ממשלת נתניהו שוברת שיאים חדשים: ועדת הכספים תאשר היום (ב') העברת 722 מיליון שקל של כספים קואליציוניים ותוספות למשרדים מיותרים שהוקמו כדי להשביע את רעבונם של שרי הקואליציה. חלוקת הכספים כבר אושרה בתקציב המעודכן לשנת 2023 שאושר לפני כחצי שנה, אבל כעת הוועדה תאשר את העברתם לתקציב המדינה לשנת 2024 לצורך הזרמתם ליעדם הפוליטי שנקבע על ידי המפלגות.
משרד ההתיישבות של אורית סטרוק יקבל 300 מיליון שקל, ויוזרמו כספים גם למשרדים המיותרים כמו ירושלים ומורשת - 20 מיליון שקל, למעיין החינוך התורני המקורב לש"ס - 18 מיליון שקל ועוד. נוסף על כך, המינהל הדתי במשרד החינוך יקבל 281 מיליון שקל והמינהל ההתיישבותי 213 מיליון שקל. שני המינהלים הללו משרתים בעיקר את הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ', שר האוצר. כלכליסט חשף את ההעברה הזו ביום חמישי האחרון.
1 צפייה בגלריה
בינימין נתניהו, משה גפני
בינימין נתניהו, משה גפני
בינימין נתניהו, משה גפני
(צילום: אלכס קולומויסקי, EPA)
מבחינה טכנית מדובר בהעברת עודפי תקציב שעליהם הוחלט משנת התקציב 2023 לשנת התקציב 2024. אבל בפועל, מדובר בכספים קואליציוניים שלהם התחייב נתניהו עם הקמת הממשלה בסוף דצמבר 2022. הכספים הללו לא הועברו עד כה ליעדים כי מדובר בכספים פוליטיים ולא ניתנה לגביהם חוות דעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ושל היועצים המשפטים של המשרדים השונים שאליהם יועברו הכספים, כדי לוודא שהכספים מחולקים לפי קריטריונים אחידים ושווים.
העברת הכספים תאושר על ידי 10 חברי כנסת מהקואליציה בוועדת הכספים מול 8 המתנגדים מהאופוזיציה. זאת משום שנתניהו רוצה להרגיע את שותפיו לנוכח תלונותיהם על אי-השגת הישגים פוליטיים בממשלה. יו"ר ש"ס, אריה דרעי, זועם על כך שנתניהו לא הצליח בשבוע שעבר לגייס רוב לקידום חוק הרבנים שיספק עשרות ג'ובים לרבני ש"ס והציונות הדתית. שר השיכון, יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף, כועס על כך שרה"מ בחר אשתקד לקדם את ההפיכה המשטרית (ונאלץ להקפיאה בשל המחאה הציבורית) במקום את חוק ההשתמטות. השר לביטחון לאומי, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, נעלב שלא צורף לפורום המצומצם לקבלת החלטות ביטחונית במלחמה, ואילו שר האוצר, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', כועס על הדשדוש ברפיח.
כפי שנחשף בכלכליסט ב-28 במאי 2024, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מעכב כבר תקופה ארוכה את העברת העודפים הללו. גפני זועם על נתניהו הן בגלל חוק ההשתמטות שלא עבר עד כה, והן בשל אי-תשלום תוספות שכר למורות החרדיות במסגרת הכספים הקואליציוניים, בעקבות הצמדתם לתנאי הסכם אופק חדש של המורים. גפני גם כועס על העיקול של כספי הרשתות החרדיות לרשות המסים ועל החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג שמאיים להוציא בשבוע הבא את הרשתות החרדיות מהתקציב בשל התנהלותן הכספית הבעייתית.
הניסיון שנכשל בשבוע שעבר, של נתניהו ושל יו"ר ש"ס להעביר את חוק הרבנים בקריאה ראשונה במליאה, אותת לכל מרכיבי הקואליציה שיש להעביר את הכספים הקואליציוניים במהירות, בבחינת "אכול כפי יכולתך". כלומר: כל עוד אפשר, לפני שהמשבר הקואליציוני הבא - למשל פסיקת בג"ץ בחוק ההשתמטות - יטלטל את הממשלה ועלול לגרור אותה לבחירות, שבה תוקפא העברת הכספים הקואליציוניים.
העברת הכספים בתקופה הזו אינה מתחשבת באתגרי המדינה, עם הזינוק בגירעון והעלייה בתקציב הביטחון. מי שישלמו את מחיר החלוקה המופקרת הזו בתקופת המלחמה הם האזרחים הישראלים. בשל מחסור במקורות המע"מ יועלה ב-1% ב-1 בינואר 2025 והארנונה תתייקר ב-2.6%.
לצד אישור הכספים הקואליציוניים ביצעה אתמול הממשלה מהלך נוסף שנחשב למחטף מול האזרחים, כשאישרה את הצעת החוק להעלאת גיל המילואים וזאת למרות התנגדותו של שר הביטחון יואב גלנט, ששוהה בביקור בארה"ב. ההצעה כלל לא הייתה על סדר יומה של הממשלה והועלתה לאישור ברגע האחרון. היום תתבקש הכנסת לאשר אותה בקריאה הראשונה. לפי החוק, חייל מילואים ישרת עד גיל 41 במקום 40, קצינים ישרתו עד גיל 46 במקום 45, ומילואימניקים בתפקידים מיוחדים ישרתו עד גיל 50 במקום 49.
היקף הכספים הקואליציוניים לשנים 2023-2024 עומד על 11.5 מיליארד שקל. 5.7 מיליארד שקל ל-2024 ו-4.8 מיליארד שקל ל-2023. חודש ימים בדיוק נותר עד לצאת הכנסת לפגרת הקיץ עד סוף אוקטובר 2024. נתניהו מקווה שהזרמת הכספים תספק למפלגות הקואליציה חמצן כלכלי עד לסיום הפגרה.
פורסם לראשונה: 22:17, 23.06.24