששת החטופים בעזה ועל רקע מה שהגדיר "עיכוב עסקה להחזרת החטופים ממניעים פוליטיים", גם ראשי המגזר העסקי הודיעו שיצטרפו לשביתה. עם זאת, חלק מהרשויות והחברות מסרו כי לא יקחו חלק בהשבתה, כאשר חלקן גם הביעו התנגדות עזה למהלך.
בית הדין לעבודה הורה להסתדרות להפסיק את השביתה בשעה 14:30, אחרי שקיבל את עתירת המדינה בנושא, וטען כי לא מדובר בשביתה על רקע כלכלי. קודם לכן הודיע בר דוד כי השביתה תסתיים ב-18:00 מחשש להוצאת צווי מניעה.
8 צפייה בגלריה
שביתה בנתב"ג
שביתה בנתב"ג
עיכובים בצ'ק אין בנתב"ג
(צילום: דן רבן )

ynet עושה סדר: מה קורה בנתב"ג, מי שובת ואילו ארגונים הודיעו שלא ייקחו חלק בשביתה?

בנתב"ג נרשמו החל מהבוקר שיבושים, בין היתר בטיפול במזוודות, שגרמו לתורים גדולים לפרקים וכן לעיכובים בטיסות. יש לציין כי חלק מההמראות המתוכננות הוחרו מהשביתה, ובכל מקרה הנחיתות ממשיכות כרגיל. ב-11:00 דיילי הקרקע יצאו ל"הפסקה יזומה" ועצרו לחלוטין את הצ'ק-אין. ב-12:00 הדיילים חזרו לעבוד, אולם יש תורים משמעותיים.
בהסתדרות טוענים כי "אנחנו שולטים בכל הטייסים, לא יהיו המראות. מישהו במשרד התחבורה מנסה לשכנע את הנוסעים שעוד יהיה ולכן הם ממשיכים להגיע ולא רואים ביטולים על המסכים, אבל לא יהיו המראות".
8 צפייה בגלריה
דיילי הקרקע יצאו להפסקה יזומה, הצ'ק אין נסגר
דיילי הקרקע יצאו להפסקה יזומה, הצ'ק אין נסגר
דיילי הקרקע יצאו ל"הפסקה" והצ'ק-אין נסגר
(צילום: דן רבן)
קבוצת מרכזי הקניות BIG, קניוני עופר וקניוני G סגרו לחלוטין את המרכזים והחניונים, וכך גם שרונה מרקט. עזריאלי הודיעו לשוכרים שכל אחד יפעל על צו מצפונו. חנויות חיוניות ישארו פתוחות בכל מקרה.
בקניונים שנפתחו יש אוירה מעורבת. חלק מהחנויות סגורות וחלקן פתוחות. יש רשתות כמו פוקס ודלתא שסגרו חנויות באופן גורף. לעומת זאת רשתות אחרות אישרו לעובדים לא להגיע לפי רצונם, לכן הסניפים פתוחים בהתאם: מי שהחליט להגיע לעבודה - פתח את הסניף. במיקום בו עובדים העדיפו למחות - הסניף סגור. ברשתות כאלה הפתיחה והסגירה משתנה בין קניון לקניון.
חנויות קבוצת פוקס סגורות: פוקס, פוקס הום, אמריקן איגל, פוט לוקר, מנגו, מיננה, שילב, ללין, סאקס, דה צ'ילדרנס פלייס ורובי ביי. עוד סגרו בכל הקניונים או ברובם: יולו, דלתא ממובילת המחאה, אופטיקה הלפרין, סטורי וסקוץ' אנד סודה, שופרא, טוס, מאק, ל'אוקסיטן, פפאיה, נמרוד, פקטורי 54, גראס, עמנואל, דניאלה להבי ורונן חן, חנויות H&M סגורות, למעט החנות באילת.
8 צפייה בגלריה
חנויות פוקס ופוט לוקר
חנויות פוקס ופוט לוקר
חנויות פוקס ופוט לוקר בעזריאלי גבעתיים סגורות
(צילום: מירב קריסטל)
8 צפייה בגלריה
סניף מנגו
סניף מנגו
גם מנגו
(צילום: מירב קריסטל)
8 צפייה בגלריה
סניף דלתא
סניף דלתא
סניף דלתא סגור
(צילום: מירב קריסטל)
8 צפייה בגלריה
חנות ל'אוקסיטן
חנות ל'אוקסיטן
ל'אוקסיטן סגור
(צילום: מירב קריסטל)
בקניון בו אנחנו ביקרנו, קבוצת הודיס קסטרו פתחה את החנויות. לכן חנויות טופ טן וקיקו פתוחות. עוד פתחו: רנואר וטוונטיפורסבן, צומת ספרים, סטימצקי, גולף, אירוקה, ספייס, גולברי וסקארה, איל מקיאג', ריקושט, סוויט טיים, א.ל.מ, פמינה, אינטימיסימי, אפריל, אפרודיטה, סטיב מאדן, ווישוז, ריזרבד וקרטרס, גאנט, נאוטיקה טריומף, מגנוליה, באג, גרפוס וקרייזי ליין, בין היתר.
באוכל: לה גופרה סגרו. ארקפה, רולדין, קפה נאמן, מקדונלדס וטאטי פתחו. בסניף ארקפה בעזריאלי גבעתיים אמרו לנו כי "קיבלנו אישור לא להגיע. אנחנו עובדים במתכונת חלקית ללא מטבח כי חצי מהעובדים לא פה".
בנוסף, הבנקים, משרדי הממשלה וחלק גדול מחברות ההייטק ישבתו כאות מחאה, וביניהן Wix, Fiverr, האניבוק, פלייטיקה, ריסקיפייד, Monday, אוגורי, סימפלי, מינט מדיה, Forter, Redis, Lemonade, Simply, רמפי, Agora, Tyto Care, PIXELOT, פאפיה גלובאל, CHEQ, Unity, Rise, Reason , Hibob, DriveNets, ScyllaDB, הארגון סטארטאפ ניישן סנטרל, Recma Bio, אליהם הצטרפו רשימה של הקרנות המובילות בישראל : קומרה קפיטל, NFX, קרן דיסראפטיב , F2, PSG, בסמר ועוד. כמו כן, רשת מלונות דן הודיעה כי מוקד ההזמנות יהיה סגור.
8 צפייה בגלריה
טוונטי פור סבן בעזריאלי גבעתיים
טוונטי פור סבן בעזריאלי גבעתיים
טוונטי פור סבן פתוחה
(צילום: מירב קריסטל)
8 צפייה בגלריה
קניון עזריאלי גבעתיים
קניון עזריאלי גבעתיים
מתחם האוכל בעזריאלי גבעתיים
(צילום: מירב קריסטל)
תחבורה ציבורית: רכבת ישראל הוחרגה מהשביתה, ובחלק מחברות האוטובוסים ייתכנו שיבושים בעקבות שביתה של חלק מהעובדים. מאגד נמסר כי "ייתכנו שיבושים בפעילות קווי האוטובוס של החברה. יש להתעדכן בבוקר באפליקציות ובמוקד שירות הלקוחות". הרכבת הקלה בירושלים לא תפעל עד השעה 12:00, והרכבת הקלה בגוש דן תפעל במתכונת מצומצמת ויתכנו שיבושים.

הלימודים ביסודי הסתיימו ב-11:45

הסתדרות המורים הודיעה אתמול כי לאור השביתה המתוכננת, שכוללת את הסייעות, גני הילדים יהיו סגורים ולא יוכלו לקבל תלמידים. בתי הספר יפעלו במתכונת חלקית עד השעה 11:45. מעונות היום עד לגיל שלוש – יפעלו כסדרם. במוסדות החינוך המיוחד, גני ילדים ובתי ספר יפעלו כרגיל. מצד שני, משרד החינוך הוציא הודעה כי "על רקע הכרזת יו"ר ההסתדרות החדשה, ארנון בר דוד, על השביתה המתוכננת במשק, משרד החינוך מבהיר כי עובדי ההוראה (מורים וגננות) נדרשים להגיע לבתי הספר ולגני הילדים. המשרד ממליץ להורים לפנות למוקד העירוני ברשות בה הם מתגוררים על מנת לוודא כי שירותי אבטחה וסייעות מופעלים כסדרם". יש לציין כי כל רשות פעלה לפי דעתה בנושא, ויש ערים ויישובים בהם יום הלימודים התנהל כרגיל.
ועד ראשי אוניברסיטאות המחקר (ור"ה) הודיע כי אוניברסיטאות המחקר של ישראל יצטרפו להשבתת המשק. מתוך רצון שלא לפגוע בסטודנטים ששרתו ומשרתים במילואים, ייעשה מאמץ לקיים את הבחינות שנקבעו להיום כסדרן. כל אחת מהאוניברסיטאות תודיע באופן מסודר על ההתארגנות בהתאם לסטודנטים שלה. הבחינה הפסיכומטרית שנקבעה להיום תתקיים כסדרה, ככל שיתאפשר. הודעה מפורטת בנושא תתפרסם מטעם המרכז הארצי לבחינות והערכה (מאל"ו). אוניברסיטת רייכמן הודיעה כי היא סוגרת את שעריה היום ומשביתה את הלימודים והעבודה באוניברסיטה למשך 24 שעות.
בנוסף, בהסתדרות הודיעו כי יושבתו היום נמלי הים - באשדוד ובחיפה. אולם, ממידע שהגיע ל-ynet נטען כי גורמים מהקואליציה הפעילו אמש לחצים כבדים על הוועדים בנמלים שלא להשתתף בשביתה. בעקבות זאת, טענו גורמים במשק כי הודיעו להם מנמל אשדוד שהנמל יפעל היום ולא ישבות. הודעות דומות הגיעו לגורמים שונים מנמל חיפה. אולם בהסתדרות נטען אמש בעקבות פניית ynet כי נמלי הים יושבתו לחלוטין והודעת ההסתדרות בעניין השביתה המלאה בנמלי הים עומדת בעינה, על כן עדיין לא ברור כיצד יפעלו הנמלים.
בתי החולים בישראל יפעלו היום במתכונת שבת כחלק מהשביתה. יבוצעו רק ניתוחים דחופים ואונקולוגיים וניתוחים אחרים שנקבעו מראש יידחו. כמו כן, מרפאות החוץ לא יפעלו. השביתה לא תכלול את רפואת הקהילה, את בתי החולים בקו העימות, רפואת חירום, חדרי מיון, מכונים אונקולוגיים ומכוני דיאליזה, חדרי לידה ופגיות, כדי לצמצם ככל הניתן את הפגיעה בציבור.
על האפקטיביות של השביתה: ריאיון עם מנואל טרכטנברג באולפן ynet
(צילום: ליאור שרון )

מי לא שובת בוודאות: למרות ההכרזה של יו"ר ההסתדרות, לא מעט רשויות מקומיות בחרו שלא לקחת חלק בשביתה: ירושלים, אשדוד, נתניה, רמלה, קריית שמונה, אשקלון, דימונה, נהריה, שדרות, חולון, פתח תקווה, צפת, אריאל, כל יהודה ושומרון, קצרין, קריית ים, קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית גת, בית שמש, מצפה רמון, ערד, מעלה אדומים, מגדל העמק, חריש, נחל שורק, בני ברק, שלומי, ירוחם, בית שאן, אפרת ומעלות תרשיחא.
רשת סינמה סיטי עובדת היום כרגיל. דיזנגוף סנטר גם כן, אולם נמסר כי כל חנות תפעל בהתאם להחלטת בעלי העסק.
פורסם לראשונה: 21:00, 01.09.24