1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית משפט לתעבורה בבאר שבע גזר לאחרונה תשעה חודשי עבודות שירות ועשר שנות פסילה על נהג משאית שהורשע בגרימת מוות בנהיגה רשלנית, לאחר שהתנגש חזיתית במשאית שנסעה בנתיב הנגדי והנהג בה נהרג. השופט אלון אופיר בחר לא לגזור עליו מאסר בפועל אחרי שהתחשב בנסיבות חייו של הנאשם, שנותר מרותק לכיסא גלגלים עקב התאונה ובנו הפעוט חולה במחלה גנטית.
לפי כתב האישום, בשעת בוקר מוקדמת בספטמבר 2019 נהג הנאשם במשאית שגררה מיכל להובלת חומרים מסוכנים. מסיבה שאינה ברורה, הוא סטה מנתיב נסיעתו אל הנתיב הנגדי ופגע חזיתית במשאית אחרת שהגיעה ממול. נהג המשאית הנפגעת נהרג ואילו הנאשם נפצע קשה: אחת מרגליו נקטעה, רגלו השנייה התרסקה והוא נותר מרותק לכיסא גלגלים.
במסגרת הסדר טיעון עם המדינה הודה הנהג בגרימת מוות בנהיגה רשלנית ולקח אחריות מלאה על מעשיו. המדינה הגבילה עצמה בהסדר למאסר של עד 12 חודשים והוסכם שההגנה תוכל לטעון לכל ענישה נמוכה מזו.
מתסקיר שירות המבחן עלה כי הנאשם עלה ארצה מאתיופיה ועבר קשיי קליטה ומצוקה כלכלית אך למרות זאת סיים תיכון עם בגרות מלאה, עשה שירות צבאי איכותי והקים משפחה. מאז התאונה, עקב מצבו הפיזי והנפשי, הוא עובר שיקום ממושך, ובנוסף בנו הפעוט סובל מפגם גנטי נדיר שמחייב טיפול מיוחד. לפיכך הומלץ בתסקיר על מאסר בדרך של עבודות שירות לשם שיקום.
בטיעוניה לעונש ביקשה המדינה לגזור על הנהג מאסר שלא יפחת מ-12 חודשים. נטען כי לצד נסיבותיו האישיות החריגות של הנאשם ופציעתו הקשה, רף הרשלנות שלו גבוה. ההגנה ביקשה לקבל את המלצת שירות המבחן ולתת משקל לשיקולי שיקום.
עו"ד ערן בר-אור עו"ד ערן בר-אור עדי כהן
השופט אופיר נמנע כאמור מהטלת מאסר בפועל והסביר שהערך הנפגע הוא קדושת החיים ומידת הפגיעה בו היא גבוהה וקשה. עוד נקבע כי מדובר ברשלנות ברף בינוני וטווח הענישה הראוי במקרה זה עומד על בין שבעה ל-20 חודשי מאסר בפועל.
לאחר מכן בחן השופט את נסיבות הנאשם שאינן קשורות בביצוע העבירה, ובהן את העובדה שלקח אחריות מלאה וכנה והביע צער עמוק על המוות שגרם, כמו גם העובדה שהוא נעדר עבר תעבורתי. בנוסף לקח השופט בחשבון את נסיבותיו האישיות כפי שהובאו בתסקיר המבחן ואת הקביעה שם כי יש לו פוטנציאל שיקומי גבוה אם ימשיך בהליך הטיפולי.
בגזר הדין צוין כי הכלל בעבירה זו הוא מאסר לריצוי בפועל וחריגה מהכלל תעשה במקרים חריגים בלבד בהם הרשלנות נמוכה או שמתקיימות נסיבות אישיות יוצאות דופן. מקרה זה, נקבע, חריג עקב נסיבותיו האישיות של הנאשם וההמלצה החד משמעית של שירות המבחן לענישה בעלת אופי שיקומי.
משכך הוא נקבע שהנאשם יירצה תשעה חודשי מאסר בדרך של עבודות שירות. הרישיון שלו נפסל ל-10 שנים כאשר לאחר שנה יוכל לנהוג ברכב לנכה בלבד. נגזרו עליו גם פסילת רישיון על תנאי, תשעה חודשי מאסר על תנאי, צו מבחן לשנה ופיצוי של 5,000 שקל למשפחת המנוח.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המאשימה: עו"ד ודים סיגל מפרקליטות מחוז דרום • ב"כ הנאשם: עו"ד יינון היימן • עו"ד ערן בר-אור עוסק בתעבורה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין