בשיתוף אתר "המקצוענים"
משלב התכנון, דרך הקונסטרוקציה ועד לפינישים. הנה כל מה שכדאי לכם לדעת לפני שאתם מקבלים החלטה להנמיך תקרה עם גבס.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אלו השימושים הנפוצים בשיפוצים להנמכת תקרה

לצורך הסתרת מערכת מיזוג מיני-מרכזי: בשנים האחרונות ישנה מגמה של הטמעת מערכות מיזוג-אוויר מאחורי קירות, תקרות ופרטי נגרות.
אמנם בחדרי השינה עדיין נעשה שימוש במזגן עילי, אך בחלל הציבורי, הנטייה היא למיזוג מרכזי, שכולל פתחי אוורור באזורים השונים של הסלון, המטבח והמסדרונות.
כבר בשלב התכנון של הנמכת התקרה, יש להתייחס לשני דברים קריטיים לשימוש במזגן ולנוחות התחזוקה שלו.
האחד, לדאוג שיהיה מספיק מקום לחזרה של אוויר, על מנת שתתאפשר סירוקליה של האוויר בצורה טובה.
השני, לוודא שיש פתח שירות שמאפשר גישה עתידית נוחה לצורך תיקון תקלות עתידיות במערכת המיזוג. אחרת, ככל שהגישה תהיה מורכבת יותר לטכנאי המיזוג, כך מחירי התיקונים יהיו גבוהים יותר בהתאם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לצורך הטמעת גופי תאורה בתוך התקרה: ספוטים נסתרים, תאורת אווירה בקירות והארת משטחי עבודה – כל אלו יהיו בעלי גימור מוקפד מאוד אם יוטמעו בתשתית הבית, לרוב בתוך תקרה מגבס.
בהיעדר כבלים, פסי צבירה בולטים וגופי תאורה מגושמים, הארת החלל תהיה כמעט בלתי מורגשת, ולא תשלט על שאר הבחירות העיצוביות שלכם.
המראה המינימליסטי, ירגיש נקי ומוקפד יותר, ויתאים מאוד בייחוד לבתים בסגנון עיצוב מודרני.
עודף גופי תאורה בולטים, יוצר 'בלגן' בעיניים, ומושך תשומת לב מיותרת. למרות שהתקרה ממוקמת מעל ראשנו, לא כדאי לזלזל בה, שכן היא מאוד בולטת לעין.
לשם תכנון נכון של הנמכת תקרה לצורך הטמעת גופי תאורה יש צורך בתכנית חשמל מוקדמת, ולשם כך תצטרכו חשמלאי שיגיע בנוסף לאיש הגבס.
הוא יהיה אחראי למיקום נקודות החשמל, לפריסת הכבלים מתחת לתקרה, ליצירת מתגי הדלקה נפרדים לכל תרחיש תאורה ואף להוספת דימר ('עמעם').
הנמכת תקרה דקורטיבית: מעבר לרצון להסתיר חוטי תקשורת, גופי תאורה, תשתיות חשמל ומערכות מיזוג, הרי שלהנמכת תקרה יש גם משמעות דקורטיבית.
היא יכולה ליצור מראה שכבות, ולהוסיף עומק לחלל. ואולם, ככל שהתקרה כבר נמוכה, לא כדאי להנמיך אותה מדי, בכדי שבחלל לא תיווצר תחושת מחנק.
לרוב, הגובה המקסימלי המומלץ לצורך הנמכת תקרה הוא של עד 15 ס"מ.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם הסוגים השונים של הנמכות התקרה?

שני הסוגים העיקריים הם תקרה תלויה או תקרה צפה.
תקרה תלויה: היא למעשה כמו המשך ישיר של התקרה הקיימת. היא נראית כאילו היא 'תלויה' מהתקרה, והיא מחוברת בקצותיה לתקרה הרגילה. כלומר, לרוב כלל לא ירגישו בה, שכן היא תסתיר את התקרה המקורית.
הבחירה במיקום תקרה זו, היא בהתאם לצרכים. לרוב, לא תרצו להנמיך את כלל חלל המטבח והסלון, ותוכלו להסתפק בהנמכת התקרה רק באזורי מעבר (כניסה לדירה או מסדרונות, למשל).
תקרה צפה: תקרה צפה, נחשבת לאלגנטית יותר, שכן היא מעניקה מראה של 'ניתוק' מהתקרה המקורית. היא כמו 'מרחפת' בחלקו העליון של החדר, ומאפשרת שימוש ייחודי בתאורה שזורקת אור עמום לכיוון החיבור שבין התקרה לקירות החדר.
היא אינה צפה באמת, אלא מחוברת לתקרה. האשליה מתקבלת בשל העובדה שהמסגרת שלה אינה מחוברת לתקרה, ולכן היא מרגישה מנותקת ממנה.

מהם שלבי העבודה לצורך ביצוע הנמכת תקרה מגבס?

5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
השלב החשוב ביותר – שלב התכנון והמדידות: כיום, כמו בעולם המטבחים, גם בעולם הגבס נהוג לבצע את המדידות בעזרת מכשיר לייזר. כך, המדידה מתבצעת בצורה מדויקת יותר, דבר שהוא קריטי בעבודה שבה גם סטייה של כמה מילימטרים יכולה להיות מורגשת בתוצאה הסופית.
פס הלייזר מוקרן לכל הקירות, ומאפשר סימון מדויק בצורה מיידית. דבר זה מאפשר תכנון נכון והכנת תשתית לוחות הגבס בצורה שתתאים לתנאי השטח כמו כפפה ליד.
שלב בניית הקונסטרוקציה: תפקיד הקונסטרוקציה של הגבס היא להחזיק את הניצבים של לוחות הגבס.
תחילה, בונים מסילות מפח מגלוון בצורת שתי וערב, ואז מחברים בנקודות החיבור של כל שתי מסילות את הניצבים אל התקרה. אלו, מסייעים בקיבוע הקונסטרוקציה, על מנת שתהיה יציבה.
הסיבה לחשיבות היות הפח מגלוון, היא מניעת חלודה שלו לאורך השנים. פח מחליד, הוא פח שמאבד מהחוזק ומהיציבות שלו, ומסכן אתכם בקריסה של תקרת הגבס בהמשך.
בתחום זה נקבעו תקנים מאוד ברורים. למשל, שמירה על מרווח מקסימלי שלא לא יותר מ-40 ס"מ בין כל ניצב לניצב. את הניצבים יש לחבר בעזרת דיבלים וברגים אל יסודות התקרה המקורית של הבית (תקרת הבטון).
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שלב סגירת התקרה: לאחר שכל המסילות מוצמדות לתשתית, יש לסדר את כל חוטי החשמל, חוטי התקשורת או את מערכת המיזוג בתוך הקונסטרוקציה, ובסיום לקדוח את לוחות הגבס אל מסילות הפח.
בסיום, יש למרוח שכבת שפכטל על תקרת לוחות הגבס, ולאחר שהיא מתייבשת, לצבוע אותה בגוון שתרצו בשכבת צבע סופית.

כמה אמורה לעלות הנמכת תקרה ומה אמור להשפיע על המחיר?

ככל שגודל התקרה המונמכת מגבס גדול יותר, כך המחיר לכל מטר רבוע יהיה קטן יותר. ואולם, לרוב בעלי מקצוע יגבו מחיר גלובלי מינימלי עבור עצם הגעתם לביצוע העבודה.
עבור הנמכת תקרה בשטח של 10-15 מ"ר, המחיר יהיה בין 5 אלף שקל עבור הנמכת תקרה רגילה ועד ל-8 אלף שקל, להנמכת תקרה צפה.
אם שטח התקרה גדול יותר, המחיר יחושב לפי מ"ר, ויעלה בין 300 ל-500 שקל לכל מ"ר. שימו לב, שתקרה צפה עולה משמעותית ויתומחר בסכום של 500-700 שקל לכל מ"ר.
אם גובים מכם מחיר זול משמעותית, שימו לב שייתכן שתשתלמו על כך ביוקר. עלות החומרים, התשתיות, העבודה והפועלים – כל אלו אמורים לשקף סטנדרט מסוים של עבודה. פחות מזה? אתם מסתכנים בעבודה חובבנית ורשלנית שיכולה לעלות לכם ביוקר.
פורסם לראשונה: 18:55, 08.03.23