פגיעה בזכויות עובדים, היעדר פיקוח על תנאי העסקה והפרות שכר: בחודשים מאי עד נובמבר 2023 בדק משרד מבקר המדינה את העסקתם של עובדי קבלני שירות ברשויות המקומיות, ומצא ליקויים בבקרות שעשו הרשויות המקומיות שנבדקו על תנאי ההעסקה של עובדי קבלני השירות המועסקים בתחומי שיפוטן. "חלק מהליקויים חושפים את העובדים לפגיעה מהותית בזכויותיהם", נכתב. "הרשויות המקומיות שנבדקו לא אכפו על קבלני השירות את תיקון ההפרות והסתפקו במעקב של בודק השכר בלבד, ללא התערבות וללא דיון עם הקבלן על ההפרות שהתגלו".
במסגרת דוח המבקר על השלטון המקומי שמתפרסם היום (ג'), נבדקה העסקתם של עובדי קבלני, שביניהם עובדי ניקיון, אבטחה, הסעדה וגינון, בחמש רשויות מקומיות: בעיריות בני ברק, נתניה, עפולה וקריית ים ובמועצה האזורית משגב. בביקורת נבדקו מנגנוני הפיקוח והבקרה שמפעילות הרשויות המקומיות על תנאי ההעסקה של עובדים אלה וכן מודעות העובדים לזכויותיהן.
1 צפייה בגלריה
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
עובדי ניקיון
(צילום: shutterstock)
הרשויות המקומיות בישראל מספקות לתושביהן שירותים ממלכתיים ומקומיים מסוגים שונים עבורן הן נעזרות בין היתר בספקים חיצוניים, ובהם קבלני שירות. "צורת העסקה זו חושפת את העובדים לסכנה של ניצול לרעה, במיוחד בתפקידים שבהם נדרש ריבוי ידיים עובדות והשכר נמוך, כדוגמת ניקיון, שמירה ואבטחה", מסביר המבקר. "תפקידים אלה מאופיינים בתנאי עבודה ירודים ובחוסר ביטחון תעסוקתי, והעוסקים בהם פגיעים במיוחד וזקוקים להגנה ולאכיפת דיני העבודה על ידי המעסיק".
מהדוח עולה שבישראל הועסקו בשנת 2023 כ-105 אלף עובדי קבלני שירות, מתוכם כ-55 אלף בתחום הניקיון, וכ-50 אלף בתחום השמירה והאבטחה, כך על פי נתוני משרד העבודה.
המבקר מצביע על כך שהעיריות נכשלו בהגנה על זכויות עובדים בהתאם לנוהל העירוני. נתוני הדוח מצביעים בין היתר, כי בשנת 2022 (השנה האחרונה שנמדדה מתחילתה ועד סופה), סך הפרות השכר שהתגלו בבדיקות שכר תקופתיות שביצעה המחלקה לאכיפה ובקרת זכויות עובדים במשכ"ל על מדגם של 10% לפחות בכ-250 רשויות, הגיעו לשווי כספי של 885,540 שקל בכ-19 אלף הפרות. זאת, מתוך סכום התקשויות כולל של 1,423,643,401 שקל. ההפרות העיקריות היו אי צבירת ימי חופשה, תשלומי חגים ודמי הבראה.
כמו כן עד סוף יוני 2023 התגלו 11,700 הפרות בהיקף כספי כולל של כ-521 אלף שקל. "הנזק הנגרם לעובדים כתוצאה מהפרות שכר אלה, וביתר שאת כשמדובר בעובדים בשכר נמוך בתחומי השמירה והאבטחה והניקיון, מחדד את הצורך בביצוע בדיקות השכר על ידי משכ"ל", ציין המבקר.
בנוסף, נמצא כי על אף שבחוק להגברת האכיפה נקבע כי על מזמין שירות לקבוע דרך יעילה במקום העבודה למסירת הודעה על פגיעה בזכויות עובדים של הקבלן המועסקים אצלו, מספרי הטלפון שפורסמו על ידי משרד העבודה ויחידת הביקורת בחשב הכללי במשרד האוצר אינם פעילים, כך שאי אפשר להגיש תלונה באמצעותם.
מדוח המבקר עולה כי סך השווי הכספי של הפרות השכר בשנים 2020 - 2022 בעיריית בני ברק עמד על 52,912 שקל ובממוצע פר עובד שנבדק - 563 שקל; בעיריית נתניה - 6,863 שקל ובממוצע פר עובד שנבדק - 327 שקל; בעיריית עפולה - 1,724 שקל ובממוצע פר עובד - 124 שקל; בעיריית קריית ים - 46,613 שקל ובממוצע פר עובד שנבדק - 491 שקל. בנוסף מצא המבקר כי על אף שהחוק מחייב כי בודק שכר יערוך בדיקות בעניינם של 10% מהעובדים לפחות, אחת לתשעה חודשים לפחות, עיריות עפולה וקריית ים לא מינו בודק שכר מטעמן ולכן לא בוצעו בדיקות שכר בהתקשרויות הישירות שלהן עם קבלני השירות.
כשלים גם נמצאו בהגנה על העובדים: הבדיקה העלתה כי למרות אחריותן לבטיחות עובדי הקבלן המועסקים בתחומן, בעיריות בני ברק, נתניה ובמועצה האזורית משגב לא קיים נוהל פנימי בנוגע למעקב אחר בטיחותם של עובדי קבלני שירות המועסקים. נמצא גם כי על אף שהחוק למניעת הטרדה מינית קבע כי מעסיק המעסיק יותר מ-25 עובדים חייב לקבוע תקנון שבו יובאו עיקרי הוראות החוק בדבר הטרדה מינית ולפרסמו בקרב עובדיו, בעיריות בני ברק, עפולה וקריית ים פורסם התקנון בעברית בלבד ולא בשפות אחרות, אף שמועסקים בהן עובדי קבלני שירות שאינם דוברי עברית, ומשכך אינם יכולים לקרוא או להבין את תוכן התקנון המפורסם.
"צורת העסקה על ידי קבלן שירות עלולה להגביר את פגיעותם של עובדי קבלני השירות, בשל חוסר ביטחון תעסוקתי, תנאי העסקה משתנים, שכר נמוך ותנאים סוציאליים מינימליים. עובדים אלה חשופים אפוא לניצול יותר מעובדים אחרים, וגובר בעניינם הצורך באכיפת דיני העבודה על ידי המעסיק", מסביר המבקר. "הצורך בהקפדה על קיום דיני העבודה מקבל משנה תוקף כאשר מזמין השירות הוא גוף ציבורי. ממצאי הביקורת הצביעו על ליקויים בבקרות שעשו הרשויות המקומיות שנבדקו על תנאי ההעסקה של עובדי קבלני השירות המועסקים בתחומי שיפוטן, חלקם אף חושפים את העובדים לפגיעה מהותית בזכויותיהם. הרשויות המקומיות שנבדקו לא אכפו על קבלני השירות את תיקון ההפרות והסתפקו במעקב של בודק השכר בלבד, ללא התערבות וללא דיון עם הקבלן על ההפרות שהתגלו. יש חשיבות להגברת הפיקוח של הרשויות המקומיות על תנאי העסקתם של עובדים אלה ולפיתוח מנגנונים להבטחת זכויותיהם".