רפורמת עוקץ הקשישים: שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי (יש עתיד) והשרה לשוויון חברתי מירב כהן (יש עתיד), אישרו הבוקר (א') בוועדת השרים לענייני חקיקה, את תיקון החוק שמאפשר להטיל קנסות מוגדלים על עושקי קשישים ומוחלשים, שהוכן על ידי הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן. המשמעות: מי שיפגע בקשישים, עולים חדשים ואנשים שניכר כי הם במצב של חולשה שכלית, נפשית, או גופנית או שניכר שאינם שולטים בשפה שבה נקשרה העסקה במידה מספקת לשם הבנת העסקה, ייחשב כמפר את חוק הגנת הצרכן בנסיבות מחמירות, וצפוי לקנסות מוגדלים בגובה עשרות אלפי שקלים - החל מ-67,500 שקל - פי 1.5 מהנהוג כיום בחוק.
מדובר בתיקון לחוק הגנת הצרכן שמשמעו הוספת נסיבה מחמירה שהיא פגיעה בצרכן פגיע בסעיף לחוק העוסק בנסיבות מחמירות במישור הפלילי. ההצעה באה בהמשך להחלטת ממשלה, שעניינה תוכנית חירום לחיזוק המאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים מוחלשים.
1 צפייה בגלריה
מאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים מוחלשים. אילוסטרציה
מאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים מוחלשים. אילוסטרציה
מאבק נגד עוקץ וניצול צרכנים מוחלשים. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
על פי החוק כיום, כשהממונה על הגנת הצרכן נוקט בהליך מנהלי הוא רשאי להטיל עיצום כספי בנסיבות מחמירות רק כשההפרה נוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים. כעת מספיקה פגיעה בצרכן מוחלש אחד כדי לקנוס בנסיבות מחמירות עוסקים שפוגעים באוכלוסיות אלו, במטרה להגביר את ההרתעה מפני ביצוע הפרות כלפי האוכלוסיות הללו. בין הפגיעות: הטעיה, אי-גילוי פרטים על העסקה או הפרה אחרת לפי החוק.
בעשור האחרון חברות העוקץ התמקדו בשיווק טלפוני ומכרו לקשישים פריטים חסרי ערך עבורם תוך שהן גורמות להם להוציא עשרות ומאות אלפי שקלים. החברות האלה מוגרו ברובן בעקבות פעילות שניהלה נגדן הרשות להגנת הצרכן ובזכות פועלה של ח"כ מירב כהן שהקימה מטה לעניין זה.
בשנה האחרונה, זיהתה הרשות להגנת הצרכן את צמיחתו של סוג חדש של עוקץ: עושק פיננסי. אלה חברות המנצלות מצוקה כלכלית ומציעות לצרכנים "סיוע", בין היתר בתחומים: מיצוי זכויות רפואיות, איתור כספים אבודים, הלוואות, ביטוחים, פנסיה, החזרי מס ועדכון דירוג אשראי. לצד חברות לגיטימיות הפועלות בתחומים אלה, ישנן רבות שלא מספקות באמת את מלוא השירותים או גובות כסף על שירותים שאינן מספקות. וכך, עושקות אזרחים ותיקים ואחרים בעשרות אלפי שקלים. בשנה האחרונה זיהתה הרשות להגנת הצרכן יותר מ-100 חברות המעורבות בתחום זה.
לדברי השרה ברביבאי, "החוק הזה הוא צעד משמעותי בהגנה ובשמירה על הצרכנים. חובתנו כממשלה לפעול ביד נוקשה אל מול הניצול הציני של תמימות האוכלוסיות הפגיעות, למגר את התופעה ולוודא שהחוק מאפשר לנו לנקוט בכל האמצעיים האפקטיביים כדי להגן על הצרכנים".
לדברי השרה מירב כהן, "על מנת להרתיע נוכלים אנחנו מקדמות שורה של תיקוני חקיקה שמטרתם להגביר אכיפה וענישה. אנחנו נחלמות לעצור את המצב בו מדינת ישראל תהיה 'גן עדן לנוכלים' שכן רובם מצליחים להתחמק מעונש ומי שלרוב משלמות את המחיר הן אוכלוסיות מוחלשות. אני עוסקת בנושא הזה מספר שנים והעשייה שלנו תרמה לכך ששורה של חברות עושק פשטו את הרגל ונסגרו, אבל עלינו לשנות את כללי המשחק כך שהצרכנים המוחלשים לא יהיו עוד בבחינת טרף קל לנוכלים".
פורסם לראשונה: 09:07, 10.04.22