למי שלא עוסקים בתחום ההגירה, כותרת הטור נשמעת לא הגיונית. מה זאת אומרת, ישראל לא רוצה עולים חדשים? הרי אנחנו במצב מורכב וקשה, יהודים רבים סובלים מגילויי אנטישמיות ברחבי העולם, ומדינת ישראל בוודאי מושיטה את ידיה כדי לקבל בחום כל עולה תחת חוק השבות. אז זהו, שלא.
בזמן שישראל נלחמת את אחת המלחמות הקשות ביותר מאז הקמתה, מצא לנכון משרד הפנים לפרסם גרסה חדשה לנוהל שמטרתו לאפשר לזכאי שבות להגיש בקשת עלייה בישראל. הנוהל החדש לא רק מקשה באופן משמעותי על הגשת הבקשות לעלייה, אלא שהוא ממש סותר את חוק השבות. לא ברור איך הנוהל הזה, בזמן הזה, נראה כמו רעיון טוב בקרב מקבלי ההחלטות.
1 צפייה בגלריה
קבלת פנים לעולים החדשים מאוקראינה בטקס של משרד העלייה והקליטה
קבלת פנים לעולים החדשים מאוקראינה בטקס של משרד העלייה והקליטה
ארכיון
(צילום: לע"מ)
אל הנוהל החדש, שפורסם ב-28 במרץ, מצורף כנספח שאלון שכל מבקש חייב למלא, ובו עליו להסביר כיצד העתיק כבר את חייו לישראל, על כל המשתמע מכך. עבור הגולשים שאינם בקיאים בנושא של הגירה לישראל, אסביר כי זכאי שבות שמבקשים לעלות לארץ מקבלים כמו כל אדם אחר ויזת תייר לשלושה חודשים. הוויזה הזו לא מאפשרת להם לעבוד, להקים חברה, לפתוח חשבון בנק, לשכור דירה או לקבל ביטוח בריאות. למרות זאת, משרד הפנים מבקש מהם להביא ראיות לכך שסיימו את קשרי עבודתם בחו"ל. כמו כן, הם מתבקשים למלא פרטים לגבי מקום עבודתם בישראל – אף שעל פי חוק אסור להם לעבוד.
עו"ד עלוה קולןעו"ד עלוה קולןשירי דקר
זאת ועוד, משרד הפנים מבקש ראיות לכך שהילדים של זכאי שבות עזבו את מקומות לימודיהם בחו"ל ונרשמו למסגרות חינוך בישראל – ואני מזכירה, זאת אפילו לפני שהבקשה שלהם נבדקה, וממילא טרם אושרה. הדרישה שילדים יעזבו מסגרות לימוד לפני שקיבלו מעמד כלשהו בישראל, תוך פגיעה ברציפות לימודיהם, עומדת בסתירה לאמנה בדבר זכויות הילד, שעליה ישראל חתומה. שלא נדבר על היגיון בסיסי.
לזה מצטרפות דרישות בלתי סבירות נוספות, כגון פתיחת חשבון בנק (דבר שלא מתאפשר בישראל עם אשרת תייר).

מה עומד מאחורי הנוהל?

במשרד הפנים החליטו שהם מעוניינים שזכאי שבות יגישו את בקשות העלייה שלהם טרם ההגעה לישראל. זאת בניגוד גמור לחוק השבות עצמו שבסעיף 3(א') קובע כי "יהודי שבא לישראל, ולאחר בואו הביע את רצונו להשתקע בה, רשאי, בעודו בישראל, לקבל תעודת עולה".
עדיין קיימת אפשרות להגיש בקשות עליה באמצעות הסוכנות היהודית או ארגון נפש בנפש מחו"ל, וזה מה שמשרד הפנים רוצה שזכאי השבות יעשו. מה שלא נלקח בחשבון זה שבהגשות דרך הסוכנות ונפש בנפש ישנם עיכובים משמעותיים, העדר מענה ממושך, ולזכאי השבות אין למי לפנות. ואם זה לא מספיק, ישנם מקרים שבהם ארגון נפש בנפש מודיע שלא יטפל בתיק, ומפנה זכאי שבות להגיש את הבקשה בישראל.
מדינת חפצת חיים לא יכולה בעת הזו לוותר על זכאי שבות שרוצים לבוא לכאן, לחיות כאן, לחזק את המדינה ולתרום לה. לצערי, זה בדיוק מה שהנוהל הזה עושה. משרדי פנה בנושא לשר הפנים משה ארבל, ולמנכ"ל משרדו רונן פרץ, בתקווה שהאבסורד הזה יתוקן בהקדם.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • עו"ד עלוה קולן ממשרד דקר, פקס, לוי עוסקת בהגירה ומעמד בישראל • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין