רשות ניירות ערך הגישה היום (ראשון) למחלקה הכלכלית של בית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה נגד חברות "איתנים יזמות מ.ל 148" ו"פרסונל יזמות" שבשליטת אלון מורן ואלישי להב, העוסקות בייזום וניהול פרויקטים בתחום הנדל"ן בארץ. הרשות ביקשה מבית המשפט להוציא צו המונע מהנתבעים לבצע כל פעילות של גיוס משקיעים ולקוחות לצורך השקעות וניהול כספים עבור אותם משקיעים, בטענה להפרה של דיני ניירות ערך.
ברקע, לאחרונה פורסם בכלכליסט כי בעל השליטה ב"פרסונל יזמות" פנה למשקיעי החברה והסביר כי בעקבות קשיי נזילות הוא מתקשה לשלם את הריבית שהתחייב לה. בנוסף פורסם כי על פי עדויות של משקיעים, הם לא מצליחים למשוך את כספם.
רשות ניירות ערך טוענת באמצעות עו"ד ליאב וינבאום מפרקליטות מחוז תל- אביב כי "תביעה זו מוגשת בדחיפות נוכח ממצאים חמורים ביותר שהתגלו לרשות ניירות ערך לפיהן בין השנים 2018-2024 פעלו הנתבעים לגייס ממאות משקיעים בישראל סכום של כ-400 מיליון שקל תוך ביצוע הפרות של דיני ניירות ערך. ממצאים אלו, מצדיקים מתן החלטה שיפוטית מיידית שתביא להפסקת גיוס הכספים על ידי הנתבעים ולצורך הגנה על ציבור המשקיעים".
1 צפייה בגלריה
(צילום: עופר עמרם)
רשות ניירות ערך טוענת בתביעתה כי "הקבוצה המרכיבה את איתנים ופרסונל פועלת תחת השם 'איתנים 148 מקבוצת פרסונל' או 'TCI GROUP' .לצורך מימון הפרויקטים, פונה הקבוצה למשקיעים פוטנציאלים ומציעה להם להעמיד לחברות הקבוצה הלוואות במסלולי מימון שונים. שיווק ההשקעה מתבצע בעיקר באמצעות מתווכים פיננסים חיצוניים, כדוגמת סוכני ביטוח ומתכננים פיננסיים, אשר פונים למשקיעים פוטנציאליים תמורת עמלה".
עוד נטען, כי הקבוצה עוסקת בייזום ובניהול פרויקטים למגורים בישראל (התחדשות עירונית). "הפעילות האמורה מתבצעת, בין היתר, על ידי גיוס כספים באמצעות קבלת הלוואות ממשקיעים. משקיע המלווה כספים לקבוצה מתקשר בהסכם עם חברה בת של אחת מחברות הקבוצה (איתנים או פרסונל). כספי המשקיעים מופקדים בחשבון נאמנות נפרד לכל חברת פרויקט".
מבדיקת הרשות עולה כי במהלך השנים 2018-2024 לוותה הקבוצה מכמה מאות משקיעים בישראל סכום של כ-400 מיליון שקל. הרשות טוענת כי מממצאי בדיקה שנערכה על ידי סגל הרשות הקבוצה ביצעה "הצעה ומכירה של ניירות ערך בשנים 2018-2024 למספר משקיעים הגבוה באופן משמעותי מהמותר בחוק (35 משקיעים בשנה) ביחס לכל אחת מהשנים במצטבר.
לפי הרשות, הקבוצה חרגה מהמגבלה המותרת בחוק בכל אחת מהשנים הבאות בתקופה הרלוונטית: בשנת 2019 גייסה 96 משקיעים, בשנת 2020 גייסה 234 משקיעים, בשנת 2021 גייסה 295 משקיעים, בשנת 2022 גייסה 333 משקיעים, בשנת 2023 גייסה 478 משקיעים ובשנת 2024 גייסה 178 משקיעים.
נוכח ממצאים אלו, נשלח על ידי הרשות לנתבעים מכתב המבהיר להם כי הם מפרים את הוראות חוק ניירות ערך בכל הקשור להצעה ומכירה של ניירות ערך למשקיעים ללא תשקיף, וכי עליהם לחדול לאלתר מכל פעולה שיש בה כדי הפרה של החוק.
מנגד במכתב שצורף כנספח ונשלח על ידי עו"ד רון טורקלטאוב, בא כוח "איתנים יזמות מ.ל 148" ו"פרסונל יזמות" לרשות ניירות ערך ב-17 ביולי נכתב כי "אין להחלטה כאמור בסיס בעובדות והיא שגויה מיסודה. הגם שעמדת מרשותי היא שמדובר בטעות שנפלה מלפניכם, מודיעות בזאת מרשותי כי בכוונתן לקיים את הוראותיכם וכי כבר נכון למועד משלוח מכתבי זה (ולמעשה עוד קודם לכך) הופסקה כל פעילות של קבלת הלוואות מאת מלווים מקרב הציבור על ידי חברות אלה. מובן כי הודעת מרשותי נעשית מבלי לפגוע בזכויות ותחת מחאה".
עוד נטען כי החברות לא הפרו את חוק ניירות ערך וכי "החברות לא ביצעו פניה כלשהי לציבור ולא ביצעו פעולות שיווק כלפי הציבור – ההיפך - מי שפנה לבחברות היו סוכני ביטוח והם אלו שהציעו להן להתקשר בהסכמי הלוואה עם לקוחות מובחרים שלהם.לפיכך הטענה כאילו החברות יזמו 'פניה לציבור' או כי מתקיים 'תהליך גיוס' אינה מדויקת וזאת בלשון ההמעטה". מנגד טוענת הרשות לניירות ערך בתביעה כי החברה ממשיכה לגייס משקיעים לצורך פעילותה.
מחברת פרסונל נמסר: "החברה פועלת כחוק ומלווה בייעוץ משפטי המאשר את כל פעולותיה - לרבות אלה שצוינו בתביעה. בעקבות המלחמה, חלו עיכובים בכל ענף הבנייה בשל מחסור בפועלים, אנשי מפתח ברשויות ועוד - אלה הביאו לעיכוב בפרויקטים של החברה ובתשלומים המגיעים לה מספקים, מה שיצר קושי זמני בתזרים. בימים אלה אנחנו סוגרים את הפערים שנוצרו, וממשיכים להתקדם בפרויקטים שבבנייה".