המחיר מוצדק? ישרוטל הרוויחה 130 מיליון שקל ברבעון
(צילום: משי בן עמי)
הבוננזה של ישרוטל: רשת המלונות הרוויחה ברבעון השלישי של 2021 131 מיליון שקל, ובכל שנת 2022 הרוויחה 252 מיליון שקל. זאת בהשוואה להפסד של 25 מיליון שקל בכל שנת הקורונה (2020). הסיבות לרווח: סגירת השמים לנופש הישראלי, שלמרות מחירי השיא לא ויתר על נופש באילת, מענקי מדינה בסך 36 מיליון שקל והעובדה הנסתרת, שבשנת הקורונה המלון חסך כסף רב מאי תשלום עמלות סוכן. זאת מכיוון שרוב אורחי המלון היו בודדים שהזמינו ישירות ולא קבוצות, בעיקר מחו"ל, שמגיעות באמצעות סוכנים שגובים מהמלון את עמלתם ובמחירי "קבוצה" מוזלים.
הרווח הנקי בכל שנת 2021, שספק אם יחזור על עצמו במציאות בה השמים פתוחים ו-1.5 מיליון ישראלים צפויים לטוס בפסח לחו"ל עמד על 76% יותר מאשר בשנת 2019, שנת שיא התיירות טרום הקורונה, בה הרשת רשמה רווח נקי בסך 142 מיליון שקל. הרווח התפעולי ב-2021 עמד על 510 מיליון שקל.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

2 צפייה בגלריה
מלון ישרוטל ים סוף באילת
מלון ישרוטל ים סוף באילת
מלון ישרוטל ים סוף באילת
(צילום: רוני בלחסן)
סה"כ המכירות של הרשת, המעסיקה 5,700 עובדים, בשנת 2021 הסתכמו ב-1.6 מיליארד שקל לעומת 1.4 מיליארד ב-2019. תוצאות שיא אלה הושגו ללא תרומתה של תיירות זרה, שנמנעה ממנה היכולת להיכנס לישראל. הרשת אכן מציינת בדו"חותיה כי 98% מהכנסותיה הגיעו מהנופש הישראלי לעומת 76% ב-2019.
התוצאות של ישרוטל טובות יותר משל שאר רשתות המלונות בישראל כדוגמת פתאל, שהכנסותיה בשנת 2021 מפעילת בישראל הסתכמו ב-1.3 מיליארד שקל, עם רווח תפעולי של כ-400 מיליון שקל. פתאל סיימה את שנת 2021 עם קיטון בהפסד ל-16 מיליון שקל, אבל כתוצאה מפעילות בחו"ל שסבלה מתפוסה נמוכה.
2 צפייה בגלריה
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל
ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל
(צילום: אריאל בשור)

"מחירי המלונות בארץ הם בבואה של יוקר המחיה בישראל"

לדברי ליאור רביב, מנכ"ל ישרוטל, "מה שקורה בישרוטל זה לא מה שקרה בשאר הרשתות: הרווחיות שלנו משמעותית יותר גבוהה, רק בגלל האיכות שלנו ולא בגלל שהישראלים נשארו בארץ. עובדה שבניגוד לאחרים התפוסה שלנו גם בירושלים באורינט הייתה יותר טובה, שלא לדבר על מלון בראשית, מצפה הימים, יערות הכרמל וכרמים שעבדו בקורונה".
גם המחירים שלכם היו יותר יקרים? "אני מאמין שהאיכות שלנו מובילה לתפוסות מצוינות ולהצדקה למחירים יותר גבוהים. חד משמעית אנחנו הכי יוקרתיים באילת - ולא רק שם בהשוואה לרשתות מתחרות".
לזכותה של ישרוטל עמדה השליטה בקטגוריית מלונות היוקרה באילת, עיר הנופש המועדפת על הישראלים, בה מפעילה הרשת שמונה מלונות - שמהווים 50% מסך כל רווחיה ו-60% מסך כל המלונות שלה בישראל בשנת 2021. זאת בניגוד לפתאל למשל, שמתוך כ-40 מלונות בישראל רק שמונה באילת. רשתות כמו דן ופתאל שהן בעלות ריכוז מלונות בת"א ובירושלים -התמודדו בקורונה עם תפוסה כמעט אפסית באותן ערים. השליטה של ישרוטל באילת גרמה לכך שרשות התחרות לא אישרה לה בעבר לרכוש מלון נוסף בעיר – מלון הנסיכה במטרה למנוע גידול נוסף בנתח השוק שלה באילת.
ישרוטל, לפי הדו"חות, נהנתה מתפוסה של קרוב ל-70% במלונותיה, במיוחד שהישראלי שחיפש פינוק ופיצוי העדיף מלונות יוקרתיים. אמנם, מחיר ממוצע על פי הדו"חות, עמד על 1,000 שקל, בין השאר כי תקופת הסגר בינואר-פברואר 2021 הורידה את הממוצע, אבל לשם תזכורת חדר בבראשית עולה החל מ-2,500 שקל לזוג בסופ"ש.
עם זאת, רביב טוען בתוקף כי "זה לא נכון להגיד שהרווח נבע רק מעליות מחיר. היו לנו הרבה פחות קבוצות, הרבה יותר בודדים שלא הגיעו דרך סוכנים, וכך חסכנו את העמלות שלהם. היה לנו חיסכון בעלויות כוח אדם, אמנם בעל כורחנו בגלל המחסור בעובדים, והיו התייעלויות נוספות והכנסה חד פעמית של 20 מיליון שקל ממכירת דירות ועוד".
בפעם האחרונה שרציתם לחלק דיבידנד הביקורת הציבורית עצרה אתכם. מה קורה עכשיו לנוכח הרווחים? "כרגע לא מחלקים. חשוב שחברות יחלקו דיבינד, יש בעלי מניות שמצפים לכך, אבל החלטנו לא לחלק בינתיים ולראות לאן השנה מתקדמת ולפי זה נחליט".
אתה לא חושש מתחרות עם שארם, טורקיה וכל השאר? "ראית כמה עולה טיסה לשארם? לשארם תהיה טיסה אחת ביום, זה בסך הכל 180-200 איש והטיסות עדיין לא אושרו. שלא לדבר על הנושא הביטחוני: אני את הילדים שלי לא הייתי לוקח לשם. נכון שבטורקיה זול השנה. הם איבדו את כל התיירות הרוסית אז הם מציעים מחירים זולים. אבל מלונות יוקרה באנטליה כמו מקס רויאל ורגנום יותר יקרים מהרויאל ביץ' שלנו. ולא בגלל שיש שם זהב בחדר, בקושי פירות. עובדה שאילת מלאה בפסח. כמעט אין חדרים למרות היציאה לחו"ל. פסח זה שיא העונה ויש מגוון מחירים. אם רוצים שלא יהיה יקר בארץ שלאתהיה בירוקרטיה. לוקח עשר שנים לבנות מלונות חדשים שיגבירו את התחרות. בסוף מחירי המלונות בארץ הם בבואה של יוקר המחיה בישראל".
אתה מאמין שתוכלו לשחזר רווחים כמו אלו של 2021? "קשה להאמין".