משהו השתנה באפליקציית ביט, וזה לא רק הלוגו: לקוחות התבקשו לאשר עדכון לאפליקציה וגילו שסכום הכסף שהועבר להם אחרי העדכון, נשאר באפליקציה כ"יתרה בביט", במקום לעבור ישירות לחשבון בנק שלהם.
כלומר: ביט החליטה להפוך מאפליקציה להעברת כסף בין אנשים לאפליקציה שניתן להחזיק בה סכום כסף ולא בטוח שכל הלקוחות מבינים בדיוק את משמעות המהלך, או הבינו שהם בעצם מאשרים "לפתוח חשבון" בביט ולנהל שם "עו"ש".
גם עכשיו אפשר להעביר כסף מביט לחשבון הבנק ושגובה ה"יתרה בביט" יהיה אפס, אבל ברירת המחדל מעכשיו היא שהכסף שאתם מקבלים בביט עובר אוטומטית ליתרה בביט בלבד. משם, אם אתם מעוניינים אתם יכולים להעביר אותו לחשבון הבנק שלכם (שהוגדר באפליקציה) וזה דורש פעולה אקטיבית של הלקוח, בניגוד לאופי האפליקציה עד כה, אז הכסף עבר ישירות לחשבון הבנק שלכם ולא ליתרה באפליקציה.
בנק הפועלים הכריז על כוונתו לצאת במהלך כזה בספטמבר וכעת הוא נכנס לתוקף בהדרגה. לא כל הלקוחות כבר קיבלו התרעת עדכון שאישורה גורם לשינוי הזה באפליקציה. חלקם יגלו שיש לעדכן את האפליקציה רק אם ייכנסו לחנות האפליקציות.
ביט העתיקה את המהלך של פייבוקס - בלי היתרונות
מה היתרון לצרכנים בשינוי הזה בביט? אין באמת יתרון למעט העובדה שההעברה ליתרה נעשית מיידית (אחרי שהנמען מאשר את ההעברה). יתרת הביט משמשת כרגע רק להעברות בביט: כבר אי אפשר לשלם בביט בחנויות למשל, כמו ארנק דיגיטלי מלא, אחרי שבוטלה האופציה הזאת (משום שגוגל ואפל שולטות בשירותי התשלום ללא מגע). עוד יתרונות קטנים: שימוש בכסף מחוץ למסגרת האשראי וחיסכון של עמלות דיגיטליות שחלק מהבנקים גבו על העברה לחשבון הבנק. כלומר: אין פה יתרון בולט.
ביט בעצם העתיקה מהלך דומה של פייבוקס של בנק דיסקונט, שהייתה הראשונה להציע יתרה באפליקציה מבין שתי אפליקציות העברת התשלומים הפופולריות בישראל. לעומת ביט, בפייבוקס מציעים ריבית של 3% על הכסף הנזיל שנצבר ביתרה, כפיתוי לצבירת יתרה בפייבוקס. בביט של בנק הפועלים - לא מציעים כלום. אין ריבית ללקוח, כשהבנק עצמו יכול להפקיד את היתרות האלה בבנק ישראל ולקבל עליהן ריבית. לא כל כך הוגן.
בנק הפועלים (כמו בנקים נוספים) לא מציע ריבית על העו"ש (הציבור בישראל מנהל כספים בעו"ש בהיקף של מאות מיליארדי שקלים) והוא למעשה ממשיך במגמה הזאת גם בביט: הוא מייצר חשבון עו"ש (גם אם מוגבל) באפליקציה ללקוחות כל הבנקים ולא נותן להם ריבית.
שימו לב שבביט מגבילים את היתרה באפליקציה ל-5,000 שקל, כשבפייבוקס היא עד 20 אלף שקל. בנק ישראל מגביל את הצבירה עד 20 אלף שקל ומגביל את המחזור השנתי ואת הפעולות באפליקציות האלה. לא ברור למה ביט מגבילה את היתרה עד 5,000 שקל בלבד.
שתי האפליקציות לא מאפשרות להיכנס למינוס ביתרה וגם לא לחריגה מעבר למגבלת הסכום. בביט, אם מועבר ללקוח סכום שמביא את היתרה שלו מעבר ל-5,000 שקל, השארית תועבר לחשבון הבנק המוגדר באפליקציה. אם בוצעה העברה מעבר לסכום היתרה: היא תרד מכרטיס האשראי שמוזן לאפליקציה ולא מהיתרה.
בנוסף, לביט יש יתרה אחת וזהו, בעוד שבפייבוקס אפשר לפזר את הכסף בתוך "בוקסים" - קטגוריות חיסכון שונות וגם בקבוצות או בפייבוקס של זוגות.
90% מהעברות נעשות דרך ביט ועדיין אי אפשר להעביר כסף בין אפליקציות
ביט עדיין לא גובה עמלה על העברות כספים דרך האפליקצייה, אבל החל מ-1 בינואר 2025, לקוחות ישלמו עמלה של 0.6% על כל קבלת תשלום מעבר ל-25 אלף שקל בשנה. כלומר הריבית תהיה רק על סכומים מעל סכום זה - מה שרלוונטי לעסקים קטנים ובעלי דירות למשל, אך לרוב לא לצרכנים פרטיים.
דרך ביט מתנהלות 90% מהעברות הכספים בין אנשים פרטיים בישראל, שוק שמגלגל יותר מ-20 מיליארד שקל בשנה, אך היא מסבה לבנק הפועלים שמחזיק בה הפסדים של יותר מ-120 מיליון שקל בשנה.
לפי רשות התחרות, ב-2020 נעשו 50 מיליון פעולות בהיקף של כ-10 מיליארד שקל באפליקציות התשלומים, כשביט כמובן ריכזה את רוב הפעילות הזאת.
הרשות לתחרות המליצה להתמודד עם שליטת ביט בשוק באמצעות העברת כסף בין האפליקציות. כלומר במקום "קיבלת כסף בביט לכן אתה חייב להוריד אפליקציית ביט" - "קיבלת כסף דרך ביט, אתה יכול לקבל אותו לפייבוקס שלך". המטרה: שייכנסו עוד אפליקציות לשוק שישברו את אפקט הרשת של האפליקציות הקיימות: אם כל הצרכנים מעבירים דרכן כסף והן "סגורות" - גם אתה כצרכן חייב להוריד אותן אחרת תישאר מחוץ למעגל קבלת הכספים. ההמלצה הזאת נכנסה לחוק המסדיר את ענף התשלומים החוץ בנקאיים, אך הצרכנים עדיין לא רואים יישום שלה בפועל לא בביט ולא בפייבוקס.