העלאות המיסים שעמדו על הפרק יידחו לשנה הבאה? ל-ynet נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה את משרד האוצר להפסיק לתכנן העלאות מיסים לשנה הנוכחית, ולכוון את המהלכים הנדרשים לטיפול בגירעון רק ב-2025. אם ראש הממשלה ידבק בהחלטתו, המשמעות היא שהכוונה להעלות את המע"מ ל-18% כבר ביולי הקרוב תידחה ל-2025, כמתוכנן, וכך גם ככל הנראה ההחלטה שהתקבלה באוצר לבטל את הפטור ממס על יבוא עד ל-75 דולר כבר בקרוב.
פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי של נתניהו, אמר ל-ynet כי בלשכת רה"מ מתנגדים בתקיפות להעלאת מיסים השנה. לדבריו, "אין סיכוי שנסכים להעלאות מיסים כעת. בעת מלחמה אין זה הזמן להעלות מיסים, במיוחד בשעה שהמשק כבר מתאושש והנתונים הכלכליים של ישראל צפויים להציג שיפור משמעותי ומהיר כבר בתקופה הקרובה".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
מליאת הכנסת ביום ה-234 למלחמה
ראש הממשלה נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי )
במשרד האוצר בחנו בשבועות האחרונים צעדים הכרחיים, לדבריהם, לצמצום הגירעון הגדול בתקציב, הן בשנה הנוכחית, שבה כבר צופים באוצר חריגה בגירעון לכיוון של 8% במקום 6.6% שנחזה בהחלטת תקציב המדינה. רק אתמול פרסם הכלכלן הראשי במשרד האוצר, ד"ר שמואל אברמזון, את תחזית ה"נומרטור" לשנת 2025 ולפיה הגירעון יחרוג עד לשיעור גבוה של 5.2%, לעומת תחזית קודמת שיגיע ל-3.5% וקודם למלחמה מתווה לפיו הגירעון יסתכם בשנת 2025 רק בשיעור של 1.75%. גם באוצר אישרו שנתניהו הורה להם להפסיק לקדם העלאות מיסים בשנה הנוכחית.
בחוק התקציב שאישרו הממשלה והכנסת לפני שבועות אחדים נכללת העלאת שיעור המע"מ, ביטוח הבריאות ומיסים נוספים רק בשנת 2025. אולם, בשל החריגה המסוכנת מהגירעון כבר השנה, עקב הוצאות המלחמה הגבוהות מאוד במישור הלוחמה ובמישור האזרחי (פיצוי המפונים, העסקים, הניזוקים בצפון וכדומה), הציעו בכירים באוצר להקדים את העלאת המע"מ באחוז ל-1 ביולי, בדיוק במחצית שנת 2024.
ל-ynet נודע שבנתוני ביצוע התקציב לחודש מאי שיתפרסמו בהמשך, יש המשך של בלימה של הירידה בגביית המיסים שנרשמה בחודשים הראשונים של המלחמה וצפוי אף שיפור בגבייה ועמידה ביעד הממשלה בחודש מאי.
בין הצעדים שנדונים באוצר בימים אלה ועשויים להיכנס לתוקף בינואר 2025:
- העלאת המע"מ באחוז אחד ל-18%, מה שכבר אושר כאמור בחוק ההסדרים.
- אי הצמדת מדרגות מס הכנסה ומס הרכישה לאינפלציה
- ביטול הפטור ממס על יבוא עד ל-75 דולר, אם ראש הממשלה יסיר את הווטו שהטיל על צעד כזה השנה.
- הטלת מס פחמן שלפי שעה נדחתה מהשנה.
- העלאת שיעורי אגרות שונות שגובה הממשלה כולל על כלי רכב.
מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ', אמר היום בכנס השנתי של רואי החשבון באילת כי "כרגע אין לבצע צעדים קונקרטיים בתחום המיסים כבר בשנת 2024, אבל צריך לקחת בחשבון שאנחנו דינמיים לחלוטין. התפתחות כזאת או אחרת מבחינה ביטחונית עשויה לשנות את דעתנו בנוגע לצורך בהעלאת מיסים".
בעניין ההחלטה להפעיל בקרוב את נוהל הגילוי מרצון, לפיו אזרחים יתוודו על העלמות מס ללא הליך פלילי, אמר אהרונוביץ' כי "לא מדובר בצעד פשוט ולראיה היועצת המשפטית לממשלה התלבטה מאוד לגביו, אך הנוהל ייכנס לתוקף בקרוב מאוד, לאחר שנפרסם את כלליו".