יוקר המחיה בישראל מביא לפריחה של מיזמים עצמאיים נפרדים מרשתות השיווק למכירת מצרכים לבית: ההסתדרות השיקה היום (שלישי) באופן רשמי את אתר המכירות אונליין שלה למוצרי סופרמרקט ששמו "הסופר החברתי מבית ההסתדרות" ללא פירות, ירקות, מוצרי חלב, לחם טרי, בשר ועוף, בלי קפואים ובלי שום משקה, לא מים מינרליים ולא קולה. האתר מיועד לחברי הסתדרות בלבד, כ-800 אלף איש שיכולים להיכנס אליו רק אחרי הזנת מספר ת.ז, והוא מבצע משלוחים לכל מקום בארץ בעלות של 30 שקלים למשלוח.
המחירים באתר מוצגים לעיתים קרובות כמחיר מחוק ומחיר נוכחי. בניגוד לנהוג, המחיר המחוק הוא המחיר השכיח ברשתות השיווק, ולא מחיר מקורי לעומת מבצע, ובהחלט מדובר במחירים נמוכים.
אלו המחירים - פערים של עשרות ומאות אחוזים לעומת רשתות השיווק
כך למשל, רביעיית טונה 140 גרם (98 גרם משקל מסונן) בשמן צמחי נמכרת בסופר החברתי ב-12.90 שקל בלבד. זהו לא מחיר מבצע. בשאר הרשתות בהן נמכר המותג הוא מוצע ב-17.90 שקל בשופרסל שלי עד 25.90 שקל בקארפור, כלומר פער של 100%-30% במחיר. באתר החישוק, מיזם חברתי נוסף, הוא נמכר בכ-17 שקל במבצע. גם רביעיית טונה ויליפיד נמכרת בזול באתר: ב-14.90 שקל לעומת 26-23 שקל ברשתות.
בקבוק קטשופ היינץ 650 גרם נמכר באתר ההסתדרות ב-7.90 שקלים. ברשתות הפריט נמכר ב-11.90 שקל ביוחננוף וברמי לוי עד 14.90 שקל בילו, כלומר פער מחירים של 89%-50%.
חומוס יבש גדול באריזת 1 ק"ג של מיה נמכר באתר ב-8.40 שקלים בלבד. המחיר של הפריט ברשתות השיווק נע בין 10.90 שקל בשוק העיר עד 14.90 שקל בקארפור. פער של 77%-30%. תרסיס שמן קנולה מימונס 170 גרם נמכר בהסתדרות ב-13 שקל שנמכר ב-16.90 שקל ברשתות השיווק - פער של 30%.
מארז תה ירוק נענע שמכיל 25 שקיקים של ויסוצקי נמכר פה ב-17.80 שקל. ברשתות הפריט נמכר ב-22.90 שקל במחסני השוק אונליין, 24.90 שקל בשופרסל דיל ו-31.90 שקל בילו פערי מחיר של עד 80%. חטיף אורז בייבי ביס לתינוקות בטעם טבעי 50 גרם נמכר ב-10.70 שקל במיזם, 12.90 שקל בקינג סטור, עד 17.90 שקל בסופר-פארם. פער מחירים של 67%-20%.
יש גם פריטים שאפשר למצוא בזול במבצעים ברשתות אחרות. למשל, פסטה ברילה פנה ריגטה 500 גרם נמכרת במיזם החברתי ב-5.80 שקלים. ברשתות: 6.90 שקלים ביש חסד, 8.90 בחצי חינם ו-9.90 שקלים בקרפור - פער של עד 71%. בפרש מרקט יש מבצע: 3 יחידות ב-19.90 שקל, כלומר 6.63 שקלים ליחידה, מחיר שמתקרב למחיר ההסתדרותי.
עוד דוגמא: במבה מתוקה (אדומה) בטעם תות 30 גרם: 1.90 שקלים. בשפע ברכת השם מוכרים את המוצר ב-2.60 שקלים אך במבצע כעת: 1.90 שקלים בקנייה מעל 100 שקלים, בהגבלה לשש יחידות. בשאר המקומות הפריט נמכר ב-2.50 שקלים (רמי לוי) עד 4.90 שקלים (ילו). ללא מבצע מדובר בפער של 31%-158%.
ודוגמא נוספת: שמן זית בלה מסה 750 מ"ל נמכר באתר ב-29.90 שקל. גם רמי לוי מוכר את המותג הפרטי שלו במחיר דומה, אך במבצע.
מחירי מוצרי ניקיון וטיפוח
סנו די קידס תחליב דוחה יתושים לילדים 100 מ"ל 14.40 שקל לעומת 15 שקל במבצע בסופר-פארם, 17.90 שקל ברשתות שונות, עד 21.90 שקל בסופר ספיר בשכונה: פער מחירים של 14%-52%.
מרכך שיער הוואי שמן ורד הבר ושמן מקדמיה, 700 מ"ל נמכר במיזם ב-8.40 שקלים. ברשתות נמכר ב-10 שקלים ברמי לוי באינטרנט (ובמבצע 1 ב-10 שקלים בחנויות, לעומת 13.90 שקל). בשופרסל אקספרס מחירו 16.90 שקל. כלומר פערים של 19% עד 100%.
שמפו לתינוק ג'ונסון משאבה 750 מ"ל נמכר במיזם ב-11.50 שקל. באושר עד: 11.90 שקל ובגוד פארם: 16.90-14.90 שקל, כלומר פער של 3% עד 47% במחירים. קולגייט משחת שיביים להלבנה עם פחם - אדוונסד ווייט נמכרת בהסתדרות ב-9.50 שקל במקום 11.90 שקל בסופר ברקת עד 19.90 שקל בזול ובגדול. פער של 25% עד 109%.
אוקסי אקשן ג'ל להסרת כתמים וניש קליה, 2.75 ליטר נמכר באתר ב-21.20 שקל. ברשתות: 27.90 שקל ביש חסד לעומת 36.90 שקל בזול ובגדול: פערי מחיר של 32%-74%. אקונומיקה סנו ז'אוול בריח לימון, 2 ליטר ב-7.70 שקלים. נמכר ב-9.90 במחסני רווחה ובוויקטורי (במבצע) עד 15 שקל במחסני השוק בשבילך: פערי מחיר של 28%-95%.
ליסטרין קול מינט 500 מ"ל נמכר בגוד פארם ב-15.90 שקל ובאושר עד ב-14.90-12.50 שקל. במיזם החברתי של ההסתדרות מחירו 9.60 שקלים: פערי מחיר של 30%-65%.
נקודות התורפה
שימו לב: לכל המחירים האלה, כמו ברוב אתרי המשלוחים בתחום מוצרי הסופר, יש להוסיף דמי משלוח של 30 שקל. כלומר, יתכן שהמחירים פחות משתלמים אם יש לכם סופר זול קרוב לבית. הם כן מאוד משתלמים לעומת משלוחי אונליין אחרים.
לפי האתר, המשלוח יסופק תוך 7-5 ימי אספקה, זמן המתנה ארוך מדי כשמדובר בקניית סופר. המשלוח יגיע בין 8:00 ל-21:00, כשבבניין ללא מעלית מעל קומה שנייה הוא יסופק לחניה או לקומה השנייה בלבד.
נקודת התורפה העיקרית היא שאי אפשר לקנות שם הכל. אין בכלל מוצרים טריים, כאמור. חלב. גבינות, נקניקים, מוצרי עוף, בקר ודגים טריים, מוצרים מוקפאים כמו שניצל תירס, אפנה וגלידה. אין לחם למעט לחם טוסט עם שמן זית - מיובא מאיטליה. אין מים מינרליים, מיצים טבעיים וקולה. למעשה, אין פה שתייה בכלל, גם לא בירה יין. אין גם שוקולד. מצאנו בפלות של עלית אבל לא שוקולד פרה.
בחלק מהמותגים יש מגוון מצומצם מהרגיל. למשל, מרכך כביסה סנו מקסימה נמכר בניחוח אחד או שניים ולא הפופולריים ביותר. במבה נמכרת בגודל פיצוציה 60 גרם ולא 80 גרם, ואין וריאציות ומארזים. אין מגוון סוגי אורז. מצאנו רק אורז בסמטי. לא מצאנו אבקת מרק בשרית אלא רק בטעם עוף, ואין אקונומיקה באריזה חסכונית של 4 ליטר אלא רק במכל של 2 ליטר.
חלק מהמחירים שלכאורה אינם מבצעים, מוגבלים משום מה לפריט אחד לקנייה, למשל טונה. יש פה תחבושות אולוויז וקוטקס במחירים טובים: 12.40 שקל לאריזה, אבל לא מצאנו מקבילה ברשתות, שם מוכרים גדלים שונים.
המתחרים חברתיים יותר – כי הם פונים לכולם
למיזם יש מתחרים בתחום החברתי: הסופר החברתי של הצינור - חנות שפועלת כחמישה חודשים בב"ש. "הסניף זכה לעשרות אלפי ביקורים בינתיים ומכירות במיליוני שקלים", אמר ל-ynet גיא לרר. "הוא הכי זול בישראל, בפער די גדול. המטרה היא להרוויח רק כדי להחזיק את עלויות התפעול. בקרוב נפתח סניפים נוספים. אני מזכיר שהוא פתוח לכולם ולא רק לחברי הסתדרות".
במקביל קם גם לפני מספר חודשים אתר מכר אונליין בשם החישוק, בניהולו של קסם (גבי) לי, איש תוכנה שלטענתו לא אוהב לשלם ביוקר. "אנחנו קונים בזול ומוכרים בזול. אנחנו מעסיקים 20 עובדים וכל מה שאנחנו רוצים זה רוצים למכור לצרכנים בזול", אמר ל-ynet. באתר הזה יש מגוון הרבה יותר רחב של מוצרים בהשוואה לאתר ההסתדרות, אם כי גם פה אין מוצרים טריים.
"החישוק זאת חברה לתועלת הציבור ואנחנו רושמים אותה כעמותה", הוא מסביר. "מטרתנו היא לעזור לצרכנים לקנות במחירים נמוכים, תוך שקיפות מקסימלית, כולל השוואת מחירים לרשתות ואתרים אחרים. אנחנו רוצים גם שאנשים לא יצטרכו להתאמץ בשביל לקנות בזול, כי אחת הבעיות בקניה חכמה היא שהצרכן צריך להשקיע את מעט הזמן שיש לו בכניסה לאתרי השוואות מחירים ובחלוקת הסל בין 20 סופרים. אנחנו מציעים מראש מחירים נוחים (מעט גבוהים ממחירי ההסתדרות אך לעיתים המשלוח זול יותר והאתר פתוח פה לכולם מ.ק), אנחנו מרוויחים 20% על כל מוצר ולא 80% ואנחנו לא מחזיקים מקרר שלא יהיה לנו פחת – אין פירות וירקות ומוצרי חלב. באין לנו גם מוצרים שקשה לשלח כמו נייר טואלט. בנוסף, אנחנו מאפשרים משלוח לא רק עד הבית אלא גם לנקודה קרובה לבית, מה שמוזיל את העלות".
יש גם אפשרות לתרומה לאתר לפני התשלום.
"כיוון שזה מיזם חברתי, אנחנו מאפשרים לתרום לו כדי שנתרומם ונקים עמותה ואנשים במפתיע – תורמים לא מעט".