תכנית ההצלה של אינטל העולמית יוצאת לדרך, וכפי שדווח בהודעת החברה הלילה (ג') היא כוללת הפרדה מבנית של פעילות ייצור השבבים ופעילות המחקר ופיתוח כמו גם סדרה של קיצוצים בהיקף כוח האדם והרעה מסוימת בתנאי ההעסקה. על ביטול הליסינג והקפה במשרדי אינטל בישראל כבר דווח, אבל אפשר להתנחם בכך שלא צפויה הרעה נוספת, למעט הקיצוצים שבינתיים כבר הגיעו למחצית הדרך.
עם זאת נותרו הרבה מאוד שאלות לא פתורות בעיקר בכל הקשור לעסקי החברה בישראל. ככל הידוע, השינויים הגדולים בחברה העולמית לא צפויים להשפיע בצורה מהותית על פעילותה של אינטל בישראל. בכל הקשור לפעילות הייצור, החברה הודיעה רשמית על הקפאת המפעלים בגרמניה, פולין ומלזיה. הפעילות באירלנד, ארה"ב וישראל אמורה להמשיך כסידרה כאשר המפעל החדש בישראל צפוי לשמש לייצור עבור לקוחות חיצוניים חדשים.
1 צפייה בגלריה
המפעל בקריית גת
המפעל בקריית גת
המפעל בקריית גת
(דוברות אינטל)
אנו יודעים על כ-18 לקוחות חדשים שעימם מתנהל משא ומתן על שירותי ייצור וככל שהמגעים האלה יבשילו לעסקאות, המפעל החדש בקריית גת צפוי לקבל חלק מהחוזים האלה. אגב, אפשר לציין שבהודעה של החברה העולמית לא התייחסו לישראל כלל - אך העובדה שהפעילות בישראל ממשיכה ולא נמצאת על "המתן" גם אחרי השנה הקשה שעוברת על המדינה ועל המשק היא כנראה סימן שככל שזה נוגע לפט גלסינגר, מנכ"ל החברה - הפעילות בישראל תמשיך ככל שניתן.
מבחינת פעילות המחקר ופיתוח, כאן העניינים מתחילים להיות מעניינים. ההפרדה המבנית אומרת שמעתה פעילות הייצור ופעילות המו"פ יפעלו באופן נפרד לחלוטין. כלומר, שאם במעבדות החברה יפתחו מעבד חדש ומתקדם, חברת המו"פ תוכל לבחור לייצר אותו אפילו במפעל מתחרה כמו TSMC - מה שאגב קורה כבר כיום, מכיוון שמעבדי הלונאר לייק החדשים כבר מיוצרים אצל המתחרה הטאיוואנית. כלומר, ככל שהפעילות הזו תמשיך להכניס כסף - הווה אומר שיצרני מחשבים וציוד קצה ימשיכו לרכוש את פיתוחיה והמעבדים השונים לשימוש במוצריהם - לא אמור להיות שינוי מהותי בפעילותה בישראל.
בהתחשב בכך שמרכזי המו"פ הישראלים מהווים חלק ניכר מהעיצוב של שבבי הדגל של אינטל - בין אם מדובר בשבבים למחשבי ה-PC, שבבי ה-AI המבוססים על פיתוחי הבאנה לאבס, או שבבי מובילאיי שכיום כבר פעילה כחברה נפרדת בשליטת אינטל - הצפי לשינוי גדול בפעילות בארץ אינו גבוה. זאת בתנאי שאינטל לא תמכור את אחזקותיה במובילאיי ולא תקפל לחלוטין את פעילות הבאנה לאבס שבה מתחרה חטיבה אחרת - זאת של שבבי הגרפיקה ARC שתיאורטית מסוגלים לבצע AI לא פחות טוב.
הירידה הגדולה (והזמנית) של אנבידיה
ישנה עוד נקודה מעניינת שנוגעת לנדל"ן הרב שאינטל צברה ברחבי העולם. על פי התכנון, החברה אמורה להיפטר מכשליש ממנו. בישראל פעילות הייצור מתמקדת כמובן במפעל בקריית גת שבו לא צפויים שינויים. עם זאת, במשרדים השונים של פעילות המו"פ הדברים לא סגורים. לאינטל יש קמפוסים בחיפה (ההיסטורי והראשון בישראל), בירושלים ובפתח תקווה (הכי חדש והכי משוכלל), כמו גם מספר משרדים קטנים במיקומים שונים ברחבי הארץ. בהתחשב בכך שהחברה עובדת במודל היברידי ושרבים מהמשרדים הקטנים הם ירושות של רכישות הסטארטאפים השונות שביצעה בישראל בעבר, יכול מאוד להיות שחלק ניכר מהם יבוטל והעובדים יונחו לעבור לאחד הקמפוסים הגדולים, לעבוד מהבית או להיות חלק מגל קיצוץ כוח האדם. כמו כן בקמפוסים הגדולים, יכול מאוד להיות שאינטל תחכיר חלק מהמשרדים לאחרים או תמכור אותם ותשכור אותם בעצמה.
בסך הכל הנעלמים הגדולים כרגע הם בעיקר פעילות מובילאיי שכאמור לא מצליחה מאוד בימים אלה מבחינת תוצאות פיננסיות (הרבעון השלישי הסתיים בפספוס התחזיות והמניה התרסקה ונחתכה מחצי מאז יוני האחרון), ופעילות הבאנה לאבס שלא ממש הצליחה לתת פייט לאנבידיה. בשני המקרים מדובר במוקדי הכנסות שאינם בליבת הפעילות של אינטל כחברה, כאשר את הראשונה היא מחזיקה מרחוק דרך הבורסה ואת השנייה היא הטמיעה בתוך פעילות המו"פ. לסיכום, ניתן לומר שאינטל ישראל לא תסבול יותר מדי מהצמצומים וזאת בתנאי שהיחידות שפועלות בישראל יצליחו להראות ביצועים מספקים שישכנעו את ההנהלה והדירקטוריון בערכן להמשך ההבראה של החברה האם.