ראיון עם רמי לוי, בעלים "רמי לוי שיווק השקמה"
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)
רמי לוי, הבעלים של הרשת "רמי לוי שיווק השקמה", התראיין הבוקר (שלישי) לאולפן ynet, ברקע עליות המחירים, והתייחס ליוקר המחייה, לייבוא פירות וירקות, ולתמיכתו בביטול סימון המחירים על המוצרים. לדברי לוי, "חייבים לחזק את החקלאות במדינת ישראל. מי שעושה זאת כיום זה הצרכן. המדינה היא זו שצריכה לדאוג לכך".
לוי התייחס לטענות כי יבוא על ידי ירקות ופירות פוגע בחקלאים: "המחירים בשמיים. אם אין מנוס וצריך לעשות יבוא, אז עושים יבוא". הם גם טען כי "צריך לחייב את החקלאים להגדיל את כושר הגידול שלהם, אבל המדינה צריכה לעזור להם. גם לא בתקופת מלחמה הצרכן משלם הרבה כסף יחסית למה שמשלמים בעולם - במיוחד על ירקות ופירות. המדינה צריכה לפתור את זה. לחזק את החקלאי, לדאוג שהתשומות שלו יהיו נמוכות יותר. מצד שני, צריך לפתוח את השוק ושתהיה תחרות".
1 צפייה בגלריה
סניף רמי לוי
סניף רמי לוי
סניף רמי לוי
(צילום: אוראל כהן)
באשר לתמיכתו ביוזמת ביטול סימון המחירים במדבקות על המוצרים, אמר לוי כי הוא סבור שהמהלך לטובת הצרכנים: "אני חושב שהצרכנים לא באמת כועסים על זה, בתקשורת מדמים כאילו הצרכנים כועסים". לדבריו, הצרכן יבוא למדף ויראה שהמחיר דומה למחיר בקופה. "מה זה דומה? שזה אותו מחיר שנמצא בקופה. היום זה לא מאה אחוז וזה לא יכול להיות מאה אחוז. המדבקות זה כבר ישן, לא עושים את זה באף מקום בעולם. אם את רוצה שהמחיר יהיה מאה אחוז, צריך תגים אלקטרוניים שמחוברים לקופה".
לוי טוען כי המעבר לתמחור אלקטרוני יקדם שקיפות של מחירים. "בסופו של דבר בא נטו לקראת הצרכן. לדוגמה, כשאנחנו עושים מבצעים לצרכן, המידע יורד באופן אוטומטי למדף. לפני כן, מה היינו עושים? עובדת צריכה לרדת למדף, לשים שילוט, ולא פעם ולא פעמיים, היא שמה את השילוט בצורה לא נכונה, והצרכן לא נהנה מזה. אנחנו צריכים שקיפות ושהמחיר יהיה דומה במאה אחוז בין המדף לקופה. רק בישראל זה לא נעשה בצורה הזאת ולדעתי מי שמפספס פה ומי שמפסיד פה זה הצרכן".
לוי נשאל גם מה הוא חושב על התנהלות שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "בסך הכול אנחנו נמצאים במלחמה ויש פה הוצאות ענקיות. ברגע שהמלחמה תיגמר, יהיה אפשר לשפוט אותו. אם את שואלת אותי, צריך להוריד רוחבית בכל תקציב ותקציב, לכל משרדי הממשלה. עם מה שקורה כרגע, צריכים לסיים את המלחמה, ואחרי שנסיים את המלחמה, אני מאמין שיהיה קצת יותר קשה. מצד שני אנחנו נצא מזה. בסך הכל הכלכלה שלנו חזקה".
אייל עובדיה, יו"ר שולחן מגדלי הבננות במועצת הצמחים, מסר בתגובה לפרסום הריאיון של לוי באולפן ynet, כי "רמי לוי טועה ומטעה בנושא הייבוא. ייבוא ירקות ופירות משמעו גזר דין מוות לחקלאות הישראלית ולביטחון המזון שלנו. כפי שהוכח בענפים שונים שנפתחו לייבוא, שני דברים בלבד קרו: עליית מחיר לצרכן הישראלי וחיסול הענף והחקלאים בתחום. החקלאי הישראלי משלם שכר עבודה ועלויות מים מהגבוהים בעולם, ואין ויכוח על כך שהמדינה צריכה לתמוך בחקלאים כדי לסייע בהורדת המחירים לצרכן ולהמשיך ולקיים את ההתיישבות והחקלאות המפוארת בישראל".