סקר דעת קהל אינטרנטי מסכם לשנת 2022, שנערך בקרב 14,000 סטודנטים וסטודנטיות הלומדים ב־66 מוסדות להשכלה גבוהה בישראל, ואשר חברים באגודת הסטודנטים במוסד הלימודים שבו הם לומדים (אשר בתוכה חברה בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל), בחן את איכות הלמידה, נושא הלמידה מרחוק, שוויון, תעסוקת סטודנטים, הוצאות כספיות, התנהלות פיננסית ונושאים אקטואליים.
הסקר בוצע על ידי מאגר מוחות - מכון מחקר וייעוץ בינתחומי בע"מ, בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ - והממצאים שלו מפתיעים:

מאפייני רקע:

• המין החזק: 68% מאוכלוסיית הסטודנטים בארץ הן נשים, 32% גברים ו־%0.3 להט"בים. בשנה שעברה למדו 63% נשים, 37% גברים ו־0.3% להט"בים.
• סטטוס משפחתי: 65% מאוכלוסיית הסטודנטים והסטודנטיות הם רווקים, 28% נשואים, 3% ידועים בציבור, 3% גרושים, 0.1% אלמנים ו־0.6% ציינו, כי אינם מעוניינים לענות.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

על שיטת הלימודים:

• רוב הסטודנטים (62%) - מעדיפים שילוב של למידה מרחוק ולמידה בקמפוס.
• כמחצית מהסטודנטים (48%) היו רוצים שקורסי מבוא רבי משתתפים יתקיימו בצורה של למידה מרחוק מוחלטת.
• רוב הסטודנטים (66%) סבורים, כי למידה היברידית תתרום לשיפור איכות ההוראה והלמידה.
• רוב הסטודנטים (56% מבעלי הדעה) מציינים, כי בעקבות הקורסים שלקחו באנגלית, האנגלית שלהם כלל לא השתפרה או שהשתפרה במידה מעטה.
• רוב גדול מהסטודנטים ציינו כי חשוב, או חשוב להם מאוד, שבמוסד אקדמי יתקיימו פלורליזם ופתיחות למגוון דעות (78%), הוגנות מגדרית (75%) וקיימות ושמירה על הסביבה (70%).
• רוב המשיבים היהודים (57%) ציינו, כי הם מעוניינים במידה רבה, או במידה רבה מאוד, ללמוד יחד עם סטודנטים/ות מקהילות יהודיות בתפוצות, ובכך לחזק את הקשר איתן.

עבודה ושכר לימוד

• רוב מוחלט מהסטודנטים – (90%) כלל לא מרוצה, או מרוצה במידה מעטה, מטיפול המדינה בבעיית יוקר המחיה
• כשליש מהסטודנטים (33%) מציינים, כי היו שוקלים לעבוד לארץ אחרת לאחר סיום לימודיהם.
• רוב גדול מהסטודנטים שלא עובדים (72%) – מציינים שהסיבה העיקרית לכך היא שהעומס בלימודים לא מאפשר להם זאת/אין להם זמן.
• רוב הסטודנטים שלא עובדים (61%) – דיווחו שהסיבה לכך היא שהם לא מוצאים עבודה.
• כמחצית מהסטודנטים שעובדים במהלך הלימודים (47%) – עובדים במקום עבודה שקשור לתחום לימודיהם.
• ממוצע שעות העבודה בחודש בקרב הסטודנטים העובדים – עומד על 94 שעות (!).
(בהשוואה לסקר שנערך ב־2021, חלה ירידה קלה בשעות העבודה הממוצעות של הסטודנטים העובדים).
• השכר החודשי הממוצע של הסטודנטים (כולל אלו שלא עובדים) בשנת 2022 הוא: 3,599 שקל.

גובה השכר החודשי במהלך הלימודים

א. שכר נמוך (עד 2,000 שקל): מרוויחים 26% (שהם כרבע) מהסטודנטים העובדים.
ב. שכר בינוני (2,001־5,000 שקל): מרוויחים 40% מהסטודנטים העובדים.
ג. שכר גבוה יחסית (מעל 5,000 שקל): מרוויחים 34% מהסטודנטים העובדים.
השכר החודשי הממוצע של הסטודנטים העובדים בשנת 2022 הוא: 4,967 שקל. מדובר בעלייה של 210 שקל, בהשוואה לשנת 2021.

גובה השכר של סטודנטים בחודשי הקיץ (2022)

א.שכר נמוך (עד 2,000 שקל): מרוויחים 15% מהסטודנטים.
ב.שכר בינוני (2,001-5,000 שקל): מרוויחים 37% מהסטודנטים.
ג.שכר גבוה יחסית (מעל 5,000 שקל): מרוויחים 48% מהסטודנטים.
• שכר הסטודנט העובד הממוצע בחודשי הקיץ הוא: 6,061 שקל לחודש. מדובר בעלייה של 743 שקל ביחס לסקר 2021.
• השכר הממוצע בחודשי הקיץ של הסטודנטים (כולל אלו שלא עובדים) בשנת 2022 הוא: 3,816 שקל.
• גובה הסיוע החודשי הממוצע שסטודנט מקבל מהוריו, הוא 2,013 שקל. מדובר בעלייה של כ־248 שקל לעומת השנה שעברה (14%).

תחומי ההוצאה החודשית העיקריים

מלבד שכר הלימוד, הסטודנטים מוציאים על דיור ואחזקת דירה 2,730 שקל בממוצע. מדובר בעלייה של 249 שקל (10%) לעומת 2021.
• ההוצאות על מזון מסתכמות ב־1,372 שקל בממוצע. מדובר בעלייה של 88 שקל (7%) לעומת 2021.
* ובגין נסיעות הם מוציאים בחודש 770 שקל בממוצע. מדובר בעלייה של 124 שקל (19%) לעומת 2021.
לסיכום: ההוצאה החודשית הממוצעת הכוללת של סטודנטים בחודש מסתכמת ב־5,980 שקל. זאת עלייה של 521 שקל ( 10%) לעומת השנה שעברה.
והמצב לא פחות טוב אצל מי שגרים בבית והוצאותיהם אפסיות. על־פי המדגם, הם מוציאים בחודש 4,838 שקל בממוצע. עלייה של 585 שקל (14%) לעומת השנה שעברה.
• יחד עם זאת רוב הסטודנטים (58%) מעריכים, כי במהלך חייהם תהיה להם היכולת לרכוש דירה.

הלוואות:

לאור הקשיים הכלכליים, כחמישית מהסטודנטים במדגם - 22% - דיווחו כי הם נטלו הלוואה במהלך לימודיהם.
• בקרב הסטודנטים שנטלו הלוואה במהלך הלימודים, כשני שליש (66%) - נטלו הלוואה של למעלה מ־15,000 שקל.
• ההלוואה הממוצעת שסטודנט נוטל עומדת על 38,706 שקל. זאת עלייה של 4,561 שקל (13%) לעומת השנה שעברה.
• כמחצית מהסטודנטים שנטלו הלוואה (53%) מציינים, כי ההלוואה עזרה להם במידה רבה, או רבה מאוד, כדי לסיים את שנת הלימודים.

חסכונות ופקדונות:

• כשני שליש מהסטודנטים (67%) מציינים, כי הם אינם מצליחים לחסוך כסף באופן מסודר מדי חודש.
• כמחצית מהסטודנטים (47% מבעלי הדעה) ציינו, כי הם מעוניינים במידה רבה, או במידה רבה מאוד, בהצעה לפיקדון חודשי עם תנאים מיוחדים לסטודנטים.
• רוב גדול מהסטודנטים (81%) מציינים, כי היו משתמשים, או אולי היו משתמשים, בשירות דיגיטלי חינמי המאפשר לשלוט טוב יותר בהוצאות וההכנסות, וכן להתייעץ עם צוות אנושי בכל התלבטות כלכלית.
• כ־20% מהסטודנטים מדווחים, כי הם משקיעים כיום בשוק ההון.
• פחות ממחצית מהסטודנטים (44%) מציינים, כי הם יודעים להסביר מה זה ריבית דריבית (הסבר: ריבית על הריבית שנצברה).
• רוב הסטודנטים (57%) לא בחרו עדיין איפה לחסוך פנסיה, וצורפו ישירות על ידי מקום העבודה.
• רוב גדול (83%) מהסטודנטים בעלי קרן פנסיה יודעים היכן מנוהלת קרן הפנסיה שלהם.
• כ־27% מהסטודנטים סבורים, כי מטבעות דיגיטליים יחליפו את הכסף ויהפכו לאמצעי המסחר המרכזי בעתיד.
• כ־26% מהסטודנטים מציינים, שהם יודעים מה זה מטאוורס (יקום וירטואלי בתלת־ממד).
• רוב הסטודנטים (61%) שיודעים מה זה מטאוורס, סבורים כי בתוך חמש שנים תהיה בפלטפורמה זו פעילות עסקית משמעותית.

שביעות רצון הסטודנטים לגבי איכות הלמידה ורמת הקורסים והמרצים (ציון ממוצע)

לשאלה מהי שביעות הרצון שלך מכל אחד מהנושאים הבאים – בסולם: מאוד לא מרוצה=1, לא מרוצה=2, מרוצה במידה בינונית=3, מרוצה=4, מרוצה מאוד=5, לא יודע/ לא זוכר/ת=6 – ענו הסטודנטים:
לפי הסקר, התחומים באיכות ההוראה, הזוכים לשביעות הרצון הגבוהה ביותר, בקרב הסטודנטים בעלי הדעה הם:
א. יחס המרצים לסטודנטים (כולל: נכונותם לסייע, סובלנות ופתיחות לדעות שונות, זמינות מחוץ לשיעור): ממוצע שביעות רצון גבוה (3.92), 69% ציינו שביעות רצון גבוהה.
ב. טיב ההוראה של המרצים (כולל: בהירות וארגון העברת המידע, רמת העניין, עידוד חשיבה עצמאית וביקורתית): 3.71
ג. טיב ההוראה של המתרגלים ועוזרי ההוראה (כולל: בקיאות בחומר, ארגון בהעברת המידע, יחס הוגן לסטודנטים ועוד): ממוצע שביעות רצון גבוה (3.79), 59% ציינו שביעות רצון גבוהה.
ד. רמת הקורסים (כולל: תוכן, שילוב תרגילים, ניסויים, סיורים וסדנאות): ממוצע שביעות רצון גבוה (3.78), 64% ציינו שביעות רצון גבוהה.
ה. שילוב של טכנולוגיות למידה בהוראה (כולל: שימוש באתר למידה מקוון, הרצאות מוקלטות, התקשרות וירטואלית עם צוות ההוראה):3.77.
*** בהשוואה לסקר 2019, שביעות הרצון מאיכות ההוראה נותרה דומה מאוד בכל התחומים השונים שנבדקו.

ולסיכום: מתוך 66 המוסדות להשכלה גבוהה שנבדקו בסקר, בחרנו להציג בפניכם תשעה מוסדות עם מספר המשיבים הכי גבוה והכי נמוך
1. אוניברסיטת בן גוריון שבנגב - 1,120 סטודנטים וסטודנטיות
2. האוניברסיטה הפתוחה - 906
3. המרכז האקדמי פרס - 831
4. אוניברסיטת אריאל בשומרון - 828
5. המכללה האקדמית תל חי - 796
6. הקריה האקדמית קריית אונו - 709
7. אוניברסיטת תל אביב - 591
8. האוניברסיטה העברית בירושלים - 543
9. אוניברסיטת בר אילן - 512
10. המכללה להוראת טכנולוגיה - מיסודה של המכללה למינהל - 1 סטודנט השיב