הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה סופית את התוכנית להרחבת מתחם קניון מלחה בירושלים שיזמה חברת עזריאלי. במסגרת התוכנית, יורחב מבנה הקניון ב-12,700 מ"ר של מסחר ותעסוקה ויוקמו שני מגדלים בני 18 קומות על שטחי החניונים העליים של הקניון: מגדל אחד ישמש למסחר ותעסוקה ובמגדל השני יוקמו 300 יחידות דיור מוגן ומבנה ציבור עבור אוכלוסיית בני הגיל השלישי.
בנוסף, התוכנית תאפשר תוספת של 8,300 מ"ר מסחר בחזיתות הקניון, ובכך תיצור גישה קלה למסחר על הרחוב ללא צורך בכניסה לקניון. סך כל התוכנית כוללת תוספת בינוי של 90 אלף מ"ר.
2 צפייה בגלריה
הדמיה הרחבת קניון מלחה
הדמיה הרחבת קניון מלחה
הרחבת קניון מלחה
(הדמיה: קולקר-קולקר-אפשטיין אדריכלים)
מדיניות זו תואמת את הגישה של העצמת היקפי הבינוי ועירוב השימושים לאורך צירי הרכבת הקלה ותחבורה הציבורית בכללותה. אזור מלחה עתיד להיות אחד ממוקדי התחבורה הציבורית המשמעותיים בעיר וישולבו בו מספר קווי רכבת קלה ותחנת רכבת כבדה.
כמו כן, התוכנית שמה דגש על שיפור המרחב הציבורי: ביטול שטחי חניה עיליים לטובת יצירת טיילת וכיכר כניסה לקניון, שילוב תקדימי בקניון של חזיתות מסחריות הפונות אל הרחובות על מנת ליצור חזית עיונית פעילה. כן מוצע פיתוח ושדרוג של גן פתוח הצמוד לקניון ובו שרידים ארכיאולוגיים.
מתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי-באבאי, ציינה כי "תוספת התעסוקה ודיור מוגן במתחם, מהווים מימוש הלכה למעשה של תפיסת עירוב השימושים לאורך צירי הרכבת הקלה ולחיזוק תעסוקה איכותית בעיר. כמו כן, התוכנית מהווה עידוד משמעותי להמשך הפיתוח הכלכלי של ירושלים ולתוספת תעסוקה איכותית הנשענת על מערכת הסעת המונים".

העירייה אישרה את תוכנית האב לשכונות בית חנינא ושועפט

בתוך כך, אישרה עיריית ירושלים את תוכנית האב לשכונות בית חנינא ושועפט שמקודמת על ידי העירייה באמצעות האדריכל אלי אילן. התוכנית מתייחסת לאזור בשטח של כ-6,000 דונם בצפון ירושלים. התוכנית מציעה לאמץ את מדיניות הבינוי המאושרת בשכונה ולראות בה מדיניות בסיס להגדרת זכויות בנייה וגובה הבנייה בתחום התוכנית.
2 צפייה בגלריה
שלג בירושלים
שלג בירושלים
שועפט
(צילום: AP)
גובה הבנויה וזכויות הבנויה באזורים השונים המוצעים בתוכנית הם מדורגים בהתאם לגודל המגרש, ובהתאם לכך גם נגזרות ההפרשות הנדרשות לצרכי ציבור. התוכנית מציעה להגדיר אזורים מסוימים בתחומה, בעיקר לאורך קווי הרכס, כאזורים לבינוי עד 12 קומות. מעבר לכך, באזורים מרכזיים לאורך דרך רמאללה ובאזורים שאותרו כמתאימים, התוכנית מציעה מוקדים לבניית מגדלים עד 18 קומות. לאורך תוואי הרכבת הקלה חלה גם מדיניות הבינוי לאורך הרק"ל המאפשרת בנייה גבוהה.
התוכנית מגדירה מספר מוקדים שכונתיים/רובעיים בעלי מאפיינים שונים. מוקדים אלו יהוו עוגנים המאפשרים פיתוח של מוסדות ציבור ותעסוקה בשכונה.
בתחום השימור, התוכנית מיפתה וזיהתה אזורי בינוי היסטורי עפ"י תקופות. נספח השימור של התוכנית כולל זיהויים אלו, שישמשו כלים לבחינת הבינוי הקיים במסגרת הכנת תוכניות מפורטות והגשת בקשות להיתרי בנייה.
השדרה המרכזית של שועפט ובית חנינא היא דרך גב ההר, הידועה כדרך רמאללה. דרך זו היא עורק התנועה הראשי של השכונות, ובתחום שועפט היא כוללת גם את תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה.
תוכנית האב מציעה מספר דרכי רוחב חדשות להקלת עומס דרך רמאללה, המוביל מבית חנינא ושועפט לכיוון מרכז העיר. מטרת דרכי הרוחב היא לתרום להעברת התנועה מתוך השכונה לדרך עוזי נרקיס במזרח ולדרך 50 במערב.
בתחום הנופי מציעה התוכנית שני פארקים רובעיים. האחד בצמוד לדרך 20 (דרך בן ציון נתניהו) מצפון והשני בתחום נחל עטרות בצפון השכונה. התוכנית מציעה גם טיילת לאורך תוואי דרך 21 המקשרת בצד המערבי של התוכנית, בין חלקי השכונות מדרום ועד צפון.