האם בקרוב נאכל אורז שגדל באירופה? נציגי המותג EUROPEAN RICE שגדל ביוון על-ידי קואופרטיב חקלאי ונתמך ומתוקצב על-ידי האיחוד האירופי, הגיעו לארץ כדי ליצור קשרים עם מפיצים, יבואנים סיטונאים ורשתות שיווק. לטענתם, האורז הזה בריא וטעים יותר מגידולי המזרח הרחוק והעובדים בתעשיית הייצור שלו מועסקים בתנאים הוגנים יותר. מחירו יהיה לפי ההערכות גבוה בכ-35% מהאורז שנמכר כעת בארץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לפי מריה נלמפנטי, ראש המחלקה לפרויקטי מידע וקידום NOVACERT LTD – גוף היישום של התוכנית European Rice, האורז היווני גדל ליד הדלתא של הנהר אקסיוס ונמכר בשני סוגים: ארוך ובינוני, כשהאחרון מהווה את רוב המכירות. הוא נמכר באירופה, לבנון ואיחוד האמירויות ומשווק באירופה תחת שם המותג "אורז אירופי" ותחת מותג פרטי בקטגוריית פרימיום. אין לו ייצור אורגני משמעותי אבל הייצור שלו מפוקח באופן קפדני, כך לטענת החברה.
1 צפייה בגלריה
אורז. המחשה
אורז. המחשה
אורז. המחשה
(צילום: תיקי גולן)
יוון היא יצרנית האורז השלישית בגודלה באירופה, יחד עם פורטוגל ואחרי איטליה וספרד. באירופה מגדלים אורז גם בצרפת, רומניה, בולגריה והונגריה.
האורז היווני מתחרה במדינות שהן יצרניות ענק כמו תאילנד, סין, אינדונזיה, הודו, בנגלדש מייאנמר, הפיליפינים, טורקיה ובנגלדש. לרוב, האורז שנמכר בישראל גדל ונארז במדינות אלה. אורז מיוצר גם בברזיל ובאוסטרליה.
לטענת נציגי המותג, זה אורז שגדל בתמיכה מלאה של האיחוד האירופי, כלומר לא רק סובסידיות אלא גם מערך שיווק, קשרים עסקיים והפצה. "האיחוד מקדם בשבועות האחרונים תוכנית על שמטרתה לשווק אורז בריא ואיכותי יותר במדינות שונות", אמרה.
מריה נלמפנטי מסבירה כי התוכנית European Rice תחת המטריה של האיחוד האירופי, היא תוכנית על שמטרתה אספקת מידע וצעדי קידום אורז בישראל, ירדן, בריטניה, ואיחוד האמירויות. "אנו שואפים להפיץ מודעות בקרב הציבור הרחב ואנשי מקצוע בתעשיית המזון, לגבי האותנטיות והייצור הייחודי של האורז האירופי. אורז אירופי מיוצר תחת הפרוטוקולים המחמירים ביותר של האיחוד האירופי בתחום החקלאות. התוכנית הוגשה על ידי EASTH SA - שותפות עסקית חקלאית של סלוניקי של תשעה קואופרטיבים חקלאיים.
"בשל השילוב של אדמה ואקלים, ובשל אופי ההשקיה, נוצר לאורז היווני טעם עם מליחות גבוהה יותר. שדות האורז ממוקמים בעיקר באזור החוף והדלתות של נהרות יוון קרוב לחוף זה אומר שהאורז היווני עשיר יותר במינרלים ובמליחות שנוצרת מהים עצמו. הוא ידוע בדרגת הלובן הגבוהה שלו, כמו כן הוא רך ומבריק בעת הבישול עצמו. בגידולו מקפידים על שימוש נכון בחומרי הדברה ודשנים והוא לא מהונדס גנטית".
סך הייצור של האורז של השותפות העסקית החקלאית של סלוניקי הוא כ-170,000 טון (2021) - הוא מייצג יותר מ-65% מסך הייצור היווני (261,000 טונות בסך הכל).
צריכת האורז בישראל מוערכת ב-160,000 טונות ב-2019, לאחר עלייה של 28% מהשנה הקודמת. הצריכה השנתית היא כ-17.4 קילוגרם לאדם.