אחרי חודשים של תלונות מצד עובדים באחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם, אפל הודיעה שהעובדים זכאים לדון בתנאי העבודה והשכר שלהם. כך לפי דיווח ב-NBC.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההודעה הפנימית שנשלחה לעובדים בחברה מגיעה על רקע טענות שנשמעות לאחרונה מצד חלק מהעובדים, שהתאגדו תחת ההאשטאג AppleToo#, וטוענים כי על אף שהחברה מתהדרת בכך שהיא מעניקה שכר שווה לכל עובדיה, היא משתיקה ניסיונות של עובדים לברר את הטענה הזאת.
1 צפייה בגלריה
חנות של אפל
חנות של אפל
חנות של אפל
(צילום: Shutterstock)
כעת, לפי התזכיר הפנימי שנשלח לעובדים, הנהלת אפל אומרת כי יש לעובדים את הזכות לדון בשכרם ולהציף את המחשבות והדאגות שלהם בנושא בפומבי - שינוי משמעותי עבור ענקית הטכנולוגיה שמפורסמת בהתנהלות החשאית שלה בכל הקשור לתנאי העסקה. ההודעה פורסמה באתר הפנימי של אפל, של-80 אלף העובדים בחברה יש גישה אליו.
"המדיניות שלנו לא מגבילה את העובדים לדבר בחופשיות על השכר שלהם, שעות העבודה או תנאי העבודה שלהם", נכתב בהודעה. "אנו מעודדים כל עובד לדבר על החששות שלו בדרך שבה הוא מרגיש בנוח, אם בתוך החברה ואם מחוצה לה, כולל באמצעות המנהל האישי שלו או כל מנהל בחברה".
ההודעה של החברה למעשה מזכירה את הזכות הניתנת לכל עובד במגזר הפרטי בארה"ב על פי החוק, להתאגד ולדון בשעות העבודה שלו ובשכר שהוא מקבל. למרות זאת, כמה חודשים קודם לכן, אפל סירבה למסור הודעה כזאת לאחר שהתבקשה לעשות כן על ידי קבוצת פעילים ובעלי מניות. אז טענה החברה כי זו המדיניות העסקית שלה ולכן אין צורך להבהיר זאת.
בשל כך, ההודעה הנוכחית מהווה ניצחון עבור העובדים שהנהיגו את ה"מרד" הפנימי בחברה, כמו שר סקרלט, מהנדסת תוכנה באפל שהאשימה את החברה כי זו הגבילה את יכולת העובדים לדון בתנאי השכר והעבודה על ידי השבתת סקרי שכר לא רשמיים שערכו העובדים.
מאז אוגוסט, הוגשו נגד אפל שמונה כתבי אישום בגין נהלי עבודה לא הוגנים בסוגיות שונות, החל מהטרדות מיניות ועד פערי שכר. אחד מהאישומים הללו נדחה, וכעת הסוכנות הפדרלית המפקחת על חוקי העבודה בארה"ב חוקרת את שבעת האישומים הנותרים.
"מדובר בניצחון לעובדים כי זה מראה שאפל יודעת שהיא הייתה מפסידה אם זה היה מגיע למשפט", אומרת וינה דובל, פרופסור בקולג' למשפטים של אוניברסיטת קליפורניה הייסטינגס. "אבל לצד זאת זה גם מדגיש עד כמה החוק לא מרתיע מעסיקים לפעול באופן לא הוגן כלפי העובדים, ועד כמה העובדים חסרי כוח מול ההנהלה כאשר זכויותיהם מופרות".
בחודשים האחרונים כאמור מחו עובדי אפל נגד חוסר השקיפות של החברה בנוגע לגובה המשכורות של העובדים. זאת בצל ההצהרה של אפל בנוגע למדיניות שלה, שבה נכתב כי "באופן גלובלי, עובדים מכל המינים מרוויחים אותו דבר כאשר הם מועסקים בתפקיד דומה עם ניסיון וביצועים דומים". למרות זאת, עובדים שערכו סקרי שכר לא רשמיים מצאו פערי שכר, וביקשו מאפל לחקור אותם לעומק. לטענתם החברה התעלמה מהם ולא עשתה זאת.
בתוך כך החברה גם סגרה שלושה סקרי שכר המנוהלים על ידי עובדים, תוך שהיא מציינת כללים נגד איסוף מידע מזהה אישי ו"אירוח" סקרים בחשבון הארגוני של החברה.
בספטמבר, סקרלט הגישה כתב אישום נגד החברה, בטענה שהיא נוקמת בעובדים שהשתתפו בדיונים על השכר. לאחרונה היא הגיעה להסכמות עם אפל וביקשה לבטל את האישום שלה. "שר ועובדים אמיצים אחרים עזרו להביא למודעות את השוויון בשכר ונושאי השקיפות באפל", אמר עורך הדין שלה, אלכסנדר ל. פלסטינר. "כתוצאה מכך, שיחות ודיונים בנוגע לשכר ולתנאי העבודה מתרחשים היום, מה שלא קרה קודם לכן, ואנחנו מקווים שכך זה יימשך".