בשיתוף אתר "המקצוענים"
הסנדלר הולך יחף? במקרה של מעצבת הפנים ענבל סיני, הכלל הזה לא תקף. היא לא סנדלרית ולא מתהלכת יחפה בביתה.
כיאה למעצבת הפנים, היא יישמה את עבודתה ואהבתה גם בחייה הפרטיים.
21 צפייה בגלריה
צילום: הצילומים בכתבה זו של צילום: עודד סמדר וטל ניסים.
צילום: הצילומים בכתבה זו של צילום: עודד סמדר וטל ניסים.
צילום: הצילומים בכתבה זו של צילום: עודד סמדר וטל ניסים.
זהו בית שעבר לא מעט שינויים לאורך השנים, והותאם לדייריו בזמן אמת. זו ההוכחה שבית הוא דבר חי ונושם, ולא מוצר מוגמר שמסתיים עם קבלת המפתח בסיום הבניה או השיפוץ.
מה ניתן ללמוד ממישהי מהתחום שיישמה על עצמה את העבודה בשטח? לפניכם סקירה של שיפוץ, שהוא רק אחד מתוך כמה עשרות בתים של מעצבי פנים ואדריכלים, המופיעים בספרה החדש של שרון היבש, 'ביתו של אדריכל 3' בהוצאת סטימצקי.

מיקום: כפר האורנים.
סוג המבנה: דו משפחתי.
גודל: מגרש בשטח של 280 מ"ר, מתוכו 180 מ"ר שטח בנוי.
דיירים: זוג ו-3 ילדים.
עיצוב פנים: סטודיו ענבל סיני.
סכום השיפוץ: 750 אלף שקל.
סוג השיפוץ: שיפוץ מקיף בקומת הקרקע ובגינה, החלפת תשתיות ומיקומים.
משך השיפוץ: תהליך התכנון נמשך חודש, השיפוץ נמשך חצי שנה.


15 שנים מלאו למבנה הדו-מפלסי כשמשפחת סיני רכשה אותו.
המגורים בבית פרטי שקט ואינטימי, רחוק באופן יחסי משכנים, התגלו כדרך החיים המועדפת על המשפחה, שחיה עד אז בדירה בבניין משותף.
לאורך השנים, נעשו כמה שינויים מבניים וקוסמטיים במרחב, במטרה להתאים אותו לצרכים המשתנים של בני המשפחה. רק לפני כשנתיים, החליטו בעלי הבית שהגיע הזמן לשיפוץ מקיף בקומת הקרקע.
"אהבנו את הבית, אבל הרגשנו שאנחנו זקוקים ליותר מרחב וליותר פרטיות", אומרת מעצבת הפנים, ענבל סיני.
"שמנו לב שבמהלך היום אנחנו משתמשים בעיקר בקומת הקרקע ובגינה. המטרה שלנו הייתה לתכנן את הקומה מחדש כך שנרגיש שאנחנו לא רוצים לצאת מהבית".
למושג בית יש חשיבות גדולה מבחינתה של סיני, לאו דווקא בשל משלח ידה.
"בית זה ביטחון, אושר ותועפות של אהבה. זה מקום עוטף ומחבק, והעיצוב הוא אלמנט שתומך בערכים האלה. הוא משלים את החוויה של החיים בתוכו", היא אומרת.
כיום, לאחר השיפוץ, היא מרגישה שביתה מייצג את סגנון העיצוב האישי שלה ומספק מענה לצרכים הייחודיים של משפחתה.
ראשיתו של השינוי, באור טבעי רב שמציף עתה את הקומה, לאחר שפתחים חדשים ורחבים נפתחו בחלל שבמקור היה סגור ולא מואר.
לפני השיפוץ, נפתחה דלת הכניסה המקורית ישירות לאזור המטבח ומול גרם המדרגות. סיני ביקשה ליצור הפרדה בין מרחב החיים הפנימי לבין הכניסה לבית.
"הפריע לי שנכנסים ישר למרכז העניינים. אני מעדיפה מצב שבו קיים אזור כניסה נפרד שלא חושף הכול, מעין תחנת ביניים לעצירה והפרדה", היא אומרת.
סיני הפכה את המבואה החיצונית לפנימית באמצעות תוספת בנייה קלה, וסגרה אותה בדלת זכוכית שנתונה בתוך מסגרות עדינות מברזל.
הבחירה בזכוכית חלבית שומרת על תחושת הפרטיות של הדיירים מחד, ומאידך מאפשרת לאור טבעי לחדור פנימה.
כדי להעמיק את החיבור בין פנים לחוץ פתחה סיני חלון בקיר הניצב לדלת. זהו חלון זכוכית קבוע שנמשך מהרצפה ועד לתקרה. החלון, החליף את התכנית המקורית לתלות שם יצירת אמנות ומספק ליושבים בסלון או בפינת האוכל נקודת מבט נוספת לגינה.
"ריבוי מבטים בין חוץ לפנים מנחה אותי בתכנון דירות גן ובתים צמודי קרקע", אומרת סיני. לא סתם טוענים שירוק מגביר את תחושת הרווחה אצל אנשים. גם בעיניי הוא מייצר שלווה.
מול החלון, מעברה השני של הדלת, נבנו שירותי אורחים בריחוק מאזורי הפעילות בקומה.

המטבח אחרי השיפוץ: חלק מההתרחשות של כלל החלל הציבורי בבית

המטבח המקורי היה סגור ומופרד מהסלון. בתכנון החדש, ביקשה סיני ליצור מרחב פתוח שמאפשר לשוהים בחלקים שונים של הבית – מטבח, פינת אוכל או סלון – לשמור על קשר עין ולקיים שיחה.
היא ביטלה את שירותי האורחים שהיו צמודים לגרם המדרגות, שברה את הקיר המפריד בין המטבח למבואת הכניסה ויצרה חלל זורם אחד.
במטבח המקורי היו צלע מרכזית של ארונות נמוכים שמעליהם היו קבועים שני חלונות קטנים, ארון חשמל שנשען על הקיר שיצר את מבואת הכניסה, וממולו שני ארונות גבוהים שנקטעו על-ידי דלת כניסה למחסן שירות, שבו מוקמה מכונת הכביסה.
סיני פתחה חלון רחב מעל לארונות הנמוכים והעתיקה את ארון החשמל למיקום חדש. בצלע הארונות הגבוהים הוטמעה דלת כניסה לאזור שירות. במרכז המטבח, הוצב אי עם כיריים וארבעה מקומות ישיבה.
החזיתות הקיימות של המטבח נצבעו מחדש בגוון אפור גרפיט, כך שהן מתאימות לצבען של החזיתות החדשות שהוספו.
גוף האי עשוי עץ אגוז ומשטחי העבודה שנבחרו כהים. התוצאה הסופית גרמה לאשליה של מטבח חדש שהותקן זה עתה, ולא למטבח שעבר שינויים, חידוש ותוספות.
מכשירי החשמל החדשים נבחרו תוך רצון לתת מענה משולב הן לדרישות העיצוב והן לצד הפרקטי.
"היה לי חשוב שלמקרר יהיה מראה נקי בקו ישר", מסבירה סיני, "כך שהעומק שלו – 62 סנטימטרים – יאפשר לו להיות בקו אחד עם הארונות ולא לבלוט, למרות שבמקור הם בעומק שונה".
לדבריה, "בנוסף, נוחות התפעול היומיומי חשובה לי במיוחד. בחרנו בכיריים מסוג אינדוקציה, כך שבמקום לפרק ולנקות אני פשוט מעבירה מטלית על משטח חלק.
"הבחירה שלי לפתוח את המטבח, הייתה מתוך רצון להרגיש חלק מההתרחשות בבית בזמן הבישולים", מוסיפה סיני.
"אני מאוד אוהבת לבשל, ורציתי להרגיש יותר מחוברת לשאר החלל הציבורי.
"גם כאשר מארחים, נעים יותר שיש מרחב שמאפשר תנועה דינמית ואין בו נקודות עיוורות. בתכנון החדש, היכן שלא יושבים, מרגישים ביחד".

"כדאי לייצר פינות מזמינות שמחזקות את התא המשפחתי"

"מעבר לקשר חוץ-פנים הרמוני ולחיבור לסביבה הכפרית, היה לי חשוב לתכנן ולעצב בית חי ונושם, שמאפשר לחיות בנחת ומחזק את התא המשפחתי", אומרת סיני.
לשם כך, היא יצרה במרחב כמה פינות שמאפשרות לבני המשפחה שהות אינטימית.
האי במטבח מתפקד כמקום לארוחות בחיי היומיום ולשיחות מלב אל לב; בסלון יש מספיק מקום להתכרבל בצוותא, לקרוא או לצפות בסרט; ופינת הישיבה שבחוץ מתפקדת כסלון נוסף ויעילה במיוחד בזמן אירוח.

"ליקוט הוא מאפיין מובהק של עיצוב ישראלי"

חפצי הנוי, הספרים והאוספים שמעטרים את ביתה ואת משרדה של סיני מציגים לראווה את אהבת הליקוט שלה.
סיני מרבה לבקר במפעלים ובסדנאות של מעצבים ואמנים מקומיים.
"בניית אוספים אישיים, המבוססים על יוצרים רבים ולא על מקור אחד, יוצרת חוויה של עושר במגורים. ככל שיש בחלל יותר חומרים, יותר מרקמים, יותר גיוון, כך יש לו יותר אופי ועומק", פוסקת סיני.
האישיות של הבית היא תוצאה ישירה של שילוב האוספים והאובייקטים של בעליו.
"המינון אינו משנה. מה שהופך בית לייחודי ולמתאים למשפחה מסוימת ולא לאחרת הוא שילוב של הצרכים, ההעדפות והאלמנטים האישיים שנאספו במהלך השנים", היא אומרת.
לדבריה, "ליקוט הוא מאפיין מובהק של עיצוב ישראלי. היכולת לחבר בין אובייקטים ואלמנטים ממקורות שונים מייצרת בבית הישראלי חוויה עשירה במרקמים ובחומרים".
במקרה שלה, הדבר הראשון שפוגשת העין כשדלת הכניסה הראשית של הבית נפתחת הוא ספרייה מברזל. זו ספריה שהיא תכננה, המכונה על-ידה "קיר תוכן". על מדפיה היא מציגה אוספים שקיבצה לאורך השנים מתוך זיקה לבעלי מלאכה ישראליים.

המשרד אחרי השיפוץ: מנותק פיזית ומאפשר פרטיות וסביבת עבודה שקטה

בימי הקורונה הבינה סיני את החשיבות הגלומה בהגדרת פינת עבודה ייעודית, ולא להסתפק בעבודה אקראית ממקומות שונים ברחבי הבית.
כיום, המשרד שלה מנותק מהמרחב המשפחתי ונמצא בחלקו התחתון של המגרש.





21 צפייה בגלריה
צילום: הצילומים בכתבה זו של צילום: עודד סמדר וטל ניסים.
צילום: הצילומים בכתבה זו של צילום: עודד סמדר וטל ניסים.
צילום: הצילומים בכתבה זו של צילום: עודד סמדר וטל ניסים.
הניתוק הפיזי מאפשר לה ליהנות משקט בזמן העבודה ושומר על פרטיותם של בני המשפחה כאשר מגיעים למשרד לקוחות או ספקים.
סיני הוסיפה למשרד חדר שירותים ורחצה, כדי שבעתיד יוכל לשמש כיחידת מגורים למתבגר.
סקירה זו של השיפוץ היא אחת מבין עשרות פרויקטים של בתיהם האישיים של מעצבים ואדריכלים, המופיעים בספר 'ביתו של אדריכל 3' מאת שרון היבש, בהוצאת סטימצקי.
פורסם לראשונה: 18:06, 02.08.22