המשבר הכלכלי בקרב חברות נדל"ן גובה מחיר מהרוכשים: רוכשי הדירות בפרויקט ביפו של חברת הנדל"ן צברים ששקעה בחובות של 144 מיליון שקל יאלצו להוסיף כ-36 מיליון שקל להשלמתו. כך נודע ל-ynet. הנאמן של החברה, שבעליה איש העסקים רוני צברי נפטר במפתיע באוקטובר האחרון, וכונס הנכסים של פרויקט החברה ביפו מבקשים מבית המשפט המחוזי בתל אביב לאשר מתווה להשלמתו.
המתווה העיקרי אשר אישורו מבוקש במסגרת בקשת כונס הנכסים עו"ד חגי אולמן והנאמן של החברה עו"ד ארז חבר הינו פרויקט תמ"א 38, פרויקט רחב היקף הכולל שיפוץ ועיבוי של 6 בנייני מגורים קיימים הכוללים 96 יחידות דיור ביפו, כאשר על פי הסכם התמ"א וזכויות הבנייה בפרויקט, זכאית החברה לבנות 18 יחידות דיור חדשות בכל בניין ובסה"כ 108 יחידות חדשות שיתווספו ל-96 יחידות הדיור הקיימות. עד כה, החברה מכרה 102 דירות.
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בעלי התפקידים מציינים בבקשתם כי "לאור הגרעון התקציבי העמוק בו מצוי הפרויקט וסכומי העתק הנדרשים להשלמתו המתווה מחייב השתתפות של כלל הגורמים המעורבים בפרויקט - גורמים מממנים, רוכשי דירות ודיירים ותיקים... רוכשי דירות אשר לא יתנו הסכמתם למתווה, לא ניתן יהיה להשלים את דירתם".
במסגרת הבקשה טוענים הנאמן והכונס כי עם פרוץ המלחמה נעצרו העבודות בפרויקט במלואם, זאת בין היתר בשל צו מינהלי מאת עיריית תל אביב האוסר על ביצוע כל עבודות בנייה בפרויקט ובשל הסגרים המוטלים המונעים כניסת פועלים. בהמשך לכך, ניתן צו נוסף ע"י עיריית תל אביב המאפשר ביצוע עבודות, אך זאת אך ורק ע"י עובדים בעלי תעודות זהות ישראליות או עובדים זרים. בימים אלו נעשים מאמצים לבחון את ההתקשרויות עם קבלני משנה שאינם מבצעים עבודות בשל חוסר בפועלים, לרבות החלפתם בקבלני משנה אחרים וכן ביצוע התקשרויות נוספות נדרשות לצורך קידום הפרויקט והשלמתו.
הנחת העבודה של הנאמן והכונס היא חידוש העבודות כסדרן, ובתקווה בהקדם האפשרי. "יש לציין כי עצירת העבודות עוד טרם השלמת השלד, גורמת לנזקים כבדים ולעוגמת נפש גדולה במיוחד לדיירים בפרויקט, אשר כידוע גרים באתר הבנייה תוך כדי ביצוע העבודות. עם תום תקופת הקיץ, אף ירד גשם שהוסיף ויצר מפגעים נוספים", ציינו בעלי התפקיד.

"השלמת הפרויקט עדיפה"

כונס הנכסים והנאמן החליטו לגבש מתווה כולל ביחס לפרויקט כולו, תוך גיבוש התקציב הנדרש לצורך כך. השניים טוענים כי קיימות שתי חלופות מרכזיות:
החלופה הראשונה - מכירת הזכויות המשועבדות באמצעות מכירתן ע"י כונס הנכסים והנאמן לצד שלישי. אולם, לטענת הנאמן והכונס פתרון זה יגרום לנזק כבד ביותר לרוכשי הדירות, נזק בהיקף של מאות אלפי שקלים לכל דירה, ולפיכך הנאמן והכונס טוענים כי עבור רוכשי הדירות והדיירים בפרויקט עדיף לספק מתווה אשר יאפשר את השלמתו.
בחלופה השנייה של השלמת הפרויקט הצפי הראשוני להשלמתו הוא 15 חודשים ממועד חידוש העבודות לאחר אישור המתווה.
בנוסף ליתרת התמורה המגיעה מהרוכשים על פי הסכמי המכירה, הם יאלצו לשלם כאמור לכונס הנכסים והנאמן, בהתאם להוראות שיתקבלו מהם, סך כולל של כ-36 מיליון שקל, כל אחד מהרוכשים כדי חלקו היחסי או במילים אחרות ההשתתפות בגרעון.
במקרה של אי תשלום מלוא ההשתתפות בגרעון יהיו מוסמכים כונס הנכסים והנאמן להודיע לרוכש על ביטול הסכם רכישת הדירה והם יהיו מוסמכים למכור את הדירה לצד שלישי. השופטת נועה גרוסמן ביקשה לקבל את עמדת רוכשי הדירות ובעלי הזכויות הקיימות בדירות.

מבקשים לממש את הבית בסביון

המינוי של כונס הנכסים התקבל בעקבות בקשה שהגישו החברות יסודות וחברת הביטוח איילון שליוו את הפרויקט פיננסית והן נושות מובטחות. בין השאר טענו החברות כי צברים לא עמדה בלוחות הזמנים להשלמת הפרויקט ואין באפשרותה לפרוע את האשראי שהועמד לה. בהמשך מונה גם נאמן לחברת צברים.
2 צפייה בגלריה
רוני צברי, הבעלים של חברת צברים
רוני צברי, הבעלים של חברת צברים
רוני צברי, הבעלים של חברת צברים
( צילום מסך: יוטיוב)
רוני צברי היה בן זוגה של ד"ר נאוה מיכאל צברי, נכדתם של מייסדי קבוצת שטראוס ובתה של רעיה שטראוס. בתוך כך נודע כי הנאמן והכונס הגישו לבית המשפט בקשה לאשר להם בשם הנושות המובטחות (יסודות ב' נדלן ופתוח ואיילון חברה לביטוח) בקשה ללשכת ההוצאה לפועל למימוש משכנתא על בית בסביון אשר נרשמה לטובת הנושות המובטחות. זאת, לשם הבטחת פירעון חובות החברה בקשר לפרויקט.
במסגרת הבקשה נטען כי הבית בסביון הוא בבעלות נאוה צברי, אלמנתו של בעל השליטה בחברה. נטען כי מימוש הנכס נדרש על מנת לגייס את המקורות הנדרשים לצורך השלמת הפרויקט. מדובר על משכנתא לטובת הנושות המובטחות, על נכס שאינו בבעלות חברת צברים אלא בבעלות נאוה צברי שאיננה בהליכי חדלות פירעון.