הממשלה אישרה את החלטת שר הכלכלה ניר ברקת למנות את תנ״צ יעקב (קובי) זריהן, מועמדו של שר הכלכלה ניר ברקת, לתפקיד הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן. מועמדותו הוצגה לוועדת האיתור באמצע ההליך בו השתתפו בין היתר עורכי דין שעובדים שנים ברשות.
זריהן הוא בעל תארים אקדמיים בלימודי המזרח התיכון ובמשפטים, אך אין לו ניסיון בתחום הצרכנות. הוא עבד שנים במשטרת ישראל, בין היתר "עסק בתחום המודיעין והחקירות, כולל ניהול וטיפול בפרשיות חמורות וארגוני פשיעה. בתפקידיו האחרונים שם היה ראש מינהלת מודיעין ולאחר מכן מונה לראש מינהלת הרכבת הקלה והמטרו במשטרת ישראל.
3 צפייה בגלריה
קובי זריהן
קובי זריהן
קובי זריהן
(צילום: באדיבות משרד הכלכלה)
באופן שנוגד לכאורה התנהלות של מנהל תקין, התפקיד לא אויש במשך כשנה. הממונה הקודם עו"ד מיכאל אטלן, עזב במרץ 2023 והרשות מתנהלת מאז ללא ממונה. "בעמותת הצלה", לקידום חברה הוגנת, טענו שאמנם אי מינוי ממונה הוא מצב לא תקין וטוב שהיועמ"ש דחפה למינוי קבע לתפקיד, אך גם בהליך האיתור נפלו פגמים וכך גם במינוי של הממונה החדש, בשל התאמתו הלא מדויקת לכאורה לתפקיד וריחוקו מהמטריה הצרכנית. נטען שהוא קודם לכאורה על ידי מקורבים לשר הכלכלה. המכתבים ששלחה לשר הכלכלה לא נענו זמן רב.

מועמד "מוצנח" לכאורה ללא ניסיון באכיפה צרכנית ובדיני צרכנות

"הצורך בבדיקה עולה בשני מישורים", כתב בא כוח השל העמותה, עו"ד אלעד מן, במכתבים למשרד הכלכלה. "האחד: התאמתו של המועמד לתפקיד, שאין לו ניסיון כלל בתחום הדעת הרלוונטי של רגולציה צרכנית או ידע ייחודי ורלוונטי למשימות הליבה ולתפקידי הרשות. בחינת היבט זה צריכה להיעשות גם בשים לב לשאר המועמדים שנבחנו על ידי הוועדה, ובמיוחד על רקע העובדה שלהבנת העמותה, נעשתה אל מועמד זה פנייה לאחר תחילת תהליך האיתור ובשלב די מתקדם שלו. מכאן אף עולה החשש למעורבות לא תקינה בעבודת ועדת האיתור שעלולה להשליך על עצמאותו ועל שיקול הדעת שלה. בהקשר זה אזכיר את בקשת המידע והמסמכים הנוגעים לעבודת הוועדה שטרם נענתה או זכתה להתייחסות כלשהי מצד גורמי המשרד והנציבות אליהם הופנתה.
"המישור הנוסף הוא פרסומים ואירועים שונים שנקשרו בשמו של המועמד המצריכים בירור ובדיקה, לכל הפחות, טרם המינוי ובחינת המידע שהיה מונח לגביהם בפני ועדת האיתור טרם המליצו על המינוי וקידמוהו להחלטת אישור בממשלה (בין היתר: חשש לשימוש בכלי איסוף המידע פגסוס מ.ק)".
3 צפייה בגלריה
מפגינים צועקים "בושה" לניר ברקת, בועידה הכלכלית השנתית בבורסה בתל אביב
מפגינים צועקים "בושה" לניר ברקת, בועידה הכלכלית השנתית בבורסה בתל אביב
שר הכלכלה ניר ברקת
(צילום: מוטי קמחי)

"הוועדה פעלה משיקולים מקצועיים בלבד"

בסופו של דבר, משרד הכלכלה השיב לעמותה כי הוא דוחה מכל וכל טענות למעורבות בעבודת הוועדה. הוועדה סברה כי הוא עומד בתנאי הסף ומתאים ביותר לתפקיד לאור ניסיונו המקצועי. הוא מביא עמו: "ידיעות נרחבות בתחום החקירות, האכיפה והמודיעין וידע בעבירות כלכליות שרלוונטיים לתפקיד. יש לו ניסיון בניהול תקציבים גדולים והובלת תהליכי עבודה משמעותיים וניהול ארגונים גדולים ומורכבים. הוועדה התרשמה כי הוא מביא עמו תפיסת עולם מגובשת לטיפול בנושאים, למידה, סימון מטרה, ביצוע ומעקב תוך ביצוע התאמות... הוועדה פעלה בהתאם לכל הכללים ומשיקולים מקצועיים בלבד".
בוועדת האיתור נתקבלו 69 מועמדויות, 42 מהן נפסלו על אי עמידה בתנאי הסף, 9 מועמדים הסירו מועמדות, 20 אושרו להמשך ההליך על סמך עמידתם בתנאי הסף ו-8 זומנו אחרי תבחינים שונים. בין היתר: אניטה יצחק שעובדת ברשות, אסנת מארק, איתן פסח, אסף מוזס ועופר פיינשטיין. זריהן הוצע כמועמד באמצע הליך האיתור.
למועמדים נשלחה מטלה: "תאר סוגייה צרכנית שיש בה דילמה וקבלת החלטה ניהולית או מקצועית. מתבקש לציין את דרך ההתמודדות עם אתגרים וקבלת החלטות תוך שימת דגש על תהליכי קבלת החלטותיך". זריהן הציג בפני הוועדה את תפיסתו לטיפול בתופעת עוקץ הקשישים.
3 צפייה בגלריה
אסנת מארק בהפגנה בדרישה להקמת ועדת חקירה בפרשת NSO
אסנת מארק בהפגנה בדרישה להקמת ועדת חקירה בפרשת NSO
אסנת מארק. גם היא הייתה מועמדת
(צילום: מוטי קמחי )
משר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת נמסר בהודעה לעיתונות: "אני שמח על אישורו של קובי זריהן לתפקיד ממונה על רשות הגנת הצרכן והסחר ההוגן. הבחירה בקובי מבוססת על ניסיונו הרחב והמוכח בתחום המודיעין והחקירות. זריהן שירת במגוון תפקידים בצה"ל ובמשטרה, מה שמעניק לו יכולת ייחודית לנהל את רשות הגנת הצרכן באופן מקצועי ואפקטיבי. אני סמוך ובטוח כי קובי יוביל תהליכי שינוי והבאת תוצאות מובהקות בקידום מנגנוני הגנת הצרכן ושוק הסחר ההוגן בישראל.
יעקב (קובי) זריהן מסר באותה הודעה: "אני גאה ונרגש לקבל את התפקיד החשוב הזה. מודה לשר הכלכלה, ניר ברקת, ולמנהלי משרד הכלכלה על האמון שנתנו בי. בכוונתי לפעול בנחישות למען זכויות הצרכנים בישראל ולהבטיח שוק סחר הוגן ושקוף עבור כל אזרחי המדינה".