בשבוע שעבר הודיעו הרשויות בסין כי הטילו קנס של 7.12 מיליארד יואן (כ-985 מיליון דולר) על חברת הפינטק (טכנולוגיה פיננסית) אנט גרופ שנמצאת תחת קבוצת עליבאבא שהקים ג'ק מא. אנט גרופ היא אחת מחברות הפינטק המובילות בעולם, אשר מחזיקה בפלטפורמת התשלומים הדיגיטליים עליפיי, המשרתת למעלה ממיליארד משתמשים ועוד עשרות מיליוני עסקים.
למרות הקנס הגדול, מניית קבוצת האם עליבאבא זינקה בשבוע שעבר בכ-9% בבורסת ניו יורק. לקראת שבוע המסחר החדש שנפתח היום (ב') ברחבי העולם, ynet עושה סדר בכמה מהמניות הבולטות בשבוע שעבר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
הבנק המרכזי של סין, שהודיע על הקנס על אנט גרופ, מסר כי הסיבה אליו היא הפרה של חוקים ושל תקנות שונים, הנוגעים בין היתר לחוקי ממשל תאגידי, חוקי הגנת הצרכן ולאיסור על הלבנת הון. יחד עם זאת, בבנק המרכזי ציינו כי "מרבית הבעיות של החברה תוקנו".
מדובר באחד מהקנסות הגדולים ביותר שהטילו הרשויות בסין על חברת טכנולוגיה מקומית, אולם הוא אינו היחיד. כך למשל, בשנת 2021 הטילו הרשויות קנס בסך 2.8 מיליארד דולר על קבוצת עליבאבא, קנס נוסף בסך כ-500 מיליון דולר (3.44 מיליארד יואן) הוטל על ענקית משלוחי המזון מייטואן וקנס אחר בסך כ-1.1 מיליארד דולר (8.02 מיליארד יואן) הוטל בשנה שעברה על ענקית הטכנולוגיה דידי, בגין הפרה של חוקי המידע הסיניים.
אז למה המניה זינקה? הקנס שהטילו הרשויות בסין על אנט גרופ עומד כאמור על סכום משמעותי אומנם, אך הוא גם עשוי לסמן את סופו של "הסכסוך" שהחל בין החברה לרשויות עם ביטול הנפקת הענק המתוכננת שלה בשלהי 2020. יתרה מכך, יש הסבורים כי הקנס יאפשר לחברה לפעול מחדש בסופו של דבר לקראת הנפקתה.
מאז ביטול ההנפקה, החברה נדרשה על ידי הרשויות בסין לשנות בצורה דרמטית את המבנה שלה, ובחודש ינואר האחרון קיבלה אישור להרחיב את שירותיה - מה שנתפס כשינוי לטובה בעמדת הרשויות כלפיה.
במקביל, ביום שבת האחרון הודיעה אנט גרופ על תוכנית לרכישה עצמית של מניות לפי שווי חברה של 78.53 מיליארד דולר. זאת, לעומת שווי מוערך של 315 מיליארד דולר של החברה כאשר התכוונה להנפיק בשנת 2020.
מחודש אוקטובר 2020 ועד היום איבדה מניית עליבאבא למעלה מ-70% מערכה, וזאת על אף זינוק של כ-30% שרשמה בתחילת השנה הנוכחית.
בתוך כך, סיבה נוספת שעשויה להיות קשורה לעליות במניית עליבאבא בשבוע שעבר היא הכרזת החברה על השקת מחולל תמונות מבוסס בינה מלאכותית (AI), המכונה Tongyi Wanxiang, ושצפוי להיות זמין תחילה ללקוחות העסקיים שלה. במקביל, עליבאבא הציגה גם את המתחרה שלה ל-ChatGPT, כחלק מהמגמה העולמית בחודשים האחרונים שכוללת תחרות קשה בין ענקיות הטכנולוגיה השונות על עולמות ה-AI.

אילו עוד מניות בלטו בשבוע שעבר?

  • ריביאן, יצרנית הרכבים החשמליים האמריקנית, קפצה בכ-14% במסחר בסוף השבוע האחרון ובכך השלימה עלייה של כ-48% בכל השבוע שעבר. הסיבה לזינוק החד: דוח מסירות הרכבים של החברה לרבעון השני של 2023 היכה את הצפי ועלה בכמעט פי שלושה לעומת הנתון המקביל בשנה שעברה. זאת, במקביל לפרסומים על שיתוף פעולה עם ענקית הרכבים החשמליים טסלה על תחנות הטעינה ברחבי ארה"ב וקנדה.
  • אסטרהזניקה, יצרנית התרופות שהתפרסמה במיוחד עקב חיסונה לנגיף הקורונה, נפלה בכ-10% במסחר בשבוע שעבר, לאחר שפרסמה כי התוצאות של השלב השלישי בניסוי לתרופה שלה לסרטן היו מעורבות. התוצאות הראו אומנם שהתרופה מעכבת את התקדמות המחלה ועמדה ביעד המרכזי של הניסוי, אך היא לא תרמה לשיפור סטטיסטי להחלמה. יחד עם זאת, אנליסטים צופים שהצלחה במחקר הזה בסופו של דבר צפויים להניב מכירות של עד 14 מיליארד דולר בשנה בשיא.
  • לוי שטראוס, יצרנית הג'ינסים והבגדים מהמותג המפורסם Levi's, צנחה בכ-9% בשבוע שעבר לאחר שפרסמה דוחות כספיים מאכזבים. החברה אומנם הכתה את תחזית הרווח בכ-33% ודיווחה על מכירות רבעוניות של כ-1.34 מיליארד דולר, אך היא גם חתכה את תחזית הרווח העתידית לאור חולשה בחטיבה הסיטונאית. מתחילת השנה איבדה המניה למעלה מ-15% מערכה.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע עדיאל וייס, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.