בית המשפט המחוזי בחיפה, שדן בסוגיית מועד תחילת הקשר בין בני זוג לשעבר כדי להכריע בחלוקת הרכוש ביניהם, קבע לאחרונה כי השניים היו ידועים בציבור עוד לפני חתונתם.
בני הזוג ניהלו מערכת יחסים זוגית ובשלב מסוים נרשמו לתוכנית "מחיר למשתכן" של משרד הבינוי והשיכון. כחלק מהתהליך, במאי 2016 חתם הגבר על תצהיר עבור המדינה, שכותרתו "הצהרה של זוג בדבר היותם ידועים בציבור לצורך בקשה לסיוע בדיור". במסגרת המסמך הוא אישר שהם "מנהלים משק בית משותף מאז אוגוסט 2013, גרים יחד ומוכרים כידועים בציבור".
1 צפייה בגלריה
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
גירושים גירושין ריב פרידה סכסוך
אילוסטרציה
(shutterstock)
כשלוש שנים לאחר מכן הם התחתנו ונולד להם בן, אלא שנישואיהם לא החזיקו מעמד זמן רב והם נפרדו. כחלק מהליך הגירושים התעורר הצורך לקבוע מתי החל השיתוף הרכושי ביניהם לצורך איזון המשאבים. האישה טענה שמדובר במועד תחילת הזוגיות (2013) ואילו הגבר התעקש על יום החתונה (2019).
בית המשפט למשפחה בקריות דחה את עמדות שני הצדדים, והכריע שהמועד הקובע לעניין חלוקת הרכוש הוא יום החתימה על התצהיר לטובת "מחיר למשתכן" ב-2016. הגבר, שמשמעות קביעה זו הייתה חלוקה רחבה של רכושו הפרטי, מיאן להשלים עם התוצאה והגיש בקשת ערעור למחוזי.
הוא ציין בו שב-5.5 השנים מאז ההיכרות ועד החתונה הם היו חברים בלבד, ובמהלך תקופה זו הוא ניהל מערכות יחסים עם נשים אחרות. לטענתו הוא טעה לחשוב שמשמעות המונח "ידועים בציבור" בתצהיר מחיר למשתכן היא חברים ותו לא, ואין לזקוף זאת לרעתו במסגרת התביעה הרכושית.
מנגד טענה האישה כי בעלה לשעבר הבין היטב מה הכוונה ב"ידועים בציבור", והלכה למעשה התקיימה ביניהם מערכת יחסים רצינית ומחייבת גם לפני הנישואים. כך למשל, הוא היה זה שהכיר לה את הרב שהעביר אותה הליך גיור לצורך הרחבת משפחתם. היא הוסיפה שאמינות גרסתו נפגמה בכך שלא זימן לעדות את עורכת הדין שאימתה את חתימתו על תצהיר "מחיר למשתכן" ואת הנשים שעמן לכאורה יצא במקביל אליה.
השופטת אספרנצה אלון קבעה שבית המשפט למשפחה צדק בכך שהמועד הקובע לעניין חלוקת הרכוש הוא יום החתימה על התצהיר. לדבריה, שילוב החתימה עם החזקה המשפטית שלפיה אדם החותם על מסמך מבין את תוכנו, ועם אי-זימון עורכת הדין, מוביל לדחיית טענתו כי לא הבין את פירוש המונח "ידועים בציבור".
היא כתבה כי "חזקה, אפוא, כי המערער הבין משמעות הצהרתו עליה חתם, וגם אם אין הדבר כך, הרי שלא הביא להוכחת גרסתו הנוגדת ראיות פוזיטיביות סותרות". היא הותירה על כנה את קביעת בית המשפט למשפחה שלפיה המועד הקובע לחלוקת הרכוש הינו מאי 2016.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד שרין סולן ו/או עו"ד גדלי סולן • ב"כ המשיבה: עו"ד רינה פוליטי • עו"ד מגי הלפרין עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין