ענקית הטכנולוגיה סמסונג עומדת בפני מהלך דרמטי של קיצוצים בכוח האדם ברחבי העולם: על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, החברה מתכננת לצמצם עד 30% ממצבת העובדים שלה.
סמסונג, שהיא מהיצרניות הגדולות בעולם של סמארטפונים, טלוויזיות ושבבי זיכרון, הנחתה באחרונה את שלוחותיה ברחבי העולם לצמצם את כוח האדם במחלקות המכירות, השיווק ויחסי הציבור בכ-15%, ואת הצוות המנהלי בעד 30%.
1 צפייה בגלריה
סמסונג
סמסונג
סמסונג
(צילום: AP/Ahn Young-joon)
התוכנית, שצפויה להיות מיושמת עד סוף השנה הנוכחית, תשפיע על משרות באמריקה, אירופה, אסיה ואפריקה. היא תשפיע גם על נציגות המכירות של החברה בישראל, המונה כ-100 עובדים, כולל עובדי קבלן, ועל מרכז הפיתוח שהיא מחזיקה בארץ, המונה כ-500 עובדים - אם כי על-פי הערכות גורמים המקורבים לחברה מדובר יהיה "בקיצוץ בשומנים" בלבד.
מרכז המחקר ופיתוח של החברה, הממוקם בתל אביב, הוקם ב-2009, והוא פועל בנפרד ממרכז השיווק וההפצה, הממוקם בפתח תקווה וכולל גם יחידת פיתוח קטנה למובייל. סמסונג היא גם בעלים של כמה חברות בארץ, כולל מרכז הפיתוח של חברת Harman. לא מכבר סגרה החברה את זרוע ההשקעות שלה בארץ, סמסונג נקסט, שנחשבה פעילה ביותר.
אף שההיקף המדויק של הפיטורים אינו ברור עדיין, מדובר במהלך משמעותי ביותר עבור הקונצרן הענק, שמעסיק ברחבי העולם כ-268 אלף עובדים נכון לסוף שנת 2023, יותר ממחציתם מחוץ לדרום קוריאה. רוב העובדים הם עובדי פיתוח וייצור. אנשי המכירות בחברה מונים כ-25 אלף איש, ועוד כ-27 אלף עובדים בתחומים אחרים.
המהלך מגיע על רקע אתגרים משמעותיים שאיתם מתמודדת סמסונג בתחומי הליבה שלה. כך למשל, בתחום השבבים היא מתקשה להתאושש ממשבר השבבים העמוק בתעשייה ולהתחרות ביצרנית השבבים הטאיוואנית TSMC, מה שהוביל את רווחיה בתחום לשפל של 15 שנים. בנוסף, החברה מתמודדת עם תחרות עזה בשוק הסמארטפונים היוקרתיים מצד אפל וחברות סיניות כמו וואווי, שיאומי, אופו ועוד.
גם בהודו, שוק חשוב עבור סמסונג המניב לה הכנסות שנתיות של כ-12 מיליארד דולר, החברה מתמודדת בימים אלה עם שביתה על רקע סכסוך שכר, המשבשת את הייצור. על פי הערכות, כ-1,000 עובדים בהודו (מתוך כ-25 אלף) עלולים לאבד את משרתם כתוצאה מהקיצוצים הצפויים.

הדילמה של סמסונג בדרום קוריאה

מהנהלת סמסונג בדרום קוריאה נמסר בתגובה כי "התאמות כוח אדם" המתבצעות בחלק מהפעילויות בחו"ל הן שגרתיות ומטרתן לשפר את היעילות. החברה הדגישה כי אין יעדים ספציפיים לתוכניות אלה, וכי הן אינן משפיעות על צוות הייצור שלה. עם זאת, מקורות בתעשייה טוענים כי המהלך נועד להכין את החברה לירידההאטה בביקוש העולמי למוצרי טכנולוגיה על רקע ההאטה בכלכלה העולמית, ולחזק את שורת הרווח על ידי חיסכון בעלויות.
סמסונג היא הקונצרן הגדול ביותר בדרום קוריאה והמעסיק הגדול במדינה והיא ממלאת תפקיד מפתח בכלכלה המקומית. פיטורים המוניים עלולים לעורר במדינה מתיחות פוליטית וחברתית. איגוד עובדים ב"סמסונג אלקטרוניקס" כבר פתח לאחרונה בשביתה בת מספר ימים, בדרישה להעלאת השכר וההטבות.
מסמסונג ישראל נמסר בתגובה: "כחלק משיפור היעילות התפעולית, מספר חברות בת של החברה ביבשות אחרות מבצעות התאמות שגרתיות בכוח האדם. החברה לא הגדירה יעד מספרי ספציפי לכל תפקיד".