בזמן שהממשלה לחצה על חברות ויבואני המזון לעצור ולבטל התייקרויות, דווקא רשות ממשלתית בולטת מעלה מחירים. רשות שדות התעופה העלתה בסוף ינואר את מחירי החניה בנתב"ג בעד 14%.
כך למשל, מחיר חניה יומית בחניון לטווח ארוך התייקר מ-40 ל-45 שקל. מחיר חנייה מקורה בחניון לטווח ארוך התייקר מ-70 ל-80 שקל ליממה. גם מי שמגיע לשדה לאסוף נוסעים ישלם יותר: 20 שקל לשעת חניה במקום 18 שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יצוין כי העלאת המחירים מגיעה בתקופה שבה רבים חוששים להגיע לשדה בתחבורה ציבורית בגלל מגפת הקורונה, והרכבת פועלת בתדירות מוגבלת בגלל מחסור בעובדים שחלו או שוהים בבידוד, וביטלה את רכבות הלילה שהסיעו נוסעים רבים לשדה.
לא מדובר בהתייקרות ראשונה בתעריפי רש"ת, שמשפיעה על עלויות הטיסה של הישראלים: בספטמבר התייקרה אגרת הנוסע שמשולמת עבור כל המראה ונחיתה בשדה מ-27 ל-30 דולר.
ההכנסות ירדו משמעותית בזמן הקורונה
מגפת הקורונה חתכה בחדות את הכנסות רש"ת, שעברה להפסדים וקיבלה הקלות מהמדינה. לפי דוח חברת מידרוג, בשנים שקדמו לפרוץ המגפה, 2017 ,2018 ו-2019 הגיעו הכנסות הרשות לכ-3.6 מיליארד שקל, כ-3.8 מיליארד שקל ו-4.1 מיליארד שקל, בהתאמה. הרווח התפעולי המתואם עמד על כ-939 מיליון שקל, כ-897 מיליון שקל וכ-887 מיליון שקל, בהתאמה, והמדינה גבתה ממנה תמלוגים שהגיעו ל-1.219 מיליארד שקל ב-2019.
לעומת זאת, ב-2020 ההכנסות הסתכמו במיליארד שקל ובמחצית הראשונה של 2021 בכ-372 מיליון שקל. בהתאם לכך, הרשות הציגה הפסד תפעולי בהיקף של כ-4.1 מיליארד שקל ב-2020 וכ-657 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2021. על פי תחזית הרשות העדכנית, בשנת 2021 צפויה כמות הנוסעים לעמוד על כ-6 מיליון בלבד, כאשר בשנים 2022-2024 צפויות כמות הנוסעים לגדול בהדרגה עד לכ-24 מיליון, ועימן גם הכנסות הרשות מאגרות תעופה. ב-2019, השנה המלאה האחרונה לפני המגפה, הגיע מספר הנוסעים ל-26.5 מיליון איש.
בגלל הפגיעה החריפה בהכנסות ויתרה המדינה ב-2020 לרשת על תמלוגים בסך 19 מיליון שקל, ואפשרה לה השנה להנפיק אגרות חוב בשווי 2-2.5 מיליארד שקל, הנפקה שצפויה בהמשך השנה.
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "מחירי החניה בנתב"ג התעדכנו לראשונה מזה 12 שנה. בתקופה שבה לא פעלה תחנת הרכבת בשדה, ולא התאפשרה העלאת נוסעים מטעמי בריאות הציבור, הענקנו לנוסעים הנחה של 50%. אבל העלויות השוטפות שלנו ממשיכות לגדול, ואנחנו לא מקבלים מהמדינה פיצוי אחר. גם כעת עלות חניה יומית בנתב"ג היא מהנמוכות בארץ, בטח שבאזור המרכז".