כלכלת ארצות הברית התכווצה ברבעון השני של השנה ב-0.9% בחישוב שנתי, וזאת לאחר התכווצות של 1.6% ברבעון הראשון. כך עולה מנתונים מפתיעים יחסית שמפרסמים היום (ה') הרשויות בארצות הברית, שכן רוב הציפיות היו לצמיחה של עד 0.5% בחישוב שנתי.
שורה של נתונים כלכליים הנוגעים לשוק הדיור, כמו גם סקרי סנטימנט עסקיים וצרכניים שהצביעו על האטה, השפעות המלחמה באוקראינה והתחזית הפיננסית העולמית הגבירו את הציפיות לצמיחה שלילית שנייה ברציפות. זאת, לאחר שהכלכלה האמריקנית התכווצה ב-1.6% ברבעון הראשון, כאמור.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
ג'ו ביידן נשיא ארצות הברית ארה"ב נאום
ג'ו ביידן, נשיא ארצות הברית ארה"ב
(צילום: AP)
בהגדרה הסטנדרטית המקובלת, שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית מצביעים על כלכלה במיתון. עם זאת, בבית הלבן מתעקשים בימים האחרונים, ערב פרסום נתוני הצמיחה, כי ארה"ב "אינה במיתון ולא תהיה במיתון" - כך אמר הנשיא ג'ו ביידן ביום שני השבוע.
גורמים בבית הלבן מאמינים שהחולשה של התמ"ג נובעת מגורמים נקודתיים שלא משקפים מגמות רחבות יותר. "אנו רואים סימנים של האטה בכלכלה אך האטה בכיוון של צמיחה חיובית עם אינפלציה נמוכה יותר, בהתאם לסוג המעבר שהיינו רוצים לראות", אמר בכיר בממשל.
למעשה, הכלכלנים חלוקים כרגע בנוגע למצבה של כלכלת ארה"ב, וזאת משום שבדרך כלל ירידה בתוצר לא מגיעה ביחד עם נתוני תעסוקה טובים. חלק מהכלכלנים טוענים כי שיעורי התעסוקה הגבוהים מצביעים על כך שלא מדובר עדיין במיתון.
גם אם לא מדובר במיתון, האטה בצמיחה עשויה לעודד את הפדרל רזרב, הבנק המרכזי של ארה"ב, לסגת מהעלאות ריבית חדות, אם כי הדבר תלוי הרבה יותר במגמות של האינפלציה, שכבר הגיעה ל-9.1% - הרבה מעבר היעד של הבנק המרכזי בארה"ב, שעומד על 2%.
אתמול הפד העלה את הריבית בשיעור חד של 0.75%, חודש וחצי אחרי שהעלה אותה באותו שיעור - בהעלאה החדה ביותר מאז 1994. בכך, שיעור הריבית במשק בארה"ב הגיע ל-2.25%-2.5%.
במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית אמר אתמול יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כי הוא לא מאמין שארה"ב נמצאת במיתון. "מנקודת המבט של המנדט שניתן לנו כדי לתמוך בתעסוקה וביציבות מחירים מרבית, התמונה הנוכחית ברורה: שוק העבודה הדוק ביותר והאינפלציה גבוהה מדי. אנו מחויבים להחזיר את האינפלציה לרמה של 2%.
"לא נהסס לפעול בקצב אגרסיבי יותר אם יהיה צורך, והמשך העלאות הריבית ימשיכו להיות תלויות בנתונים מהכלכלה. העלאת ריבית נוספת גבוהה מהרגיל עשויה להתאים גם בהחלטה הבאה", אמר פאוול.
על אף פרסום הצמיחה השלילית היום, כלכלנים צופים שמדיניות העלאות הריבית של הפד לא צפויה להשתנות לעת עתה.
בתוך כך, קרן המטבע הבינלאומית קיצצה השבוע את תחזית הצמיחה העולמית שלה, והזהירה מאינפלציה גבוהה שעלולה להמשיך לעלות ומהשלכות המלחמה באוקראינה שעשויות לדחוף את הכלכלה העולמית למיתון. לפי התחזית החדשה, הצמיחה תעמוד ב-2022 על 3.2% (אחרי תחזית של 3.6% שפורסמה באפריל), וב-2023 הקרן חתכה את תחזית הצמיחה ל-2.9% מאומדן של 3.6%.