עבור 17 מיליון שקלים: מותגי האלכוהול הידועים בושמילס, קוארבו, גלן גרנט ועוד מחליפים ידיים בישראל. חברת "הכרם" רכשה את פעילות חברת "כספיריט", יבואנית המותגים שנקלעה לקשיים והייתה אחת השחקניות הוותיקות בייבוא ובהפצה בישראל של מגוון מותגי משקאות חריפים בינ"ל.
בתקופה האחרונה נמצא שוק המשקאות החריפים בארץ במצב של "כיסאות מוזיקליים", כאשר מותגי משקאות מחליפים ידיים. קודם לרכישה איבדה הכרם מספר מותגים ידועים שייבאה בזיכיון כמו וויסקי גלנפדיך הסקוטי, ג'ין הנדריקס, ליקר דאמבוי וטקילה מילגרו, שעברו למשפחת פאליק, שבבעלותה בישראל אתר און-ליין למכירת משקאות וחברה לייבוא משקאות בשם גלוב לווין אנד ספיריט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בושמילס
בושמילס
בושמילס
(צילום: ירון ברנר)
משפחת פאליק, שמנסה לבסס עצמה כמובילה בשוק המשקאות החריפים, עושה זאת גם באמצעות קבלת זיכיונות שפעלו בארץ עד כה תחת יבואנים וותיקים כמו חברת אקרמן והכרם, ונלקחו מהם על ידיה, מה שגורם לזעזועים בשוק הוותיק הזה. כעת "מפצה" עצמה הכרם על האובדן ברכישת הפעילות של כספיריט בה זכתה לאחר הליך התמחרות בבית המשפט במהלכו גברה על הצעה של משפחת פאליק. הכרם תמזג לתוכה את הפעילות של החברה הנרכשת, שהמחזור שלה בשנת 2023 עמד על כ-100 מיליון שקל.
כזכור, בסוף חודש מרץ הורה בית המשפט המחוזי בחיפה על מתן צו עיכוב הליכים כנגד "איסבקו" - חברת האם של כספיריט, ועל מינויים של מנהלי הסדר לחברה. הכרם הגישה לבית המשפט הצעה לקבלת מלוא זכויות ההפצה והייבוא של איסבקו עבור 17.1 מיליון שקל יחד עם 27.5% מהרווח הגולמי למשך שלוש שנים, ו-11% מהשנה הרביעית, כאשר הסכום המקסימלי יגיע ל-32 מיליון שקל.
למרות שהצעת משפחת פאליק הייתה גבוהה יותר, הנהלת איסבקו המליצה למנהלי ההסדר לבחור בזו של הכרם עקב הסבירות כי הספקים יעדיפו לעבוד מולה. מנכ"לית ובעלת הכרם, נורית שמיר, אמרה: "אנו מצרפים לחברה ספקים אסטרטגיים חדשים. הכרם תשקיע רבות בקידום ושיווק המותגים החדשים".
הכרם הוקמה בשנת 1921 ע"י ישראל אפשטיין ונותרה במשך כל שנות קיומה בבעלות המשפחה. כיום החברה מנוהלת על-ידי ניניו של המייסד – יו"ר הדירקטוריון אריאל אפשטיין, המנכ"לית נורית שמיר (לבית אפשטיין), וסמנכ"לית השיווק רונית אבנר (לבית אפשטיין). החברה מעסיקה מעל 220 עובדים עם מחזור מכירות שנתי של כ-400 מיליון שקל, ומייצגת בישראל את מותגי אלכוהול מוכרים כמו וודקה סטולי, רמי מרטין, יגרמייסטר ועוד. היא גם הבעלים של מבשלת הנגב הישראלית ושותפה במבשלות מלכה והרצל. כמו כן, הכרם משווקת את מותגי הבירה באדווייזר, ברס ושוף. התחום הקפה היא היבואנית של לוואצה וסקובי.
ועידת האנשים של המדינה 2024 - מחברים את השברים
(צילום: סנטרל הפקות)