צפו: ריאיון עם סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי
(צילום: נויל האריס)

"קידום נשים או גיוון מגדרי כמו שמגדירים את זה מעלה שווי של חברות. יש מחקרים שמראים שאם יותר מ-35%-40% מחברי ההנהלה הן נשים, כלומר יש גיוון מגדרי, השווי של החברה עולה, התשואה של החברה עולה והסיכון יורד. מעבר לזה, מדינות שבהן יש גיוון מגדרי, יותר נשים בניהול, הן גם מדינות חדשניות יותר, הן מובילות חדשנות". כך אמרה היום (ג') סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי הראשון, בריאיון בוועידת הנשים של המדינה של ynet, "ידיעות אחרונות" ו"לאשה" לרגל יום האישה הבינלאומי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סמדר ברבר-צדיק הייתה האישה השנייה שמונתה למנכ"ל בנק בישראל, היא גם האדם הצעיר ביותר שמונה לתפקיד בארץ, תחת ניהולה רכשה ומיזגה קבוצת בינלאומי כמה בנקים ומאז 2008 היא מכהנת כממלא מקום נשיא איחוד הבנקים בישראל.
2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
סמדר ברבר-צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי הראשון
(צילום: דנה קופל)
"אישה שרוצה להתקדם צריכה קודם כל לרצות את זה, אבל יש פער בשאפתנות בין אישה לגבר", היא הוסיפה. "הפער הזה מראה לאורך הרבה שנים שגברים שאפתניים יותר מנשים, אולי בגלל שבחינוך, לפחות בדורות היותר צעירים, אולי גם היום, חינכו גברים להיות אמיצים יותר ונשים להיות מושלמות יותר. לכן כשהן ניגשות למשרה הן חושבות קודם כל שהן חייבות להתאים ב-100% בשביל לקחת את המשרה הזאת".
לברבר-צדיק יש מסר לאותן נשים. "אני אומרת קודם כל תאמיני בעצמך, תשאפי, תצאי ממלכודת השלמות. אנחנו טובות, אנחנו מוכשרות, ואם אתן רוצות אתן יכולות להצליח. תציעי את עצמך לכל תפקיד שמציעים לך, תדברי על עצמך, תשבי ליד שולחן הדיונים, קחי תפקיד שהוא עסקי, תביעי את דעתך ואין לי ספק שתצליחי אם את רוצה להגיע למעלה".
2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
סמדר ברבר-צדיק עם המראיינת מירי נבו בוועידת הנשים של המדינה
(צילום: אביגיל עוזי)
את רואה הבדל בגישה הניהולית של נשים? "אני יכולה להגיד שנשים מוסיפות איזשהו ערך נוסף, קוראים לזה היום במושג של EQ, זה ערך מוסף בתוך הניהול. אבל מה שעצוב בכל הסיפור הזה הוא שבפועל היום ב-35 החברות הגדולות ביותר בבורסה בתל אביב יש רק אישה אחת מנכ"לית שזה אני, בתוך 125 החברות יש ארבע נשים. כלומר, יש פה עוד כל כך הרבה מקום לקידום נשים שיובילו חברות ובזכות הניהול שלהן יובילו אותן עוד צעד אחד קדימה".
את רואה הבדל בהשקעות של נשים בכסף? "בהחלט. לא רק אני, יש מספיק מחקרים שמראים שאם יש גיוון נשי בתוך ועדות השקעה, התשואות של קרנות ההשקעה עולות ב-20%. גם כאן גיוון נשי הוא מאוד חשוב, נשים חושבות לטווח ארוך, הן יודעות לשמור, לראות מתי יש הפסד ולחתוך אותו, וגם כשיש רווח למכור ולא לחכות, כלומר לחכות במועד הנכון ולהיות סבלניות. נשים מסתכלות על השקעה כמשהו שהוא לטווח ארוך. אין קפיצות, יש חשיבה מסודרת, מאורגנת ולכן נשים לפי כל הקריטריונים מגיעות לתוצאות טובות יותר כשיש גיוון מגדרי. אני לא אומרת רק נשים, צריך את הגיוון המגדרי".
ברמה האישית שלך, איפה את חווית קושי אם בכלל חווית כזה דבר, איפה את הרגשת את הדבר הזה שנקרא האישה בתוך הקריירה שלך? "אולי אני חריגה, אני לא ראיתי שום קושי בלהגיע למעלה. אני חושבת שנשים שבונות לעצמן מסלול ומאמינות במסלול ומקבלות תמיכה גם מהבית בהחלט יכולות להגיע למעלה. הייתי יו"ר של הבנק הבינלאומי גם בלונדון וגם בציריך. שם כל הדירקטוריון היה גברי, אני הייתי האישה היחידה והם התרגלו, הם הבינו וזה הלך מצוין, הבאנו תוצאות טובות, רק כשהיינו הולכים לאירועים והיינו עומדים בכניסה ולידי היה עומד אחד מחברי ההנהלה, אין סיכוי שמישהו אחד אפילו היה ניגש אליי בתור גברת היו"ר או ילחץ את ידי קודם, זה היה ברור להם שהוא היו"ר. אבל אין בזה באמת קושי, כלומר מי שרוצה בהחלט יכולה".

מנכ"לית בנק ישראל: "כשאני ניגשתי לתפקיד הרגשתי ראויה"

בפאנל אחר שנערך בוועידה התייחסה שולמית גרי, מנכ"לית בנק ישראל, לשאלה מדוע לנשים קשה יותר לבקש העלאה בשכר. "אני חושבת שהקושי של נשים לדבר על כסף נובע מאיזשהו חוסר ביטחון, מאיזשהו חשש שאולי הן לא מספיק טובות בפנים. אני חושבת שזה משהו שלי לא היה, כי כשאני ניגשתי לאיזשהו תפקיד אני הרגשתי שאני מתאימה לתפקיד הזה וראויה לזה ברמה המקצועית ומשם זה מתחיל".
ותמר שוורץ, שולמית(שולי) גרי, אור שפיץ וחנה פרי-זן
(צלמים: אורי דווידוביץ, משי בן עמי, סטס קפולו)

הקונדיטורית אור שפיץ הסכימה וסיפרה על ההתמודדות שלה: "כשאני פתחתי את הקונדיטוריה שלי, זה גם היה בתחילת הקורונה, וגם נתקלתי בקשיים כי אני גם צעירה וגם אישה, ובואו, בסופו של דבר אני עובדת בעולם שהוא די גברי. יש הרבה יותר גברים מאשר נשים שאני עובדת מולם, וכן נתקלתי בזלזול, אבל אם לא היה לי את הביטחון שלי ואת האימרה הזאת של 'אני יודעת, אני יכולה, הכל בסדר, תנו לי לעשות את העבודה שלי', אני לא חושבת שהייתי מתחילה ככה, והביטחון שלנו הוא חד משמעית מפתח להכל".
גרי הוסיפה: "אני חושבת שהדור החדש, שגם אור מסמלת אותו, ואפילו קצת לפניה, הוא כבר בא ממקום אחר. כאשר אישה תגיע לראיון עבודה ויגידו לה 'השכר שלך הולך להיות 20 אלף שקל' אז היא תגיד 'בסדר' וגבר יגיד '20? זה נמוך', זאת אומרת הוא יגיע ממקום אחר, ואני חושבת שאנחנו כנשים צריכות לדרוש ולמתוח את הגבול כי בסופו של דבר זה לא הדבר שיכשיל אותך במקום העבודה. אם רוצים אותך מקצועית וחושבים שאת מתאימה אז את תהיי שם".