משרד האוצר האמריקני הודיע על הטלת סנקציות אישיות נגד חמישה בכירים בתאגיד הסייבר אינטלקסה (Intellexa) שהוקם בישראל ובבעלות של ישראלים, ומפתח תוכנות ריגול מסחריות, ובהן התוכנה הידועה לשמצה "Predator". הסנקציות מגיעות במסגרת מאמצי הממשל האמריקני להתמודד עם השימוש לרעה בטכנולוגיות ריגול המהוות איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב, זכויות הפרט וחופש הביטוי, כך נמסר בהצהרה מטעם מחלקת המדינה.
בין הבכירים שהוזכרו בהצהרה גם הישראלי מרום הרפז, שהיה בעבר מנהל מרכזי ב-Intellexa S.A, חברה מובילה בקונסורציום הבינלאומי של אינטלקסה. במסגרת הסנקציות, יוקפאו נכסיו, ויוטל איסור על כניסתו לארה"ב או קיום עסקאות פיננסיות הקשורות איתו או עם שאר הבכירים והחברות שהוכנסו לרשימה השחורה. הרפז, בוגר אוניברסיטת תל אביב והטכניון, מתגורר בארבעת השנים האחרונות ביוון, לפי פרופיל הלינקדאין שלו.
2 צפייה בגלריה
טל דיליאן
טל דיליאן
מייסד החברה, טל דיליאן
(צילום: רויטרס)
הסנקציות האחרונות מצטרפות להטלת סנקציות קודמות במרץ האחרון על טל דיליאן, מייסד אינטלקסה וקצין לשעבר באמ"ן, שגם עמד מאחורי פיתוח תוכנת "Predator". על פי דיווחים קודמים, תוכנה זו הופצה לגורמים ממשלתיים, כולל מדינות שהואשמו בהפרות זכויות אדם, ושימשה גם למעקב אחר פקידי ממשל אמריקניים. הטלת הסנקציות האישיות בכל הנוגע לרוגלה הן מהלך חריג - דיליאן היה הראשון בהיסטוריה של ארה״ב, ועכשיו הרפז וארבעה בכירים נוספים בסבב השני.
משרד האוצר האמריקני הדגיש בהודעתו כי "ארצות הברית לא תסבול שימוש לא אחראי בטכנולוגיות ריגול המסכנות את ביטחוננו ומערערות את חירויות הפרט".
2 צפייה בגלריה
מרום הרפז
מרום הרפז
מרום הרפז
(צילום מהלינקדאין)
תוכנת "Predator" ידועה ביכולותיה לחדור למכשירים אלקטרוניים ללא צורך באינטראקציה מצד המשתמש. לאחר חדירה מוצלחת, התוכנה מאפשרת גישה למידע רגיש כגון תמונות, יומני שיחות, מיקומים גיאוגרפיים, אנשי קשר והודעות פרטיות. מפעילי התוכנה יכולים לעקוב אחר הקורבנות ולשלוט במכשירים מרחוק, פעולה שהובילה את התוכנה לשמש כלי מרכזי במבצעי מעקב נגד עיתונאים, פעילי זכויות אדם ואפילו גורמי ממשל אמריקניים.
בחקירות קודמות נחשף כי התוכנה נמכרה למדינות אוטוריטריות שניצלו אותה כדי לדכא מתנגדים פוליטיים ולעקוב אחר עיתונאים. גם במדינות דמוקרטיות נעשה בה שימוש ללא פיקוח הולם, דבר שהעלה חששות כבדים בקרב פעילי זכויות אדם. הפרשה הידועה כ"ווטרגייט של יוון" נחשפה כאשר רוגלת "פרדטור" הישראלית, שפותחה על ידי חברת סייטרוקס, הותקנה במכשירו של עיתונאי יווני שחקר פרשת שחיתות במדינה. הרוגלה אפשרה למפעיליה גישה מלאה למידע אישי, שיחות והודעות מוצפנות של הקורבן, ואף הפעלה חשאית של מצלמה ומיקרופון בנייד. בהמשך התגלה כי גם פוליטיקאים בכירים, כולל ראש האופוזיציה ושר התשתיות לשעבר, היו תחת מעקב באמצעות אותה רוגלה, מה שהוביל להתפטרות ראש הביון וראש לשכתו של ראש ממשלת יוון. הסקנדל עורר חקירה בפרלמנט האירופי על השימוש בטכנולוגיות ריגול באיחוד.
אינטלקסה, שנוסדה על ידי טל דיליאן, נחשבת לאחד השחקנים המרכזיים בתחום הסייבר ההתקפי הגלובלי. היא מהווה חלק מקונסורציום רחב של חברות המציעות שירותים של כלי ריגול ומעקב מסחריים למדינות וגופים שונים. דיליאן וזוגתו לשעבר, שרה אלכסנדרה פייסל חמו, הוזכרו בהודעת משרד האוצר האמריקני כאדריכלים המרכזיים מאחורי פעילות הקבוצה, ועל שניהם הוטלו סנקציות המונעות מהם גישה לנכסים ומגבילות את היכולת שלהם לפעול בשוק הבינלאומי.
ההשלכות הפוטנציאליות של הסנקציות כוללות בידוד כלכלי של הבכירים והחברות המעורבות, כמו גם חשש מפני סנקציות נוספות נגד גופים שימשיכו לשתף פעולה עם אינטלקסה או להתעלם מהאיסורים הקשורים אליה.