בנק ישראל הורה היום (א') להוסיף את משתתפי מסיבת נובה ברעים ואחים של נעדרים וחטופים לקבוצת "המעגל הראשון" של הנפגעים, שזכאית לדחייה של 3 חודשים בתשלומי ההלוואות כולל משכנתאות, כאשר בתקופת הדחייה לא תצטבר ריבית על ההלוואות. בנוסף, קבוצה זו זכאית לפטור מרוב העמלות הנפוצות בבנקים.
בבנק ישראל החליטו להאריך בשלושה חודשים את האפשרות לבעלי הלוואות לדחות הלוואות שכבר ניתנה להם הרשאה לדחייה לשלושה חודשים - ובסך הכל בשל התארכות המלחמה הדחייה תגיע לשישה חודשים.

1 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל בירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)

בנוסף, עסקים עם מחזור פעילות של עד 5 מיליון שקל אשר משתייכים לכל הקבוצות במעגל הראשון ואשר ערב פרסום ההודעה לציבור אודות הרחבת המתווה היו ביתרת חובה, יהיו פטורים מתשלום ריבית על יתרת החובה בחשבון העסקי עד סכום של 30 אלף שקל לתקופה של 3 חודשים. אם המידע ברשות הבנק, הפטור יינתן אוטומטית ובמקרים שהמידע לא קיים ברשות הבנק, הפטור יינתן בכפוף להמצאת אסמכתא.
בהתייחס לדחיית משכנתאות לקבוצת המעגל הראשון: חודדה האפשרות של אופן פריסת התשלומים כך שמעבר לאפשרויות של פריסה לאורך יתרת תקופת המשכנתא או הארכת תקופת המשכנתא תתווסף אפשרות של העמדת הלוואה, בסכום הדחייה, ללא ריבית, לתקופה של 4 שנים לפחות, שמועד פירעונה יחל בחלוף שנה מסוף תקופת הדחייה. מטרת החידוד היא להבהיר שהבנק רשאי להעמיד הלוואה לתקופה ארוכה יותר ללא ריבית, או לבחור בחלופות האחרות - לטובת הלקוח ובהסכמתו.
מאז תחילת המלחמה ועד לסוף חודש נובמבר נדחו כ-278 אלף הלוואות במערכת הבנקאית, מרביתן משכנתאות ואשראי צרכני. סך התשלומים שנדחו עומד על כ-4.8 מיליארד שקל, מרביתם במגזר העסקי.
הרחבת המתווה תתבצע החל מתאריך 1.1.24,לשתי קבוצות האוכלוסייה - מעגל ראשון כאמור ומעגל שני - שבו נכלל שאר הציבור בישראל - לו תינתן אפשרות לדחיית תשלומים בשלושה חודשים נוספים - אך בכפוף לתשלום ריבית. ניתן יהיה להגיש בקשה להיכלל במתווה הנוסף בתאריכים 1.1.24-31.3.24.
המתווה שגובש מציג את תנאי המינימום וכל בנק רשאי להרחיבו לטובת לקוחותיו, כפי שמרבית הבנקים אכן עשו בפועל והפיקוח על הבנקים מעודד אותם להמשיך זאת.