שרה אביטל, אלמנת המשורר נתן זך, שהלך לעולמו ב-2020, תובעת חצי מיליון שקל מהאמנית סיגלית לנדאו ומיעקב הראל, בעלי גלריה הראל ביפו, בטענה להפרת זכויות יוצרים. הראל היה חברו של זך.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בתביעה שהגישה אביטל נמצא אחד מנספחי התביעה צוואתו של זך, ולפיה הוריש את כל רכושו לרעייתו, ובכלל זה אוסף יצירות אמנות, דירה ברחוב כיכר רבין בתל אביב וכל הזכויות על ספריו וספרי שיריו וכל מה שיעשה בהם. מדובר ברכוש המוערך במיליוני שקלים. נזכיר, כי בפרשה אחרת התעוררה מחלוקת בנוגע לסכום של חצי מיליון שקלים מתוך צוואתו של המשורר המנוח בין אלמנתו, שרה אביטל, לבין אימו של נער שהיה מקורב לו מאוד. פרשה זו הסתיימה כשני הצדדים הגיעו להבנות והדיון לא יגיע לבית המשפט.

2 צפייה בגלריה
נתן זך, סיגלית לנדאו
נתן זך, סיגלית לנדאו
נתן זך, סיגלית לנדאו
(צילום: יובל חן, אמית הרמן)
התביעה שהגישה האלמנה באמצעות עוה"ד יוחאי חי וברק מלכית לבימה"ש השלום בת"א עוסקת בתערוכה של לנדאו מ-2020 בגלריה הראל המתכתבת עם שירו של נתן זך "מזמור שיר לירוק".
במכתב ההתראה ששלחה האלמנה ביולי 2020 להראל כתבה כי "נדהמתי לגלות כי במרכז התערוכה עומד שירו של זך בלי שנעשתה פנייה אליי לקבל אישור. נעשתה כאן הפרה בוטה של זכויות היוצרים של המחבר", כתבה. "הרי לא ניתנה כל רשות מהמחבר לעשות שימוש נרחב כל כך במילות השיר, ביצירות האומנות המוצגות בתערוכה זו... מתחת לכותרת 'מזמור שיר לירוק' המופיע בספרו של נתן זך מופיעה הקדשה ליעקב הראל. אין זה מקנה לך בעלות על השיר או הרשאה לעשות בו כרצונך".
2 צפייה בגלריה
שרה אביטל
שרה אביטל
שרה אביטל
(צילום: שאול גולן)
במכתב התראה ששלחה אביטל ללנדאו כתבה: "מאמנית במעמדך, המודעת לזכויות יוצרים, ניתן היה לצפות שתקפיד הקפדה יתרה ותבדוק את הצד המשפטי של השימוש במילות השיר ואף תדאג לתת קרדיט למשורר נתן זך ולשירו שיר מזמור לירוק, על גבי היצירות".
בתגובה שצורפה כנספח לתביעה מטעם עו"ד גיא אבידן, בא כוח לנדאו והראל, מכחישים השניים את הטענות וטוענים כי "בזמן אמת אביטל נתנה הסכמה מלאה ופוזיטיבית לתערוכה ולעבודות שכולן הוצגו בפניה... העלאת הדברים כיום, כשנה לאחר סגירת התערוכה, אגב אי אמירת אמת היא מעשה חמור". עוד נטען, כי אין מדובר בהפרת זכויות יוצרים. טרם הוגש כתב הגנה.
עו"ד גיא אבידן המייצג את הראל ולנדאו: "תמוה שהתביעה הגיעה לתקשורת לפני שנשלחה לנתבעים. הדבר מעיד על מטרותיה. לאחר משלוח המכתב מיולי 2020 נפגשה אביטל עם הראל בתערוכה, בגלריה, והביעה הסכמה והרשאה מלאה להצגת מספר עבודות של לנדאו שכללו ציטוט מתוך מילות השיר. מדובר במחווה לזך, שאף הקדיש את השיר ליעקב הראל, והביע בחייו רצון לקיום תערוכה המתייחסת לשיר, בדומה לתערוכות קודמות של תומרקין וגרשוני, ומסיבה זו הוספו מילות השיר ליצירות. בקרוב תיערך בגלריה בשיתוף חבריו של זך המנוח ערב לזכרו. ניסינו להפיס את דעתה של שרה אביטל מספר פעמים כדי להסיר את המטרד, אולם דרישותיה הכספיות היו של חצי מיליון שקל. בנסיבות בהן אין כאן כל הפרת זכויות יוצרים, אנו בטוחים שהתביעה תידחה".
עו"ד יוחאי חי, ב"כ האלמנה: "ניסינו להימנע מפנייה לערכאות ונתקלנו בגוש חוסם מצד הנתבעים. זו הדרך האחרונה של שרה להגן על הזכויות של זך".