רשות החשמל הודיעה היום (א') כי מחיר החשמל יופחת ב-1 באפריל בשיעור של 2.4%. זאת, לאחר שלפני כשבועיים ערערו ארגונים כלכליים, בראשות התאחדות התעשיינים, על החלטת הרשות להפחית את מחיר החשמל בשיעור של 2% בלבד ולאחר שהמחיר כבר הוזל בחודש פברואר מעלייה מתוכננת של 8.2% ל-6.7%, אחרי שהתייקר ב-8.2% לחודש ינואר 2023 בלבד. לדברי הרשות, העלייה בשער הדולר אל מול השקל - בין היתר בצל המהפכה המשפטית - קיזזה חלק מההוזלה, שהייתה אמורה להיות גבוהה יותר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
הפחתת המחיר צפויה להשפיע לטובה על מדד המחירים לצרכן בהפחתה של כשתי עשיריות האחוז באינפלציה במדד חודש אפריל.
1 צפייה בגלריה
(צילום: Shutterstock)
הרשות מציינת כי "הסביבה המקרו כלכלית איננה יציבה", וכי "גובה הריבית, מדד המחירים ושער החליפין, אשר עלייתו וסיכונים הנובעים ממנו, קיזזו חלקית את הירידה במחירי הפחם הבינלאומיים".
עוד ציינה הרשות כי חלה התקדמות משמעותית בהליכים למכירת יחידות הייצור באתר אשכול של חברת חשמל, זאת במקביל לאסון קריסת העגורן במזח הפחם באתר רוטנברג של החברה. הרשות מפרטת בהחלטתה כי תבחן את ההשפעה של שני אירועים אלה על משק החשמל, ואת המשמעות לצרכני החשמל כמכלול, זאת מתוך בחינת כלל ההשלכות.
ברקע להחלטה, מאז השיא במחירי הפחם ביולי 2023 ירד מחיר הפחם בהדרגה בעשרות אחוזים למחיר של כ-135 דולר. ראשי התאחדות התעשיינים ומערערים נוספים מהמגזר העסקי טענו כי ירידה זו צריכה הייתה לשקף הפחתה גבוהה של מחיר החשמל ולהסתכם כאמור ב-4%.
תעריף החשמל עודכן מספר פעמים בעת האחרונה וכעת מדובר בעדכון הרביעי מאז חודש אוגוסט 2022 - ארבעה עדכונים בזמן של כתשעה חודשים.
גורם בכיר ברשות החשמל ציין בשיחה ל-ynet כי עניין מכרז מכירת תחנת הכוח אשכול לא יכול להיות חלק מההחלטות על הוזלת מחיר החשמל, שכן המכירה טרם בוצעה, לא ידועה התמורה שתתקבל ולא ברור מתי זה יקרה. "אם נקבל מחיר טוב - ההוזלה תהיה גבוהה יותר. אם המכירה לא תהיה בקרוב מאוד, לא ניתן יהיה כלל להוזיל את מחיר החשמל, מה עוד שדווקא שינוי מדיניות של המשרד לאיכות הסביבה בנושא גזי הפליטה מחייב ייקור מסוים של מחיר החשמל".
נציגי התאחדות התעשיינים טענו בשימוע כי יש לבצע פריסה נוספת של העלויות העודפות של מחירי הפחם אשר העלו את התעריף בעדכונים הקודמים מעבר לשלוש שנים. לכן יש לפרוס את העלויות העודפות עד לשנת 2030 או לכל הפחות עד לשנת 2028.
נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, טען כי "רשות החשמל בחרה בגישה שמרנית קיצונית על חשבון הציבור והעסקים ללא כל הצדקה, כשהמשך ההעלאה רק משמש כמאיץ אינפלציה ומעודד את המשך עליות הריבית. אנו סבורים כי היה צריך להפחית את התעריף בלפחות 4%-6% ולהכיר בהכנסות נוספות שיאפשרו הפחתה אף נוספת. החלטת רשות החשמל להפחית את התעריף רק ב-2.4% אינה מייצגת את הירידה המשמעותית בעלות הפחם והייתה צריכה לשקף הפחתה גבוהה יותר של מחיר החשמל. מבחינה זו רשות החשמל ממשיכה להתעלם מתפקידה שהנו להגן על צרכני החשמל ומטילה על הצרכנים עלויות שאינן נדרשות".