צביקה ויליגר, בעל השליטה בוויליפוד ומחלבות יורו, נסוג מיבוא חלב לישראל. "בדקתי ולא משתלם להביא חלב לישראל לשלושה חודשים", אמר.
ויליגר היה אמור למכור את החלב לרשת שופרסל, שאיבדה את המותג הפרטי שלה בחלב שנמכר מתחת למחיר המפוקח עם קריסת מחלבות הגולן, שלאחר מכן נמכרו לחברת זנלכל, שסירבה להמשיך ולייצר לרשת במחירים הקודמים שהסבו הפסד למחלבה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
 חלב מפוקח
 חלב מפוקח
חלב מפוקח
לאחר הנסיגה של ויליגר, היחיד ש"ינצל" את הצו הוא רמי לוי, אבל הכמות צפויה להיות קטנה מאוד - מכולה או שתיים שמכילות רק 18 אלף ליטר (הצריכה השנתית בישראל היא 1.5 מיליון ליטר בשנה) כך שבשלב זה פתיחת החלב לייבוא, שיזם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', לא פותרת את המחסור שנוצר בקרטוני חלב מפוקח 3%.
לדברי לוי "האונייה כבר בים בדרכה לישראל, ובעוד שבוע תגיע לארץ. המטרה שלי לא לייבא חלב ולפגוע ברפתנים. החלטתי על יבוא רק בגלל שהיה חוסר. אם הבעיה תיפטר, אין לי עניין לייבא".
גורמים בענף אומרים כי הייבוא של רמי לוי אינו רווחי עבורו ובשלב זה מדובר "יותר ביח"צ מאשר בביזנס". בינתיים החל רמי לוי לרכוש חלב ממחלבות רמת הגולן כפתרון לחוסר שנוצר בקרטונים החלב המפוקח של תנובה.
כזכור, הצו ליבוא חלב לראשונה לישראל נחתם על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהבטיח שיביא "פתרון למחסור", וכעת מחכה הענף לדיון שייערך עוד שלושה שבועות בבג"ץ בעתירה שהגישו מועצת החלב וארגון ייצרני החלב נגד החלטת משרד האוצר לייבוא חלב. בעתירה טען ענף החלב כי אין חוסר בחלב אלא בכוח ייצור אותו יכולה למלא מחלבות הגולן. אלא שהמחלבה טענה כי כל זמן שהיא נאלצת לרכוש את החלב הגולמי שלה מתנובה, ולא ישירות מרפתני רמת הגולן, שבשלב זה מעדיפים למכור לתנובה, אין בכוונתה להגדיל את כושר הייצור שלה בחלב מפוקח מאחר שעלות הרכישה מתנובה יקרה יותר מאשר ישירות מהרפתן.
יהודה פרסלר, אחד הרפתנים הוותיקים מרמת הגולן, שמכר בעבר למחלבות הגולן וכעת מוכר לתנובה, אמר: "גילינו כמה מסודר הליך העבודה מול תנובה וקבלת המידע בזמן. נפגשנו עם בעליה החדשים של מחלבות הגולן והצגנו לו את התנאים שלנו אחרי שנכווינו עם קריסת מחלבת הגולן, שנותרה חייבת לנו שישה מיליון שקל. דרשנו מהבעלים החדשים של המחלבה תמורת חזרה לעבודה אתם ערבויות כנגד אספקת החלב והשלמת החוב שנותר לנו. 66% מהחוב יחזיר לנו הנאמן, בנק הפועלים הסכים במחווה של רצון טוב לתת לרפתנים שעבדו עמו עוד כ-20% מהחוב, ואת היתרה אנחנו דורשים מהבעלים החדשים. בינתיים עוד לא השיבו לנו ואנחנו ממשיכים למכור לתנובה".
תנובה טוענת כי המחסור בחלב יצומצם עוד יותר לקראת סוף השנה עם קבלת ציוד חדש שישחרר פקקים בקו היצור שלה.