הייאוש גובר בקרב עובדי אל על ושאר עובדי התעופה הישראלית, שיצאו ביום ה' הקרוב להפגנות ברחבי הארץ בהובלת איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, "במחאה על התעלמות מעובדי התעופה", לדבריהם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ברקע, 2,000 מעובדי אל על עדיין בחל"ת והנהלת החברה פנתה בימים אלה בדרישה לוועד העובדים, להוצאה לחל"ת של בין 800 ל-1,000 עובדים נוספים. יו"ר מועצת עובדי אל על, שרון בן יצחק, הפיץ אתמול (א') איגרת לעובדים בא הוא קורא להם להתייצב להפגנה והזהיר "בכוונתנו לנקוט בפעולות קיצוניות, אם נידרש לכך".
2 צפייה בגלריה
מטוס של אל על
מטוס של אל על
מטוס של אל על
(צילום: Shutterstock)
באיגרת נאמר עוד כי "בזמן שאלפי עובדי אל על יושבים בבית, ממשיכות ברגע זה ממש חברות זרות כדוגמת טורקיש איירליינס, אשר נהנית מרשת בטחון אדירה שמעניק לה נשיא תורכיה ארדואן, לנחות בשדה התעופה בן גוריון. מי שחושב שעובד תעופה בישראל יוכל לשאת דבר שכזה, צריך לחשב מסלול מחדש".
לדבריו, "מזה מספר ימים אנו מנהלים ישיבות קדחתניות אל מול כל הגורמים בחברה ומחוצה לה ובכלל זאת שרים וחברי כנסת. לצערנו, עד כה, אנו נתקלים באטימות ובחוסר רצון להבין את המצב אליו נקלעה החברה. אני וחבריי לוועד, רואים מדי יום את המצוקה האדירה שבה נמצאים עובדי החברה, לא מכבר, השלמנו עם פיטורי 2,000 עובדים שהיו חלק מההסכם שנחתם מול המדינה לצורך הצלת החברה.
"אנו רוצים להבהיר, ההחלטות האחרונות של ממשלת ישראל בנוגע לסגירת השמיים וכתוצאה מכך הפגיעה בפעילות של חברת אל על, הם גזר דין מוות לחברה ולעובדיה. ממשלת ישראל חייבת להבין שההחלטות על סגירת השמיים חייבות להגיע גם עם פתרונות לענף התעופה. מי שחושב שחברות תעופה הם דבר שאפשר לסגור ולפתוח כמו אקורדיון, לא מבין את ההשלכות הקשות של דבר כזה בקיום חברות תעופה. איננו יכולים עוד לקבל הבטחות ריקות מתוכן והתעלמות ממצב העובדים והחברה, כפי שנעשה עד כה".
כאמור, הנהלת אל על וגם האוצר תומכים בצמצום, לנוכח השלכות מגבלות התעופה החדשות וההבנה שמשבר התעופה לא עומד להסתיים בתקופה הקרובה. הנהלת החברה הסבירה את הצורך בכך ש"ההחלטות של הממשלה והקריאות לאזרחים לא לטוס, הובילו להאטה בביקושים ולצורך של חברות התעופה לבצע התאמות לנוכח הירידה בטיסות".
במקביל, אל על ושאר חברות התעופה פועלות כדי לקבלת סיוע נוסף מממשלת ישראל. אל על פנתה בבקשת סיוע של כ-200 מיליון דולר וישראייר ביקשה כ-30 מיליון דולר כדי לשרוד את התקופה.

מנכ"ל האוצר: "לא מחריגים אף ענף ממודל החל"ת"

הבקשה נדונה בחיוב באוצר, אך גם מנכ"ל המשרד, רם בלניקוב, אמר בפירוש כי "צריך להגיד ביושר, לא ניתן להמשיך לקיים חברת תעופה, בסדר גודל שהיה לפני הקורונה. אנחנו מצפים מהחברה ומבעלי מניותיה להתאים את המחשבה שלהם לעולם החדש. החברות יצטרכו לצמצם קווי תעופה על כל המשתמע מכך. כיום ברור שלא ניתן להחזיק את כל הקווים שהפעילו לפני הקורונה ושהיקף הטיסות לא יחזור להיות מה שהיה".
2 צפייה בגלריה
רם בלינקוב
רם בלינקוב
"מצפים מהחברה להתאים את עצמה לעולם החדש". מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ביחס לעובדים שעדיין בחל"ת ולאלו שיצטרפו אליהם כעת, אמר בלינקוב: "אנחנו לא מחריגים עובדים של ענף כלשהו ממודל (הפסקת - נ"ז) החל"ת. אם נחליט לתת פיתרון נקודתי לעובדי הענף, זה לא יהיה באמצעות מנגנון החל"ת, אלא יימצא פתרון אחר. אולי מודל חל"ת גמיש והסבות מקצועיות המתאימות לעולם המשתנה".
בן יצחק הזהיר מנגד: "אל על תאבד את היכולת המקצועיות שלה. כל ניסיון לשנות את גודל החברה זה לחסל את המערך האווירי בישראל, עשרורת שנים העובדים רוכשים את המקצוע הייחודי הזה. המציאות היא שלא ניתן לקחת פסק זמן בתעופה. בחו"ל פיטרו רק 20% מעובדי חברות התעופה ואצלנו נגיע בסוף ל-40%".