המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה היום (ג') להפקיד להתנגדויות הציבור את התוכנית להקמת יישוב חדש בעוטף עזה. מדובר ביישוב חנון, המתוכנן להיבנות בתחומי המועצה האזורית שדות נגב, בין נתיבות לקיבוץ סעד, בטווח 7 ק"מ מרצועת עזה. על פי התוכנית, הוא צפוי לכלול כ-500 יחידות דיור עבור 1,800 תושבים דתיים וחילוניים. בשונה ממרבית יישובי המועצה - קיבוצים ומושבים - היישוב החדש יתוכנן כיישוב קהילתי.
במינהל התכנון ציינו היום כי הקמת היישוב מהווה "צעד משמעותי בחוסן ההתיישבותי, במענה לביקוש לבנייה כפרית ובהזרמת תקציבים לפיתוח העוטף והסביבה". עוד נמסר כי לאחר ששמעה את המוזמנים בדיון ובחנה את השפעת היישוב על העיר נתיבות והיישובים הכפריים הקיימים המרחב, המועצה הארצית השתכנעה בחשיבות בהקמת היישוב החדש, נוכח מיקומו המוצע במרחב חבל התקומה.
1 צפייה בגלריה
השיגור מרצועת עזה לאחר מותו של חאדר עדנאן
השיגור מרצועת עזה לאחר מותו של חאדר עדנאן
שיגורים מעל המועצה האזורית שדות נגב
(צילום: רועי עידן)
הדיון התקיים בהמשך להחלטות קודמות בוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה דרום, בוולנת"ע (ועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים) ובמועצה הארצית. בפברואר השנה אישרה הממשלה להקים את היישוב הקהילתי החדש בעוטף, כחלק מביסוס ההתיישבות בחבל התקומה והבאת משפחות צעירות לאזור, בשיתוף שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, שר הפנים, משה ארבל, וראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת לאחר עבודה מצד ראש המועצה האזורית שדות נגב, תמיר עידאן, שקידם מעל שמונה שנים הקמת יישוב חדש במועצה, בשיתוף שר הביטחון יואב גלנט, ששימש בזמנו שר הבינוי והשיכון.
מדובר בשלב ראשוני של תכנון מתארי מחוזי, שיאפשר את קידום תכנונו העתידי של היישוב. בצל החורבן שפקד את יישובי העוטף בעקבות מתקפת חמאס, במינהל הדגישו כי "אין בהחלטה זו כדי לתעדף הקמה של יישוב חדש על פני שיקום וחיזוק פיזי וחברתי של יישובים קיימים במרחב, כפריים ועירוניים כאחד". עוד ציינו במינהל כי המועצה הארצית סבורה שהקמתו של היישוב "תצטרך להיבחן בעתיד כחלק מסל פתרונות שיוצע לשיקום האזור, בראייה רחבה של כל המרחב".
בין הנוכחים בדיון היו מי שבירך על ההחלטה בעת הנוכחית וראה בה אמצעי לחיזוק האזור בעקבות מלחמת חרבות ברזל, כגון השרה להגנת הסביבה עידית סילמן שהשתתפה בדיון; אך במקביל גם הוצגו התנגדויות שטענו כי דווקא בעת הזו אין זה הזמן לאשר קמת יישוב חדש. כך למשל, עו"ד רון צין ממשרד עוה"ד ארנון, תדמור-לוי המייצג את עיריית נתיבות, אמר בדיון: "אם אחים אנחנו - אז אל תאשרו את היישוב הזה, כי הוא איוולת שאין כדוגמתה". לדבריו, "אם המועצה הארצית רוצה לתרום לציונות - עליה לא לאשר את הקמת היישוב, ולהמתין שהמלחמה תיגמר, ואז לעשות דיון עם גורמי ביטחון על התפיסה הביטחונית".
עו"ד צין המשיך: "האם יישובים מפוזרים זו התפיסה הנכונה? גם אני וגם אתם לא מבינים כלום בביטחון, אבל אנחנו רואים שפיזור היישובים סביב עזה כשלה לפני חודש, ואתה הולכים רק להוסיף על זה. אתם הולכים לעשות שטות שהמטרה שלה היא לתת אתנן פוליטי למועצה האזורית. כל מתכנן שהוא צד לדיון הזה יגיד לכם שזו איוולת".
עדית אורלב, נציגת החברה להגנת הטבע ותושבת המועצה האזורית אשכול, הציגה גם היא את התנגדותה להקמת היישוב בדיון, ואמרה כי "תכנון היישוב החל כבר לפני כמה שנים, ולצערי ממשיכים עם קידומו כאילו כלום לא קרה כאן, רק לפני כמה שבועות. כאן, במרחב של עוטף עזה, שום דבר כבר לא יהיה כמו שהיה וכל החלטה שתתקבל, על יישוב חדש בעוטף, תשפיע על החיים של כולנו כאן. מהחוויה שלנו כרגע, התושבים, המדינה לא מסוגלת לתת מענה ראוי והולם ולדאוג כמו שצריך, ליישובים הקיימים. אז במצב כזה, להחליט על הקמת יישוב חדש, במרחב שלנו? צריך לחשוב מחדש על תכנון כל המרחב הזה".
השר גולדקנופף אמר לאחר הדיון כי "אישור הפקדת התוכנית הוא צעד נוסף בחיזוק עוטף ישראל. בימים אלו אני עורך סיורים ביישובי קו העימות בצפון ובדרום, בהם עולה קול ברור על הצורך בביטחון וקידום התיישבות בארץ. הפקדת התוכנית נותנת מענה לכך ומקדמת את בניין הארץ. משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול לתכנון, לבנייה, לפיתוח ולחיזוק ההתיישבות ביתר שאת, תוך שמירה על רציפות תפקודית למשק על כל מרכיבו".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, ציין: "היום אושר צעד משמעותי נוסף לקידום בניית היישוב החדש חנון. המינהל לענייני הכפר במשרד יחל בשלב הבא את תכנון התב"ע (תוכנית בניין עיר) וקידום התוכנית לקראת שיווק. זוהי תקומת ישראל הלכה למעשה. בניה ויישוב כל חבלי הארץ היא מטרת המשרד ונמשיך לפעול לקידום וביצוע מטרה זאת".
יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן, הוסיף: "ההחלטה על הקמת יישוב חדש בחבל התקומה מקבלת משנה תוקף בעת הזאת, בה מדינת ישראל מדברת על היום שאחרי המלחמה. הקמת היישוב הוא צעד חשוב לחיזוק ההתיישבות באזור, ויהווה כלי נוסף עבור מנהלת תקומה, כחלק ממגוון הפתרונות הנבחנים בימים אלה לאזור".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, אמר: "מינהל התכנון פועל כתף אל כתף עם מינהלת התקומה כדי לתת מענה לפתרונות שייתנו מענה לכלל האוכלוסייה, ובדגש על קהילות חבל התקומה, תוך הבנת הצרכים מהשטח. הקמת היישוב חנון כיישוב קהילתי יחזק ויהיה חלק משיקום חבל התקומה, תוך הזדמנות של הסתכלות חדשה על המרחב, וחשיבה תכנונית חדשה. זהו רק חלק מסל הפתרונות שאנו מגבשים לשיקום האזור".