המיליארדר ואיש העסקים איתן ורטהיימר הלך לעולמו בגיל 70. ורטהיימר, נשוי ואב לחמישה, הוא בנו של התעשיין ואיש העסקים סטף ורטהיימר (כיום בן 95), אשר הקים בישראל אימפריה עסקית שהפכה את המשפחה לאחת העשירות בארץ עם הון שמוערך בלמעלה מ-6 מיליארד דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בין חמשת ילדיו של ורטהיימר: השחקנית מאיה ורטהיימר, שנשואה לקונסול הכללי של ישראל בניו-יורק ולשעבר שר התיירות, אסף זמיר.
3 צפייה בגלריה
איתן ורטהיימר
איתן ורטהיימר
איתן ורטהיימר
(צילום: אוראל כהן)
ורטהיימר נולד ב-1951 בנהריה, שבה התגורר אביו לאחר שעלה לישראל מגרמניה, לצד עוד עולים שהפכו לתעשיינים מובילים, כדוגמת משפחת שטראוס, איתה נמצאת המשפחה בידידות לאורך שנים.
כבר בגיל חמש החל ורטהיימר לעבוד בנגרייה. כילד גם לקה בשיתוק ילדים ואיבד את אחת מעיניו. בגיל 24, לאחר סיום שירותו בצה"ל, ניסה להשתלב כעובד ייצור במפעל "ישקר", שהקים אביו, אך פרש עם עוד שני עובדים לצורך הקמת יוזמה עצמאית בתחום כלי עבודה לעיבוד שבבי. לאחר מכן, שהה כתשעה חודשים בארה"ב ועבד בחברת הסמיקונדוקטורים אדמס. כשחזר לישראל ב-1977, קנה, שיקם ומכר מספר חברות, וכך עשה את הונו הראשוני. ב-1982 שב והצטרף לעסקי אביו, ניהל תוכנית הבראה ב"ישקר" והצטרף לניהול החברה לאחר שאביו נפצע קשה בתאונת דרכים. תחת ניהולו צמחה רווחיות החברה ביותר מפי 20.
ב-1996 רכש עם איש העסקים מוטי זיסר כ-13% ממניות חברת אפריקה ישראל להשקעות, שנמכרו ברווח גדול לאחר מספר חודשים. באמצע שנות ה-90 פרש מניהול שוטף של החברות המשפחתיות, והוא מעורב בהן מאז כנשיא. בשנת 2006 הוביל את מכירת קבוצת IMC לחברת ברקשייר האת'וויי, שבבעלות וורן באפט, שרכשה 80% ממניות החברה בסכום של 4 מיליארד דולרים. חמש שנים לאחר מכן מימשה החברה את האופציה לרכישת האחוזים הנותרים תמורת 2.05 מיליארד דולרים.
3 צפייה בגלריה
איתן ורטהיימר עם אביו סטף ורטהיימר, וורן באפט והשותף שלו
איתן ורטהיימר עם אביו סטף ורטהיימר, וורן באפט והשותף שלו
איתן ורטהיימר עם אביו סטף ורטהיימר, וורן באפט והשותף שלו, בביקורם במפעל ישקר
(צילום: גיל נחושתן)
בנוסף לעסקים ולתחביבים שונים שלו, שבין המפורסמים שבהם היא אהבתו לכלי רכב עתיקים כשבבעלותו עשרות רכבי אספנות, הוא ידוע גם בפעילותו הפילנתרופית - אם כיועץ אסטרטגי בהתנדבות לחברות וגופים שונים, אם כשותף עם שאול מופז להקמת תוכנית עתידים, שמטרתה לשלב צעירים מצטיינים מהפריפריה במוסדות להשכלה גבוהה, ואם כמי שייסד בשותפות עם הסוכנות היהודית את 'קרן דרומה צפונה', שמטרתה לחולל שינוי בכלכלה האיזורית ולהעלות את רמת החיים בגליל ובנגב.
הפילנתרופיה, אגב, היא נושא חשוב במשפחה. ב-2016, למשל, העבירה רעייתו, אריאלה ורטהיימר, את כל הכנסות התערוכה שלה "קופסאות אור 2016" למחלקה האונקולוגית באחד מבתי החולים בארץ.
3 צפייה בגלריה
איתן ורטהיימר
איתן ורטהיימר
איתן ורטהיימר עם אשתו אריאלה ובתו מאיה
(צילום: אוראל כהן)
באפריל האחרון סיפרה אריאלה על התמודדותה עם מחלתו של בעלה באמצעות תערוכת האמנות שלה, "נוף מולדת". בראיון לכלכליסט סיפרה על גילוי הגידול הסרטני בראשו של ורטהיימר, על הטיפול, איך העביר אליה את המידע והאחריות לנכסים ולעסקים שבידי המשפחה עם גילוי המחלה, ועל התערוכה שיצאה בעקבות זאת. "צילמתי תחתיות של סירות, הדפסתי על קנבס, ואת זה שפשפתי ושייפתי. אחר כך אספתי את כל פירורי השיוף למבחנות שנתלו על הקיר בתערוכה".
גם אחותו של איתן, רות ורטהיימר, רצתה בתחילה להיות אמנית, פסלת, אולם הפכה למשקיעה מצליחה. לפני ארבע שנים מכרה את חברת סרווטרוניקס, המייצרת חיישנים ובקרי הינע למכונות תעשייתיות, לחברת מדאה הסינית לפי שווי של 170 מיליון דולר.