המכשולים בדרך למדינה נקייה יותר: ועדת הכספים של הכנסת, בראשות ח"כ אלכס קושניר, תתכנס ביום שלישי השבוע לדון ולאשר את מס הפחמן על מפעלים ויצרנים מזהמים. המס החדש ייגבה מרכישת פחם, מזוט ותזקיקי נפט אחרים והוא מעורר ביקורת קשה בקרב התעשיינים שטוענים כי בפועל מדובר במס על הייצור בישראל שעלול להביא לעליות מחירים. עם זאת, מחיר הדלק למכוניות לא יעלה לפי שעה, בשל המס הגבוה שכבר נגבה על דלק בארץ, כ-70% ממחיר ליטר דלק.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כרגע צפוי המס החדש לייקר במעט את החשמל, המים והגז לבישול, אולם התעשיינים טוענים כי הוא עלול להביא לייקור גם במחירי מוצרי הבסיס. המס מצטרף לשורה של מיסים שנועדו להפחית שימוש במוצרים מזיקים לסביבה ולבריאות הציבור כמו המס החדש על כלים חד-פעמיים והמס על משקאות ממותקים ודיאט, שצפוי להיות מאושר השבוע.
1 צפייה בגלריה
אובך וזיהום אוויר במפרץ חיפה
אובך וזיהום אוויר במפרץ חיפה
אובך וזיהום אוויר במפרץ חיפה
(צילום: עידו ארז)
עם ההחלטה להנהיג את מס הפחמן פירסמו ארבעה משרדי ממשלה - האוצר, האנרגיה, איכות הסביבה והכלכלה - הודעה משותפת ולפיה "ישראל תיישר קו עם המדינות המפותחות המובילות את המאבק במשבר האקלים ותתמחר את הפחמן הדו-חמצני הנפלט מדלקים וממקורות פליטה נוספים, על מנת לגלם את הנזק הכלכלי-סביבתי של פליטת גזי החממה".
שר האוצר אביגדור ליברמן אמר בעת אישור המס בממשלה: "נמשיך לייצר תוכניות שימנעו נזקים כלכליים-סביבתיים ויביאו לתועלת משקית משמעותית בטווח הארוך". התוכנית החדשה כלולה ביעד הלאומי שהציבה הממשלה שבמסגרתו עד לשנת 2025 תופחת פליטת גזי החממה בישראל בהיקף של לפחות 85%. עד 2030 נקבע יעד ביניים של הפחתה ב-27% בפליטות.
הממשלה קבעה בהחלטתה גם כי "ייקבע מנגנון שיקל על המעבר לאנרגיה נקייה עבור השכבות החלשות וייבחנו אמצעים שונים שנוסו בהצלחה בעולם", אולם עד לדיון השבוע בוועדת הכספים לא נקבע מנגנון כזה. עם זאת, יש חשיבות רבה למס החדש והוא זוכה לתמיכה רחבה מצד גורמים רבים במשק ובהם ארגוני איכות הסביבה.
בארגון "אדם טבע ודין" פנו אל שר האוצר בתביעה לייעד את ההכנסות הגבוהות מהמס החדש להשגת יעדים סביבתיים. "ללא החלטה כזאת תיגרם בעיקר פגיעה באוכלוסיות החלשות", טענו. יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, אמר כי "מיסוי פחמן הינו צעד הכרחי ומומלץ בעולם, אך יחד עם זאת יש להסיט תקבולים ממנו לצורך קידום כלכלה מאופסת פחמן בישראל".
תמחור פליטות הפחמן משריפת דלקים ייעשה באמצעות מנגנון הבלו, בצורה הדרגתית עד לשנת 2028. על פי נתוני התאחדות התעשיינים, מחיר החשמל צפוי לעלות ב-5% עד 2028, עלות התפלת המים תתייקר כבר בקרוב ב-7%, ומחירי גז הבישול יעלו ב-22%.
התעשיינים מתריעים, כי בניגוד למדינות אירופה שדאגו לשמר את כושר התחרותיות של התעשייה שלהן, והמס האפקטיבי של התעשיינים שם כעת נמוך מאוד, עבודת המטה הממשלתית שעליה התבססו צווי המיסים שיוגשו מחרתיים לוועדת הכספים לא נתנה למעשה שום מענה להיבטים אלו של זליגת פחמן למדינות אחרות ופגיעה באקלים בשל גידול בייצור במדינות מזהמות במקום בישראל.
החשש: מס הפחמן יגרום לפגיעה דווקא בעשירונים התחתונים, שכן מחירי החשמל, המים והגז יתייקרו ואיתם יעלה גם יוקר המחיה
כמו כן, מדינות האיחוד האירופי בוחנות הטלת מס גבולות, שיהווה כלי משלים - למניעת פגיעה בתחרותיות התעשייה האירופית בשל מדיניות תמחור הפחמן.
התעשיינים מוחים על כך שלא רק שאין התחשבות בהם, אלא אף "מענישים" את התעשייה בכך שהמדינה מתרשלת בקידום תשתיות ראויות. מס הפחמן על צריכת מזוט צפוי להיות גבוה בהרבה ביחס למס הפחמן על צריכת גז. אולם, המדינה כשלה עד כה בהסדרת התשתיות של הגז הטבעי עד לפתח המפעלים. בפועל, מתוך כ-450 מפעלים שהממשלה התחייבה לחבר לגז טבעי, רק כ-100 מפעלים חוברו. ארגונים חברתיים כבר התריעו כי מס הפחמן יגרום לפגיעה דווקא בעשירונים התחתונים, שכן החשמל, המים והגז יעלו ואיתם עלולים להתייקר מחירי המוצרים ויוקר המחיה.
אבי ברנמילר, יו"ר ומנכ"ל ברנמילר אנרג'י ויו"ר ענף אנרגיה מקיימת בהתאחדות התעשיינים: "מאז שגילו יזמים ישראלים מצבורי גז בים התיכון, 'התנפח' בלון הציפיות, אולם כישלון השנים האחרונות בהבאת גז המחצבים למפעלי תעשייה והעובדה כי חלקים גדולים במשק טרם מחוברים הלכה למעשה לגז, היא דווקא הזדמנות. במצבנו האקלימי הנוכחי, נכון שנחבר לגז רק מקומות ואתרים שאין ברירה, ונדלג ישירות לפתרונות נקיים לחלוטין, היכן שרק אפשר.
"צו מיסוי הפחמן הישראלי מצטרף לאחיו בעולם כאמצעי להפחתת פליטות, והיצרן הישראלי יכול רק להרוויח מכך, כיוון שלישראל יש את כל התנאים לייצר ולייצא מוצרים אשר יוצרו ללא תוספת של פליטות מזהמים. אופי התמיכה של הממשלה צריך למשוך את התעשייה בתמריצים ופחות לחפש כיצד לקנוס מי שלא יישר קו. זה המקום והזמן לעודד חברות וארגונים בישראל להכריז על שימוש ב-100% אנרגיה נקייה - ללא טביעת רגל פחמימנית כלל של מוצריהן. במילים אחרות: זיהמת - שילמת, ניקית - זכית".